Mercedes-Benz se rozhodl vstoupit do nového segmentu, včera na český trh uvedl při slavnostním odhalení nový střední pick-up Mercedes-Benz třídy X.

Nový pick-up značky zaplňuje segment, kde mu zástupce chyběl. Nabízet se bude celosvětově, Českou republiku samozřejmě nevyjímaje. U nás byl prodej odstartován včera, v nabídce jsou zatím pouze vznětové čtyřválce X 220 d a bi-turbo X 250 d, které se dají kombinovat s pohonem zadních a nebo s přiřaditelným pohonem všech kol. Na výběr bude také 7° automatická nebo 6° manuální převodovka. Tyto motory i převodovky dodal koncern Renault-Nissan, protože Mercedes-Benz třídy X vychází z Nissanu Navara. V létě příštího roku se však chystá vidlicový vznětový šestiválec X 350 d se 180 kW/258 koňmi a 550 Nm, který bude spojen výhradně s automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus a se stálým pohonem všech kol 4Matic, který rozděluje točivý moment v poměru 40 : 60 ve prospěch zadní nápravy. S benzinovými motory se v Evropě (kromě Ruska) nepočítá.

Z hlediska designu není s Nissanem Navara shodné téměř nic, podle zástupců značky jsou to pouze držáky vnějších zpětných zrcátek, kliky a madlo k otevření výklopného čela korby. Veškeré plechy a plasty na karoserii jsou odlišné. Třída X je navíc oproti výchozímu modelu větší o několik centimetrů do všech stran.

 

Při pohledu do interiéru zaujme zcela nová přístrojová deska s velmi nápaditým designem. Zaujaly nás zejména výdechy klimatizace v její vrchní části. Naopak ovládání přiřaditelného pohonu všech kol a nebo řadící páka, která se nachází na středovém tunelu, jsou z Nissanu. Šestiválec X 350 d bude mít ovšem řazení pod volantem, tak jako to mají prakticky všechny ostatní mercedesy.

Základem auta je žebřinový rám, který doplňuje velmi specifický systém zavěšení kol. Podvozek tvoří přední lichoběžníková ramena na přední nápravě, zatímco vzadu je víceprvková tuhá náprava. Na všech čtyřech kol jsou vinuté pružiny, nepoužívají se listová pera. Mercedes-Benz speciálně ladil také stabilizátory. K dispozici jsou dvě možnosti světlé výšky. Základní má hodnotu 202 mm, na přání je možné ji o 20 mm zvýšit. A to není mnoho, spousta konkurentů nabídne více: Nissan Navara: 223 mm, Mitsubishi L200 a Fiat Fullback: oba 235 mm a Ford Ranger: 232 mm.

Průchodnost terénem je ale i tak velmi dobrá, právě zejména s podvozkem se zvýšenou světlou výškou, pro který platí následující údaje. Nájezdové úhly jsou až 30,1° vpředu, respektive 25,9° vzadu a přechodový úhel má hodnotu 22°. Stoupavost je 100 %, tedy 45° a pick-up zvládne maximální boční náklon 22°.

V nabídce je trojice výbav Pure, Progressive a Power, které se liší nejen výbavou, ale také designem. Zatímco základní Pure má plastové nárazníky a plechové 17″ disky, nejvyšší Power nabídne naopak chromové doplňky karoserie, LED přední světlomety a podobné stylové doplňky. Třída X se nabízí výhradně s dvojitou kabinou.

Protože jde o pick-up, očekává se i pracovní nasazení. S tím souvisí fakt, že užitečná hmotnost je až 1,1 tuny, na korbě je v základní výbavě LED osvětlení a kotvící prvky na třech stranách (není na výklopném čele) a mezi podběhy se na šířku vejde paleta – podle zástupců značky to tak umí pouze jeden další konkurent, kterým je Volkswagen Amarok, například sesterský Nissan Navara ji na šířku neodveze. Nákladová plocha lze zakrýt několika prvky z originálního příslušenství Mercedes-Benz. Kromě „měkkých“ krytů jako je například rolovací plato, to může být i výklopný laminátový kryt a nebo hard-top, který nákladový prostor zakryje do výšky střechy.

Pro modely s pohonem zadních kol platí nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu 3,2 tuny, pro čtyřkolky je to až 3,5 tuny, díky čemuž lze podle tiskové zprávy za vozidlo připojit přívěs se třemi koňmi nebo až osmimetrovou jachtou.

Mercedes-Benz třídy X je již v základní výbavě velmi dobře vybaveným modelem, v žádné verzi nechybí klimatizace, ale v nabídce je také on-line palubní systém Command, rozhraní Mercedes me, přes které lze auto kontrolovat, ale také například na dálku odemykat nebo zamykat a podobně. Bohatá je i nabídka bezpečnostních prvků, zatímco například aktivní brzdový asistent je také v sériové výbavě.

Zajímají vás ceny? Nejlevnější verze s pohonem zadních kol, manuální převodovkou a v nejnižší výbavě Pure startuje na zhruba 800 tisících Kč bez DPH, naopak (dočasným) vrcholem nabídky je provedení X 250 d s pohonem všech kol, automatickou převodovkou ve výbavě Power a to vyjde minimálně na 1 080 500 Kč bez DPH. Kompletní ceník je k nahlédnutí zde.