Britové to mají v době stále rostoucí popularity nafouklých aut poněkud složité. Jenže co s tím, když se prostě jmenujete MINI? Není volby, minimálně crossovery vyrábět musíte, jinak se neuživíte. A tak se také stalo.
Tohle MINI už není mini. Co víc, je to plug-in hybrid, a to hezky pěkně vůbec první v historii automobilky, která si na ostrovech po druhé světové válce usmyslela dělat primitivní a levná auta pro masy.
Pořád „angličák“?
Poválečná Evropa rostla na malých autech. Německo motorizoval Volkswagen Brouk, Francii zase Citroën 2CV, který letos slaví 70. výročí od uvedení na Pařížském autosalonu. Za průlivem La Manche si dali chvíli na čas, než na konci 50. let vyjeli první „miníci“.
Countryman do portfolia MINI vlastně vůbec nezapadá. Je hřmotný, (nejen) v případě plug-in hybridní verze není ani náhodou levný, a přesto má jednoznačně rozpoznatelnou DNA britské značky. Hranatější jsou jindy striktně oválné světlomety, robustnější je obvykle filigránsky tvarovaná karoserie. Ale svou historii ani tohle MINI prostě nezapře. Je roztomilé, a i přes své proporce originální a své. Zvlášť v metalickém laku British Racing Green za 16 tisíc vypadá Countryman jako pravý „lesomil“.
Ještě větší styl mu dodává vůbec nejdražší příplatková položka v ceníku, a to rozšířený John Cooper Works paket za skoro 142 tisíc. Mimo jiné přidává osmnáctky, kožený volant, antracitově černý strop, speciální sedadla anebo zadní spoiler. Pár dalších drobností a na fotkách v článku a pod ním vidíte auto za 1 357 000 korun. A tady narážím na problém s druhou stojnou nohu filosofie MINI. Levné? Kdeže. I tuhle premisu vzal čas, v časech konjunktury jsou „angličáci“ prémiovka.
Starý známý
Tomu odpovídá mimo jiné interiér, kterým se od svých menších sourozenců liší jen v detailech. A stále zůstává kvalitně a luxusně zpracovaný. Namísto na třetiny je palubka dělená jen napůl a vertikálně orientované výdechy klimatizace jí přidávají na výšce. Místo řadičky by do řidičského pokojíčku ovšem víc seděl koncernový joystick. Obdobně mě vysoká tyč překvapila při nedávném testu BMW X1 a mají to tak všechny modely na této podvozkové platformě. Mají totiž převodovku Aisin.
Vnitřek mimochodem hraje barvami. Komu by bylo líto, že kryt airbagu spolujezdce už nemůže mít vyvedený v ilustraci ostrovního Union Jacka (jako v případě klasického „miníka“), dočká se ohňostroje barev na decentně podsvícené spodní části palubky. Jinak dalším světelným zdrojem zůstává svrchní obrys kruhového rámečku multimediálního centra se skoro devítipalcovým displejem na středu. Ovládání? Systém iDrive z Mnichova, samozřejmě. Ten chválím, kudy jezdím.
Neměnná jsou kolečka na ovládání klimatizace i páčky a tlačítka pod nimi. Vkusné, dobře ergonomicky vyvedené, funkční. Trochu jako v letadle, poznamenal jsem už v testu menších kolegů. Na tom se nic nezměnilo. Ani fakt, že mě fakt baví. Jen žlutě vyvedený start/stop mohl zůstat příkladně červený…
Ekologické cítění
To by ale MINI nedávalo na odiv, že tady sedíte v plug-in hybridu. Tedy pravda, už venku na karoserii jsou odznáčky, které jsou více méně jistým vodítkem, že pod kapotou zeleného Countrymana nebude jen fosilní jednotka. Konkrétně byste tam našli benzinovou patnáctistovku o výkonu 136 koní. Pohání přední kola, elektromotor má na starosti zadní nápravu, což z Countrymana dělá de facto čtyřkolku. Hybridní soustava dá dohromady 224 koní a 385 Nm.
Střeva z BMW 225xe iPerformance, podvozková platforma sdílená s už zmíněnou X1 a poměrně vysoká čísla výkonostního potenciálu dělají z britského crossoveru na své proporce mimořádně dynamické auto. Alespoň v přímce, stovku má hybridní Countryman za 6,8 vteřiny. Věřte, že větší zábava je ale jezdit klidně a rozvážně. Hrát si můžete s různými nastaveními elektrického pohonu (o kterých jsme psali už v prvním testu Countrymana), a spíš než rychlost vás okouzlí, jak dokáže být tohle Mini hospodárné.
Auto ujede čistě na elektřinu mezi 30 až 40 kilometry, což je už poměrně slušná vzdálenost. Naprosto ideální pro městské korzování stylem domov-práce-domov. Stovky kilometrů navíc přidá nádrž na benzin (leč o něco zmenšená). Mimochodem menší je kvůli druhému motoru a bateriím i kufr, a to o 45 litrů (má dohromady 405 litrů).
Countryman je tak i v hybridní verzi pořád praktikem, navíc s ekologickým cítěním. Škoda té stále vysoké ceny, ještě si budeme muset počkat, než si elektrická auta bude moct dovolit každý. Třeba na to MINI najde návod, tak jako po válce.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Povedený design vozu,Volant je komicky malý
Vnitřní prostor,Chování podvozku na krátkých příčných nerovnostech
Ticho a klid na palubě,Vhodný spíše pro klidné řidiče
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,MINI Cooper
Typ:,Countryman S E All4
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,všech kol
Výkon:,100 kW/136 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:,220 Nm při 1250–4300 ot./min
Výkon elektromotoru:,65 kW/88 koní při 4000 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,165 Nm při 0–3000 ot./min
Výkon hybridní soustavy:,165 kW/224 koní
Točivý moment hybridní soustavy:,385 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.5
Spotřeba energie (kWh/100 km):,13.7
Dojezd na elektřinu (km):,42
Emise CO2:,56 g/km
Objem nádrže:,36 litrů
Délka:,4299 mm
Šířka:,1822 mm
Výška:,1559 mm
Rozvor:,2670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,405 / 1275 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu