Test plug-in hybridu MINI Cooper S E Countryman All4

Autor: Pavel Srp - 21. 1. 2018


Přísné emisní předpisy EU nutí automobilky přidávat do své nabídky více či méně elektrifikované modely. BMW Group už s tím má bohaté zkušenosti, zatím ale pouze pro značku BMW. V letošním roce přišlo na trh první plug-in hybridní MINI. A my jsme se ho rozhodli vyzkoušet.

Plug-in hybridní pohon stačilo „jen“ ukrýt do karoserie MINI

Některá BMW a MINI používají stejný podvozkový základ. Třeba pro nové BMW řady 2 Active Tourer je podvozek společný s aktuální generací MINI. A vzhledem k tomu, že tento model se již jako plug-in hybrid nějakou chvílí nabízí, bylo jen otázkou času, kdy se podívá pod kapotu MINI. Stejně jako BMW 225xe iPerformance pohání i MINI Cooper S E Countryman All4, jak se nový plug-in hybrid celým jménem nazývá, kombinace benzinového tříválce a elektromotoru. 

Benzinový motor nabízí objem 1,5 litru a díky přeplňování turbodmychadlem nabízí výkon 100 kW/136 koní a točivý moment 220 Nm. Stará se o pohon předních kol. Elektromotor má výkon 65 kW a točivý moment 165 Nm a pohání zadní nápravu. Plug-in hybridní MINI Countryman je tedy čtyřkolkou, na což odkazuje „ALL4“ v jeho názvu. Celkový výkon pohonné soustavy udává značka 165 kW/224 koní a 385 Nm. A to nejsou vůbec špatné hodnoty, zvlášť pokud si uvědomíme, že zrychlení z 0 na 100 km/h je podle technických údajů 6,8 sekundy a maximální rychlost je 198 km/h.

Jízda na elektřinu

Stejně jako v ostatních plug-in hybridních automobilech se dá upravovat využívání elektrické energie a spalovacího motoru. MINI totiž nabízí také několik režimů, jak pracovat s elektřinou. Jsou to tři režimy: AUTO eDrive, MAX eDrive nebo Save Battery. Jak už samy názvy napovídají, první nechává využití elektrické energie a spolupráci s benzinovým motorem čistě na řídících jednotkách. Ten druhý upřednostňuje elektřinu co nejvíce to jde a ten poslední naopak baterie využívá co nejméně v případě, že budete potřebovat jízdu čistě na elektřinu později – třeba až pojedete pod flámu ve tři ráno domu, abyste nevzbudili spící manželku hlukem motoru… :D 

Čistě na elektřinu umí jet v režimu AUTO eDrive až 80 km/h, v režimu MAX eDrive za předpokladu, že jsou baterie dostatečně nabité, až 125 km/h. Technické údaje slibují, že MINI Cooper S E Countryman ALL4 ujede výhradně na elektřinu až 40 kilometrů. Reálný dojezd je však podle našich zkušeností spíše kolem 30 km. 

Přečtěte si také:  Test MINI John Cooper Works Hatch (2022)

Nabíjet lze auto klidně z domácí 230V zásuvky, ale samozřejmě i na veřejných dobíjecích stanicích. Pokud použijete Wallbox s nabíjecím výkonem 3,6 kW, který si můžete objednat v rámci příslušenství u BMW, bude nabití do plné kapacity baterií trvat dvě a čtvrt hodiny. Pokud si auto zapojíte do běžné elektrické zásuvky, počítejte s časem o hodinu delším. Dobíjecí konektor se schovává v levém předním blatníku. 

Lithium-iontová baterie má kapacitu 7,6 kWh, je umístěna přímo před elektromotorem pod zadními sedadly. Tvoří ho pětice modulů, přičemž každý z nich se skládá ze šestnácti článků. I díky tomu je plug-in hybridní MINI oproti srovnatelné benzinové verzi s automatickou převodovkou a pohonem všech kol těžší přibližně o 150 kg, hmotnost je 1 735 kg. Dalším drobným negativem je také o 45 litrů menší zavazadelník, ale i o 15 litrů menší palivová nádrž, která má teď objem jen 36 litrů. 

Jak jezdí?

Při jízdě není MINI Cooper S E Countryman All4 logicky nijak nabroušeným autem, ale umí svižně reagovat na povely plynového pedálu. Může za to zejména fakt, že točivý moment elektromotoru je k dispozici od nulových otáček a tak není třeba na nic čekat. Není to přitom nepříjemně skokové. Když naskočí spalovací motor, rozhodně se o své slovo nepřihlásí žádnými nepříjemnými tříválcovými vibracemi nebo hlukem. Je umně utlumen, a tak je zvukový komfort zaručen. Oproti bezemisní jízdě je však v interiéru hluk pochopitelně mnohem vyšší.

Podvozek je pro MINI typicky tužší, přesto se přes nerovnosti přenáší velmi schopně. V zatáčkách se příliš nenakloní a dokáže nabídnout i něco z toho sportovního „S“ v názvu. Není to ale takový ten pocit, který by vás nutil jezdit s ním rychle. Nepřišlo mi ani, že bych pocitově za sebou tahal o 150 kg více. Auto působilo vyváženým dojmem. Ocenil bych však lépe dávkovatelné brzdy, ale elektrifikovaná auta mají díky rekuperaci energie obecně brzdy s nejistou odezvou. 

MINI slibuje kombinovanou spotřebu paliva jen 2,1 – 2,3 l/100 kilometrů, to je však z říše pohádek. Reálně se dá při plných bateriích ujet čistě na elektřinu již zmíněných přibližně 30 kilometrů. Potom ale baterie pouze podporuje při rozjezdech a umí jet bezemisně jen do 20 km/h (pokud klesne pod 7% kapacity). Pokud pojedete více než 30 km a nebo nebudete mít před cestou kde dobít baterie, počítejte se spotřebou kolem 6 l/100 km. 

Přečtěte si také:  Test Kia EV6 77 kWh | elektromobil (2022)

Změny oproti „běžným“ verzím

Oproti běžným modelům se plug-in hybrid příliš neliší. Zvenku ho prozradí jen některé detaily, kterými jsou například žlutozelené písmenko „S“ v masce chladiče, žlutozelené „E“ na krytu dobíjecí zásuvky na levém předním blatníku a na podobném místě na pravém předním blatníku a nebo žlutozelené „E“ na víku zavazadelníku u levého světla.

V interiéru je změn také pomálu. Zmínit se dá například žluté startovací tlačítko (standardně je červené) a nebo jiné palubní přístroje. Místo otáčkoměru je v levé části ukazatel „eBoost“. Stav nabití baterie se však ukazuje pouze v menu palubního počítače, standardně na budíkách zobrazený není. Palubní infotainment obsahuje nově také zobrazení toků energií, kde je jasně vidět, zda je vůz poháněn na benzin, na elektřinu, případně kombinací obojího, a zda naopak energii rekuperuje.

Zůstal tady také původní až 8,8 velký displej, který se ovládá prostřednictvím otočného ovladače s touchpadem. Pomocí něho lze například zadávat adresu do navigace, ale díky jeho umístění před loketní opěrkou to není úplně jednoduché, ruku tam totiž jen tak nesložíte a kreslíte zvláštní písmenka, která systém často neumí rozpoznat. 

Závěr a cena

MINI Cooper S E Countryman All4 je prvním elektrifikovaným počinem značky a docela se povedl. Díky kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru můžete po městě jezdit bez lokálních emisí a když vám za městem energie v bateriích dojde, aktivuje se spalovací motor a můžete jezdit bez omezení. Díky slušnému výkonu umí být svižné, ale zároveň je díky své velikosti, která není úplně mini, docela praktickým autem, jakkoliv nabízí „nehybridní“ verze větší kufr… 

Nepochází ale z úplně nejlevnějšího kraje. Zatímco nejlevnější verze v ceníku, jíž je Countryman s benzinovým 1,5litrovým turbo-tříválcem a pohonem předních kol startuje na 677 300 Kč, plug-in hybrid je téměř o polovinu dražší. Startuje na 968 500 Kč. 

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Slušná dynamika,Dojezd vs. doba nabíjení 
Nenápadnost PHEV verze,Hůře dávkovatelné brzdy
Design a styl,Vyšší pořizovací cena
[/table]

Přečtěte si také:  Peugeot přibližuje, jak vyrábí své elektrifikované modely

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,MINI
Typ:,Cooper S E Countryman ALL4
Motor:,řadový tříválec + elektromotor
Objem válců:,1 499 ccm
Palivo:,benzín + elektřina
Pohon:,všech čtyř kol
Plnění spalovacího motoru:,turbodmychadlo
Výkon spalovacího motoru:,100 kW/136 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,220 Nm při 1 250 – 4 300 ot./min
Výkon elektromotoru:,65 kW/88 koní
Točivý moment elektromotoru:,165 Nm
Celkový výkon:,165 kW/224 koní
Celkový točivý moment:,385 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.3 – 2.1
Emise CO2:,52 g/km
Objem nádrže:,36 litrů
Délka:,4 299 mm
Šířka:,1 822 mm
Výška:,1 559 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,405 / 1275 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek