Ford Focus je stará dobrá firma. Vyrábí se už 22 let a ve svém zatím posledním vydání na silnicích opět exceluje. Teď nově dostal tříválcový litr, kterému pomáhá mild-hybridní technologie. Není s ní nejlevnější, ale jezdí skvěle. A to se počítá především.
Přívětivá obyčejnost
Ford u čtvrté generace Focusu vsadil na klasiku. Zpředu si hned všimnete šestiúhelníkové mřížky chladiče, jež dominuje celému předku. Z boku nepřekvapí vyvážené proporce a dva prolisy srážející se na zadních dveřích. Při pohledu šikmo zezadu je na auto pohled asi nejhezčí. Středně velké kombi má nízkou a ladnou siluetu a v testované černé vypadá pěkně elegantně.
Americká automobilka je přebornicí v prostých, leč stále vkusných interiérech, plných ovládacích tlačítek, jimž vévodí jeden centrální displej multimediálního systému Sync3. Neovládá se nejjednodušeji a není z nejrychlejších, spárování s telefonem se vám málokdy podaří hned napoprvé, ale třeba tyhle neduhy by měla vyladit chystaná čtvrtá generace softwaru.
Větší potíž máme s tím, že na tablet mají ideální výhled možná jen cestující z prostředka zadní lavice, neuškodilo by obrazovku trochu víc naklonit směrem k řidiči. Jinak je ale „obyčejnost“ vnitřku v kombinaci s látkovými sedačkami přívětivá, na rozdíl třeba od i-Cockpitu od Peugeotu nemá fordovský interiér žádnou šanci dělit zákazníky na ty, kterým se zalíbí, a ty, kterým se bude protivit. A to je jeho největší zbraní.
Kufr obří, ale bez rezervy
Zapomněli jsme dodat, že testované auto má stylovou výbavu ST-Line. To je sportovně střižený balík exteriérových i interiérových designových prvků, který zvenku potěší třeba dvojitou koncovkou výfuku nebo nárazníkem s difuzorem, paprskovými sedmnáctkami, a uvnitř pak černým stropem, červeným prošitím volantu a hliníkovými pedály. Taky odpružení má být sportovnější, rozumějte tužší.
Pokud se rozhodnete sáhnout zrovna po Focusu, možná to bude pro jeho nebývalou (a pověstnou) prostornost. Vskutku – tohle byla odedávna velká devíza fordovských kombíků a Focus na ni směle navazuje. Zvlášť pozoruhodná je přepravní kapacita kufru, jež činí objemných 635 litrů (bez rezervy, s ní 575). Oproti hatchbacku s 392 litry je to veleskok.
Báječný motor
Ford do Focusu zastavěl parádní motor, který jsme nedávno testovali už v modelu Puma. Tříválcový EcoBoost má objem jen jeden litr, ale disponuje výkonem až 155 koní při vytočení na 6000 otáček. Maximální točivý moment je k dispozici od 2000 otáček a činí 235 Nm. Už papírově to vypadá, že zhruba 1400 kilogramů „těžké“ auto pojede pěkně a realita se od očekávání nijak neliší.
Auto nemá kdovíjakou dynamiku, pořád je to litrový oturbený motor, ale 155 koní v zápřahu dokáže Focus dostat na stovku za nějakých deset vteřin. My jsme auto vzali na asi 800 kilometrů dlouhou cestu do Polska, kde jsme se poprvé svezli s novým Explorerem, a zpátky. Ani ne půlka byla po dálnici a spotřeba se dostala na 6,7 litru. V praxi je s Focusem bezstarostná jízda: na dálnici ani s pasažéry na palubě nemusíte při předjíždění do kopce podřazovat, na semaforech si užijete pěkný odpich.
Kouzlem toho všeho je hybridní 48V síť. Je tu drobná baterka a elektromotor o výkonu 11,5 kW, který se přidává právě při zrychlení – ať už z místa nebo v pohybu. Auto je překvapivě velmi silné, skvěle odhlučněné (brumlá jen v nízkých otáčkách) a jede, jak si zamanete. Není to taková „divočina“ jako u agilnější Pumy, ale zato nám přišlo, že jednotka ve Focusu tolik nevibruje, což výrazně zlepšuje komfort na palubě. Ten je ale díky fantastickému podvozku už tak na vysoké úrovni.
Zatím všechno dobrý – možná se ale pozastavíte nad cenou. Ford si za mild-hybridního Focuse se šestistupňovou manuální převodovkou řekne nejméně 560 tisíc. Výbava ST-Line, kterou vidíte na fotkách kolem, stojí 640 tisíc. Výhodou je bohatá výbava, a třebaže určitě najdete levnější kombík, žádný nebude mít tak silný tříválec a tak dobré jízdní vlastnosti.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Focus 1.0 Ecoboost mHEV
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,114 kW/155 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,235 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,209 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.2 (WLTP)
Emise CO2:,97 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4668 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1494 mm
Rozvor:,2700 mm
Provozní hmotnost:,1388 kg
Objem zavazadlového prostoru:,635 / 1653 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]