Mercedes-Benz před časem přejmenoval svá SUV a přiřadil je názvem k jejich třídám. Testované GLC tak ekvivalentem odpovídá třídě C, zatímco například GLE odpovídá třídě E. Vyzkoušeli jsme GLC 300 s nejvýkonnějším (nepočítaje verze AMG) benzinovým motorem v nabídce.
Benzinové SUV
Pod kapotami větších SUV, kam se jistě Mercedes-Benz GLC dá zařadit, se objevují spíše vznětové motorizace, ale je příjemné zjistit, že v nabídce nejsou jen ony. Nejásejme ale přespříliš. Jakkoliv by označení 300 v názvu mohlo evokovat použití šestiválcového motoru, není tomu tak. Jde o dvoulitrový čtyřválcový motor, ovšem s velmi slušným výkonem 180 kW/245 koní. Větší a výkonnější benzinová motorizace v běžné nabídce není, pro takové je potřeba připlatit za verze AMG, ať už jde o šestiválcové GLC 43 AMG a nebo o plnotučný motor V8 ve verzi GLC 63 AMG.
Ačkoliv jde jen o čtyřválec, v testovaném mercedesu přesto potěší tichostí a kultivovaností běhu. Interiér je totiž odhlučněn velmi dobře, k posádce se nepřenášejí ani žádné nepříjemné vibrace. Na druhé straně potěší, že z výfuku se line docela příjemný zvuk. Výfuk je hlučnější než u většiny ostatních aut s podobným motorem, ale posádku rušit nebude.
Ve sportovním režimu se zvuk navíc ještě zlepší – z pohledu petrolheada – a stane se trošičku syrovějším, navíc se přidá miniaturní práskání při přeřazení. Není to divadlo (jakkoliv je takové střílení zábavné) jako u AMG, ale od rodinného SUV byste asi takové chování nečekali. Alespoň my ne…
Jak jezdí?
I když tohle GLC váží 1,8 tuny a je poměrně vysoké, dynamika mu rozhodně neschází. A to ani ta absolutní, ale ta v pružnosti. Vždyť i dynamické hodnoty udávané v technických údajích – zrychlení 0 na 100 km/h: 7,6 sekundy a maximální rychlost 236 km/h – vypadají velmi slušně. Nevýhodou je jen nutnost tankovat 98oktanový benzin. S motorem navíc spolupracuje povedená automatická převodovka 9G-Tronic.
Díky velikosti a hmotnosti je ale vyšší spotřeba paliva. Po týdenním testování zahrnujícím ze 70 % dálniční provoz s rychlostí nejčastěji nastavenou na tempomatových 140 km/h, jsme na displeji palubního počítače odečetli spotřebu paliva 8,6 l/100 km. Při popojíždění ve městě se ale hodnoty, které zobrazoval palubní počítač, přehouply přes 10 l/100 km.
I když testovaný Mercedes-Benz GLC neměl příplatkový podvozek AIR BODY CONTROL, díky relativně vysokým pneumatikám 235/55 obutým na 19palcových discích je jízda vcelku pohodlná, přesto se auto nezalekne ani zatáček, karoserie se sice nakloní, ale GLC dokáže velmi srdnatě držet stopu i při rychlejším průjezdu.
Rodinné auto? Může být
Jak už sám název napovídá, svým určením a pojetím odpovídá GLC běžně modelům třídy C. Prozrazuje to nejen přístrojová deska, ale také vnitřní prostor. Na předních i zadních sedadlech je ho tu pro běžně vzrostlé postavy dostatek, vzadu se posádka ale příliš rozvalovat nemůže. Na zadní lavici se vejdou tři cestující, ačkoliv tomu prostřednímu se nebude díky středovému tunelu sedět úplně pohodlně.
Poměrně prostorný je i zavazadlový prostor. Ten nabízí v základním uspořádání 550 litrů objemu. Sklopením opěradel zadních sedadel, což lze učinit elektricky stiskem tlačítka v interiéru u sedáku a nebo tlačítkem v boční stěně zavazadlového prostoru, se dá objem zvětšit na 1 600 litrů.
Závěr a cena
SUV jsou dnes všudypřítomná, začínají je nabízet i značky, od kterých by to ještě před pár lety nikdo nečekal. Jenže většina z nich se prodává se vznětovými motory. Ta, která pohání benzin, jsou zpravidla ta nejdražší a nejluxusnější a nebo naopak mají malé přeplňované tříválce nebo čtyřválce. I proto potěší, že Mercedes-Benz nabízí i výkonné benzinové verze, které navíc skvěle zní a i velmi dobře jezdí. Počítat je potřeba jen se spotřebou paliva blížící se 10 l/100 km.
Třída GLC potěší vnitřním prostorem, který je pro běžně vzrostlé pasažéry zcela dostatečný a odveze i docela slušný náklad. Při jízdě oceníte pohodlný podvozek i skvěle hrající (příplatkový) audiosystém Burmester.
A cena? Je veskrze prémiová. Nejnižší cena uvedená v ceníku, v němž se nacházejí jen verze s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, platí pro GLC 250 4MATIC, které se jako jediné vejde pod milion bez daně (997 000 bez DPH, resp. 1 206 370 Kč s DPH). Testovaná verze je dražší přibližně o 100 (bez DPH), respektive o 120 (s DPH) tisíc korun.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Komfortní naladění podvozku,Interiér působí ve srovnání s novými generacemi modelů Mercedes-Benz zastarale
Dostatek prostoru v interiéru,Příplatky jednoduše navyšují cenu
Automatická převodovka i pohon všech kol v základu,10litrová spotřeba paliva
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,GLC 300 4Matic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (4MATIC)
Výkon:,180 kW/245 koní v 5500 ot./min
Točivý moment:,370 Nm v 1300 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,236 km/h
Převodovka:,automatická devítistupňová (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.3 / 6.7 / 7.7
Emise CO2:,174 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4656 mm
Šířka:,1890 mm
Výška:,1639 mm
Rozvor:,2873 mm
Pohotovostní hmotnost:,1735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 / 1600 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]