Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

Test Mercedes-Benz E 300 de All-Terrain | plug-in hybrid (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 10. 3. 2024


Dnešnímu světu vládnou SUV, ale přesto jsou tu i auta, která nejsou SUV, přesto mají outdoorový vzhled a zvýšený podvozek. V nabídce nechybí například automobilce Mercedes-Benz, která je nabízí pro třídu C a pro třídu E. Jde o zvýšené kombíky, které označuje dodatkem All-Terrain. My jsme tentokrát otestovali ten vycházející z třídy E.

Vyšší, oplastovaný a se vzduchem

Že nejde o běžný kombík (v sedanu se v této outdoorové verzi nedělá) Mercedes-Benzu třídy E lze poznat na první pohled. Auto totiž dostalo ochranné plastové prvky na nárazníky, na blatníky, ale také na prahy. Měla by se tím snížit pravděpodobnost poškození laku karoserie při výletech mimo silnici, kde budou ostré větve nebo jiné podobné nástrahy. Pokud by se poškodil plast, bude rozhodně jednodušší jej vyměnit než lakovat celý blatník nebo nárazník.

Na výběr jsou dvě možnosti. Plasty budou vždy matné černé, ale v nich jsou vložené další designové prvky. Ty tedy mohou být černé lesklé jako v našem případě, případně budou z přiznaného kovu. Jde o prvky vkládané do prahových nástavců a do předního i do zadního nárazníku.

Test-2024-Mercedes-Benz-E-300-de-All-Terrain-plug-in-hybrid-Hrad_Loket

Outdoorový Mercedes-Benz třídy E All-Terrain má ve standardní výbavě vzduchový podvozek a má také o 35 mm vyšší světlou výšku než běžný kombík. K tomu si samozřejmě vzduchový podvozek dokoupit také můžete (na zadní nápravě je ale vždy, kvůli zachování stálé světlé výšky u nenaloženého i naloženého vozu). Světlou výšku vám ale nezvýší, jen zlepší pohodlí.

Vždy se čtyřkolkou

Pokud se podíváte do konfigurátoru, všimnete si, že verze All-Terrain je v nabídce výhradně s pohonem všech čtyř kol. Vybírat lze mezi benzinovými a naftovými motory, ale také jedním plug-in hybridem, který poháněl i testovaný vůz.

Základem je dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 145 kW/197 koní, který doplňuje synchronní elektromotor, jenž je umístěn v devítistupňové automatické převodovce. Jeho výkon je 95 kW/129 koní. Celkový výkon pohonné soustavy je 230 kW/313 koní a maximální točivý moment je krátkodobě dokonce až 700 Nm. Auto tak dokáže být nejen úsporné, ale pokud je potřeba, tak i rychlé. Z místa na stovku zrychlí za 6,9 sekundy a maximální rychlost je 213 km/h.

Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

Jelikož jde o plug-in hybrid, dokáže jezdit i čistě na elektřinu. A dokáže to nejen daleko, ale i rychle, protože umí jet čistě na elektřinu i sto třicítkou na dálnici. Kapacita baterie je tady (stejně jako u GLC 300 de 4MATIC) 31,2 kWh. Jen pro představu, je to vyšší kapacita, než kterou měl čistý elektromobil Nissan Leaf první generace. Ten totiž zpočátku měl jen 24 kWh, po modernizaci pak 30 kWh.

Díky tomu je udávaný čistě elektrický dojezd až 102 kilometrů. V praxi se nám tolik čistě elektrických kilometrů najet nepovedlo, ale při kombinaci městského a mimoměstského provozu se dá dojet přes 80 kilometrů. Ve městě budou hodnoty vyšší, protože je možné tady více rekuperovat při brzdění do kolon a podobně, ale i tak jde o působivé hodnoty. Auto navíc využívá elektřinu opravdu hodně a aby zapnulo spalovací režim v elektrickém jízdním režimu, to už musíte na plynový pedál stoupnout opravdu hodně. Platí to jak pro jízdu ve městě, tak i mimo něj a překvapivě i na dálnici.

Standardně je auto vybaveno 11kW palubní dobíječkou, ale Mercedes-Benz i ke svým plug-in hybridům nabízí za příplatek rychlodobíjení. Díky tomu pak bude možné nabíjet až 60 kW, takže nabití prázdné baterie do plné zabere něco přes půl hodiny. Automobilka udává, že z 10 na 80 % se při použití rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud s napájecím napětím 400 V a elektrickým proudem minimálně 500 A dá dostat za 20 minut.

Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

Moderna a digitalizace

Současná generace Mercedes-Benzu třídy E je zvenku vlastně evoluční, spíše rozvíjí předchozí generaci po modernizaci. To se ovšem tak úplně nedá říct o interiéru. Tady je novinka úplně jiná. Palubní deska je zcela odlišná, je mohutnější a (za příplatek) nabízí hned trojici displejů. Ty levé dva jsou standardní, ty známe, jde o klasickou kapličku přístrojů a displej infotainmentu. Navazuje na ně ale ještě třetí displej, který je před spolujezdcem. Za nás je to ale vlastně úplně zbytečný příplatek, který raději využijte na masážní sedadla nebo ještě lépe za lepší světlomety.

Na třetím displeji je možné pozorovat například navigaci nebo data z palubního počítače, ale také měnit některá nastavení auta – například ambientní osvětlení. Současně s tím je také možné sledovat videa z některých streamovacích služeb, ale to nelze za jízdy, řidič by totiž po displeji mohl po očku pokukovat a to není bezpečné. Naštěstí je ale nový Mercedes-Benz třídy E vybaven armádou bezpečnostních i aktivních jízdních asistentů včetně těch upozorňujících se na to, že se řidič plně nevěnuje řízení nebo že přejíždí z pruhu do pruhu bez blinkru a podobně.

Ovládání takřka všeho je v tomto autě digitální, fyzických tlačítek je opravdové minimum. A vlastně i ta jsou často dotekovými ploškami. Pár jich je na středovém panelu pod displejem, určena jsou pro změnu jízdního režimu, aktivaci automatického parkování, nastavení vozu, výstražné blinkry a ovládání multimédií a jejich hlasitosti. Dotekové je i ovládání funkcí na volantu, přičemž levá strana volantu ovládá displej před řidičem, ta pravá displej multimédií. Displej před spolujezdcem se ovládá výhradně dotekově.

Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

Výhodou je také to, že Mercedes-Benz má i jedno z nejlépe fungujících ovládání hlasem, stačí jen říct „Hej Mercedes“ (občas ani není potřeba, protože auto slyší jen na „Mercedes“ i při běžné řeči) a pak vyslovit příkaz nebo otázku. Ovládat lze prakticky vše, ale přesto se nám to nedařilo u deaktivace upozorňování na překročení rychlosti. Samotné auto nám napovídalo, jak na to, a přestože jsme říkali přesně to, co bylo na displeji napsáno, hlasová asistentka, paní Mercedes, nám nerozuměla. Naštěstí se upozornění na překročení rychlosti dá vypnout i kliknutím na ikonku vlevo nahoře na displeji infotainmentu anebo dlouhým držením tlačítka „Mute“ na volantu.

Jak jezdí?

Nastavit si sedadlo a volant je jednoduché a zabralo to jen chviličku. Volič řazení převodovky je tady standardně napravo na sloupku řízení na místě, kde mají ostatní auta zpravidla páčku stěračů. Dávám „D“ a vyjíždím. Už první metry ukazují, že tohle auto je skvěle odhlučněné, ale také příjemně pohodlné.

Na tom má samozřejmě velkou zásluhu adaptivní vzduchové odpružení, ale jeho nevýhodou je obecně to, že jej dokáží rozhodit velké krátké příčné nerovnosti. Na kvalitních silnicích je nicméně vzduchový podvozek naprosto skvělý, posádku izoluje od toho, co se děje pod autem a jen tak příjemně se pohupuje.

Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

To na palubě způsobuje pohodovou atmosféru, kterou může doplnit i parádně hrající audiosystém Burmester. To ani nemusí být příliš nahlas, protože odhlučnění kabiny od motoru, kol, aerodynamiky, ale nakonec i od okolního světa je opravdu povedené.

Spolupráce obou typů pohonných jednotek je velmi dobrá a parádně se doplňují. Jakmile je v baterii alespoň nějaká zásoba elektrické energie, je připojování a odpojování spalovacího motoru při klidné jízdě příkladně hladké a téměř neznatelné. Jakmile se ale baterie vybije, může se občas stát, že při připojování naftového motoru auto cukne. Nestává se to vždy, spíše výjimečně, ale v celkovém naladění auta to prostě a jednoduše poznáte. Naopak takřka nepoznáte, že jde o plug-in hybrid při brzdění. Rozdíl mezi tím, kdy auto brzdí jen rekuperací a tím, kdy zapojí do práce klasické brzdy, tady není znatelný.

A co spotřeba paliva? Stejně jako u každého jiného plug-in hybridu bude záležet na tom, zda svědomitě dobíjíte baterii anebo nikoliv. Pokud dobíjet budete, dokážete po městě jezdit prakticky téměř jen na elektřinu, stejně tak mimo město. Elektromotor má totiž opravdu dostatečný výkon, aby na to stačil. Pokud nabíjet nebudete, pak počítejte s tím, že spotřeba bude kolem 6 až 7 l/100 km. Výhodou ovšem je, že můžete po městě jezdit bezemisně, ale pak sednete do auta a můžete ujet klidně tisíc nebo dva tisíce kilometrů „na jeden zátah“.

Test Mercedes-Benz E 300 de All Terrain | plug-in hybrid (2024)

Závěr a cena

Mercedes-Benz třídy E se před pár týdny stal Autem roku 2024 v České republice a podle nás je to titul zasloužený. Nová generace je opravdu povedenou evolucí té předchozí. Je modernější, ale přesto si ponechává původní duch a eleganci. Je znát, že Mercedes-Benz je stále tou konzervativní značkou. Přesto to ale neznamená, že by neinovoval, to právě naopak. Nové éčko má veškeré moderní prvky výbavy, které má i konkurence.

Poměrně velkou volnost dává potenciálním zákazníkům také v případě volby pohonného ústrojí. V nabídce jsou totiž běžné benzinové i naftové čtyřválce a dokonce i šestiválce, ale právě i naftový plug-in hybrid. Ten potěší tím, že čistě na elektřinu dokáže ujet skoro sto kilometrů, ale pak má i klasický naftový motor a velkou nádrž. Navíc umožňuje i rychlodobíjení, takže pokud po dlouhé cestě zastavíte na kafe a strávíte u něj půlhodinku, máte k dispozici opět další desítky kilometrů na elektřinu. A to i po dálnici a v dálniční rychlosti (to pak ale samozřejmě nebude 100 ani 80 kilometrů…). Kvůli velké baterii je však omezen zavazadlový prostor, v němž je nad nakládací hranou další schod. Jeho objem je 460 litrů.

A co prozradí ceník? Nejlevnější Mercedes-Benz třídy E All-Terrain je ve verzi E 220 d 4MATIC se čtyřválcovým naftovým motorem. Jeho cena startuje na 1 824 600 Kč, testovaný plug-in hybrid je hned za ním s cenou od 2 069 100 Kč. A pak jsou tu ještě dva šestiválce: benzinový E 450 4MATIC s cenou od 2 207 040 Kč a naftový E 450 d 4MATIC s cenou od 2 297 790 Kč.

Technické údaje:

Auto:

 Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain

Motor:

naftový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1993 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

145 kW/197 koní (spalovací motor)
+ 95 kW/129 koní (elektromotor)
= 230 kW/313 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

celkový točivý moment pohonné soustavy: 700 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6,9 s

Maximální rychlost:

213 km/h

Převodovka:

9° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

0,6 l/100 km

Emise CO2:

17 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4950 mm

Šířka:

2065 mm (se zpětnými zrcátky)
1889 mm (se sklopenými zrcátky)

Výška:

1489 mm

Rozvor:

2961 mm

Pohotovostní hmotnost:

2390 kg

Objem zavazadlového prostoru:

460 litrů

Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Test Mercedes-Benz E 300 de All-Terrain | plug-in hybrid (2024)”

  1. Dobrý den, kolik má najeto testovaný kus? Sedačka řidiče a pak středová sedačka v druhé řadě již nesou „známky použití“….

  2. Jste si jistí tou kapacitou baterie 31 kWh? Zahranicni recenze uvadeji jinou hodnotu: „Steckdosenmodelle haben eine 25,4 kWh große Batterie, von denen 19,4 kWh nutzbar sind. Sie fahren fast 100 Kilometer weit elektrisch und laden ihren Akku unterwegs bei einem Kaffeestopp am Schnellader mit 55 kW in einer halben Stunde wieder auf.“

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru