Servíruje skvostné zrychlení a mega porci komfortu. Hybridní Lexus RX 500h v nejsportovnější verzi je zkrátka skvělé auto. Najdou se vůbec nějaká „ale“?
Když si auto vyzvedáváme, vracíme se myšlenkami do minulosti – k předešlé generaci Lexusu RX. Zvlášť k vidlicovému šestiválci, jenž šlapal hladce jak šinkansen. Tentokrát na nás však pod kapotou čeká řadový čtyřválec s turbodmychadlem. Uvidíme, zda taky pohladí naši motoristickou duši.
Každopádně pojďme na to popořadě. Od vzhledu. Maska chladiče ve stylu vřetene v kombinaci se zúženými světlomety působí slušivě. Světla navíc ve tmě fungují brilantně. K dynamickému zevnějšku při pohledu z boku přispívá prodloužená kapota, delší rozvor a nižší linie střechy. A co především – elegantní jednadvacetipalcová kola F Sport Performance. Když k této rovnici stylu připočteme černé exteriérové doplňky, výsledek je jednoznačně kladný.
Zvenčí je to všechno jako na obláčku, uvnitř ale dlouho u lexusů čeřily pocity extáze archaičtější infotainmenty. Přepišme však dějiny. Dotykový displej reaguje na naše pokyny okamžitě, neseká se a hlavně se s ním pracuje jednoduše. Pod čtrnáctipalcovou obrazovkou pak vyrůstají kolečka na ovládání klimatizace. Tady vše v pořádku. Pozitivní pocity setrvávají i při hodnocení materiálů. Ať už je se bavíme o obložení palubní desky nebo čalounění sedaček. Mimochodem, ta červená kůže na sedadlech dost boduje u něžnějšího pohlaví.
Uvnitř je královsky prostoru. Zde připomeňme, že „erikso“ lze pořídit pouze a jen v pětimístné konfiguraci. V komparaci s předchůdcem ovšem díky delšímu rozvoru skýtá více místa vzadu. Co se týče zavazadelníku, tam je objemové skóre v základu solidních 838 litrů. A ještě jeden bod musíme zmínit, a sice elektronicky ovládané zámky. Což je fajn třeba při otevírání dveří, kdy asistenty hlídají blížící se auta, kola a spol.
Dōro-jō de! To v japonštině znamená vzhůru na silnice. Model RX je postavený na podvozkové platformě GA-K s kompletně přepracovanou zadní částí. Vše s důrazem na preciznějšího odladění systému odpružení. A to se vážně podařilo!
RX 500h představuje vůbec první přeplňovaný hybridní model Lexusu. Technickou bázi tvoří 2,4litrový zážehový čtyřválec s šestistupňovou automatickou skříní s hydrodynamickým měničem a pohonem všech kol a duem elektromotorů.
Spalovací jednotka ze sebe vyškrábe nejvíce 202 kW a 460 Nm a je spojena s elektrifikovaným permanentním pohonem všech kol DIRECT4. Předním kolům dodává „šťávu“ zážehový čtyřválec s elektromotorem o maximálním výkonu 64 kilowatt. Vzadu se používá náprava e-Axle s elektromotorem 76 kW. Suma sumárum, kombinovaný výkon činí 371 koní a nejvyšší točivý moment elektrifikovaného pohonu je 550 Nm.
„Erikso“ se sportovním paketem F Sport umí vypálit z nuly na sto kilometrů v hodině za víc než dobrých 6,2 sekundy. Šestistupňový automat řadí přesně, hladce, předvídatelně – bez sebemenších škubnutí. Tleskáme.
Smekáme též za ticho za volantem a doslova boží naladění podvozku. Vlajkové SUV Lexusu perfektně frčí jak po dálnicích, tak ve štrůdlovitém provozu v hlavním českém městě. Ten ne-hluk je tak dokonalý, že si zapínáme pořádně nahlas techno playlist. Audio Mark Levinson je prostě absolutní špička, že se cítíme jak při nahrávání nové rockové desky někde v renomovaném studiu v americkém Coloradu.
Při korzování okresek kolem Loun si vychutnáváme ještě jednu laskominu: aktivní regulací karoserie při zrychlení, brzdění či zatáčení. Právě v serpentinách se vůz vůbec nenakláněl. Sedíme za kormidlem symbolu komfortu! Vypíchnout musíme i skvělý head-up displej, zvládající zobrazit všechny důležité funkce. Snad jen jedinou pihou na kráse je „bruselský pípač“ – hlásící překročení rychlostního limitu. Ten je zapotřebí vypnout při každé jízdě. A prohrabat se v menu k jeho umlčení je docela opruz.
A jak auto v se sportovním paketem obstálo v této disciplíně? Přestože jsme několikrát zdůraznili, že je RX 500 primárně komfortní koráb, ani hbitější manévry mu nejsou úplně cizí. K zjemnění jančení například posluhují výkonné přední šestipístkové brzdy o průměru 400 milimetrů. K lepší agilitě v zákrutách je zase k dispozici dynamické řízení zadních kol systémem DRS.
Přestože nejde o žádného chudáčka, auto váží 2 175 kilogramů, šestidenní „manželství“ jsme s ním zakončili s přijatelnou spotřebou 9,5 litru. Upřímně doplňme, že jsme několikrát absolvovali kvapné přesuny směrem k Ještědu, což žíznivost zvýšilo. V domácích pražských Holešovicích při mikro transferech jsme se dostali k číslům malinko přes sedm litrů benzinu na sto kilometrů.
Závěr a cena
Férově přiznáváme, že Lexus RX 500h ve sportovním paketu je jedním z nejlepších aut, v nichž jsme se za poslední měsíce povozili. Ať už jde o opravdu bezvadný interiér s (konečně) prvotřídním infotainmentem nebo o perfektně odladěné pohonné ústrojí. Šestistupňový automat „maká“ brilantně, neabsentuje ani dostatek výkonu a celkově rozehrává „erikso“ orchestr pohodlí. V podstatě působí jako topmodelky od Prady. Jsou boží, ale v detailu tam pár nano nedokonalostí lze najít. Jak už jsme načrtli, jedná se o složitější vypínání „unijního“ hlásiče překročení povoleného tempa. A jedna výtka od babiček, kterým při otevírání prý chyběla klika. Vše se pak ale naučily. Třikrát hurá!
Na samotné finále se zastavme u ceny. Ta u elementární výbavy u modelu Lexus RX 500h F Sport startuje na 2 630 000 korun. My jsme si navíc užívali metalický lak a panoramatické střešní okno, což cenovku posunulo ještě o 90 000 korun výše.
Technické údaje:
Auto: | Lexus RX 500h Direct4 F Sport |
Motor: | zážehový čtyřválec uložený vpředu + 2x elektromotor |
Objem válců: | 2393 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 202 kW/275 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | neudává se |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,2 s |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Převodovka: | 6stupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 8,3 l/100 km |
Emise CO2: | 189 g/km |
Objem nádrže: | 65 litrů |
Délka: | 4690 mm |
Šířka: | 1920 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1695 mm |
Rozvor: | 2850 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2175 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 838 / 138 litrů |