test-2019-kia-xceed-16-t-gdi-204k-7dct- (16)

Test Kia XCeed 1.6 T-GDi 204 k 7DCT (2019)

Autor: Pavel Srp - 5. 12. 2019


Už je to více než 20 let, kdy automobilky obuly své běžné modely na vysoké podpatky. Všemožné allroady, alltracky, scouty a podobně se staly celkem oblíbenými, než je začala vytlačovat SUV. Ani dnes ale není takovým modelům konec a představují je i další značky. Třeba jako Kia, která před nedávnem zahájila prodej XCeedu.

Jak už název napovídá, jde o příbuzný model z rodiny Ceed, který se tak postavil mezi výchozí Ceed a větší Sportage. Nabízí zvýšený postoj, ale nenabízí pohon všech kol. A my jsme model Kia XCeed vyzkoušeli rovnou v té nejvýkonnější motorizaci 1.6 T-GDI s dvouspojkovou převodovku 7DCT.

Zůstaly jen přední dveře

Ačkoliv XCeed nese v názvu „Ceed“, nemá toho s ním na pohled mnoho společného. V Kii sice původně Ceed vzali, ale výrazně ho přepracovali. Rozvor náprav zůstal nezměněn, ale výrazně zvýšena byla světlá výška, která činí 184 mm. XCeed je také delší (+8,5 cm) a širší (+26 mm) než Ceed

Z karosářského hlediska se liší prakticky vše až na přední dveře. Kabina je posunuta více vzad, delší je kapota a střecha výrazněji padá tak, aby vytvořila dojem SUV-kupé. Jiné jsou i světlomety, a to jak ty přední, tak i zadní. To interiér se zase tolik neliší. Je přehledný, ovládací prvky jsou umístěny tam, kde byste je našli i u běžného Ceedu. Výrazně se ale liší ve dvou věcech. Tou první je digitální přístrojový štít, tou druhou infotainment, respektive tlačítka ovládání, která jsou pouze dotyková pod displejem.

test-2019-kia-xceed-16-t-gdi-204k-7dct- (25)

Celkově je interiér pro 180 cm vysokého pasažéra prostorný. Samotný posed za volantem je příjemný, ale ocenili bychom lepší výhled přes A-sloupek. Na předních sedadlech nedostatkem místa trpět nebudete, na zadních místech je jen potřeba počítat s tím, že se střecha více svažuje. A zavazadlový prostor? Škoda, že má tak vysokou nakládací hranu, ale objem 426 litrů vůbec není špatný.

Vylepšený podvozek

Nejen design se ale u XCeedu změnil. Kia zapracovala i na technice a jednou z nejzajímavějších – na popsání, ale i za jízdy – jsou tlumiče, které dostaly hydraulické dorazy. Není to sice v automobilovém průmyslu novinka, ale stále to zatím mnoho značek nepoužívá.

Na rozdíl například od Citroënu C5 Aircross je Kia nemá na všech kolech, ale jen na těch předních. I tak to ale pomáhá dojmu z jízdy, protože hydraulické dorazy fungují tak, že „podvozku pomáhají pohlcovat větší rázy s hladkou a progresivní odezvou, kdy zabraňují poskakování karoserie ve fázi uvolnění soustavy odpružení po prudkém stlačení.“ To říká tisková zpráva, ale jak je to ve skutečnosti?

Podvozek je poměrně komfortní, měkčí, přesto se auto v zatáčkách výrazněji nenaklání. Nerovnosti přejíždí s jistotou a rozhodit se nenechá ani na těch větších, kde právě hydraulické dorazy zafungují.

test-2019-kia-xceed-16-t-gdi-204k-7dct- (13)

XCeed se nenechá rozhodit ani při dynamičtější jízdě. A k té 204koňový motor nemusíte příliš přemlouvat. V nabídce je pouze pohon předních kol, takže zejména na mokru s přenosem výkonu může být při necitlivém sešlápnutí plynového pedálu problém. A příliš přeposilované je i řízení, účinek se ale trochu zmírní při užití sportovního režimu.

Je silný, ale žíznivý

Pod kapotou testovaného modelu XCeed je stejný motor, který pohání například i vrcholný model Proceed GT. Jde o čtyřválec s objemem 1,6 litru, který je přeplňovaný turbodmychadlem. Nabídne výkon 150 kW/204 koní a točivý moment vrcholí v 1500 ot./min 265 Nm.

Naladění motoru ale v tomto autě není nijak „sportovní“, zrychluje nenuceně, přesto vcelku výrazně. Jeho zvuk je takřka bezvadně odhlučněn a k ostré jízdě vás, i díky svému naladění nijak nevybízí. Ve spodní části otáčkoměru je spíše klidnější, to nejlepší ze sebe totiž předvádí až nad středním polem otáčkoměru, tím blíže k červenému poli.

Poměrně rozpačití jsme byli ze spotřeby paliva, která byla na náš vkus vyšší. Nejčastěji jsme jezdili s hodnotami mezi 9 a 10 litry. Kombinace jízd přitom v drtivé většině zahrnovala dálnici s rychlostmi přibližně odpovídajícími maximálnímu povolenému rychlostnímu limitu a nijak zásadně ucpanému městu. Kia přitom udává hodnoty spotřeby paliva 8,6 l/100 km ve městě, 5,8 l/100 km mimo město a 6,8 l/100 km v kombinovaném režimu.

test-2019-kia-xceed-16-t-gdi-204k-7dct- (7)

A pokud nechcete nebo nepotřebujete tak výkonný motor, pak můžete sáhnout i po benzinovém tříválci 1.0 T-GDI a čtyřválci 1.4 T-GDI anebo naftovém čtyřválci 1.6 CRDi s mild-hybridní technologií. Kromě litrového tříválce se všechny ostatní motory dají kombinovat s dvouspojkovou převodovkou 7DCT.

Závěr

Kia XCeed je povedeným kompromisem mezi běžným hatchbackem a SUV. Ačkoliv se v jeho názvu nachází jméno již zaběhlého modelu, mnoho společného spolu nemají. XCeed je výrazně přepracovaný z hlediska designu, ale dostal i pár zajímavých technických vylepšení. Vůbec poprvé jsou to hydraulické dorazy na přední tlumiče, které mají za úkol zlepšit komfort tlumení. A to se, zdá se, povedlo na jedničku.

O tom, že je Kia XCeed dobré auto, svědčí i fakt, že jde o jednoho z šesti finalistů letošní ankety Auto roku.

A co prozradí pohled do ceníku? Třeba to, že se auto prodává ve třech výbavách, se třemi motory a dvěma převodovkami. Nejnižší cena je 484 980 Kč za základní verzi 1.0 T-GDI 88 kW ve výbavě Comfort. Testovaná verze ve vyšší výbavě Exclusive vyjde na 654 980 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,XCeed
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1591 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW/204 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,265 Nm při 1500 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (7DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6 / 5.8 / 6.8
Objem palivové nádrže:,50 litrů
Délka:,4395 mm
Šířka:,1826 mm
Výška:,1495 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1499 kg
Objem zavazadlového prostoru:,426 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru