Do třetice nám do redakční garáže zaparkovalo masivní Sorento, tentokrát s plug-in hybridní jednotkou. Takže jestli vám tedy klasický hybrid nebo vznětový motor úplně nevoní (nebo máte motivaci třeba v podobě volného parkování na modrých zónách), máte u kii kam sáhnout.
Pro mě osobně to bylo vůbec první setkání s aktuální generací korejské vlajkové lodi a musím říct, že dopadlo na výbornou. Sorento tentokrát vsadilo na hranaté tvary, masivní vodorovnou masku a přísný výraz. Spousta zajímavých detailů potvrzuje, že na nedostatek nápadů designéři rozhodně netrpí. A to zároveň znamená, že si Sorento s jiným autem na silnici rozhodně nespletete.
Větší, než kdy dřív
Až naživo vynikne, jak velké tohle auto opravdu je. Mezigeneračně je tady opět nějaký ten centimetr k dobru, takže na délku má 4,8 metru, což je jen pro představu o 11 centimetrů víc než u Škody Kodiaq. A prodloužil se i rozvor a lehce se zvětšila také šířka. Sorento je tak větší, než kdy dřív.
Vnější rozměry naštěstí Kia dokázala více než dobře zužitkovat i v interiéru. Poručit si můžete buď pěti, nebo sedmimístné provedení. Místo ve třetí řadě sedadel už je určené zejména dětem, prostřední řada se ovšem postará i pro opravdu vysoké pasažéry. I kufr patří k těm větším, pětimístné provedení nabídne 693 litrů, se sedmi pasažéry se ovšem objem smrskne na 175 litrů. A to se přitom do auta vešla i dojezdová rezerva.
Místem uvnitř se tak Sorento řadí po bok největších evropských SUVéček, výbavou pak dotahuje na modely z řad prémiových značek. Vpředu na vás čekají vyhřívaná a ventilovaná křesla, nechybí vyhřívaný volant, prémiové ozvučení od značky Harman Kardon nebo dvojice displejů, které vypadají podobně jako u mercedesů.
Grafika nebo samotné rozlišení displeje už ovšem prozradí, že někde se oproti prémiovým automobilkám muselo ušetřit. Celkový dojem z interiéru je jinak výborný, vnitřek jako takový snese přísná měřítka, použitými materiály a jejich slícováním Sorento zdatně dotahuje na prémii.
Množství tlačítek Kia udržela na příjemné úrovni, takže na podstatné funkce jsou pěkně na dosah a od řízení vás nic neruší. Že vás chce auto rozptylovat co možná nejméně dokládá třeba i automatická detekce tunelů, ve kterých Sorento automaticky přepne na vnitřní okruh klimatizace.
Další z šikovných, ale příjemných maličkostí, je třeba vylepšený systém hlídání mrtvého úhlu. S aktivací blinkru se na digitálním přístrojovém štítu objeví obraz z kamer umístěných ve zpětných zrcátkách. Máte tak naprostou jistotu, že nemáte v mrtvém úhlu třeba motorkáře. Varovný systém hlídání mrtvého úhlu už je tady v podstatě jen jako pojistka.
Malý motor, velké cíle
Plug-in hybrid se spoléhá na zážehovou šestnáctistovku o výkonu 132 kW a elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 67 kW. Celkově má soustava výkon 195 kW a točivý moment 350 Nm, což sice na papíře vypadá docela slušně, pocitově ale Sorento působí o něco pomalejším dojmem. Nutno zdůraznit, že nikoli pomalým, ale pomalejším. Zkrátka bych těch 195 kW autu úplně nehádal. Ono rozhýbat dvě tuny pohotovostní hmotnosti zkrátka není jen tak.
Plusové body sbírá hybridní jednotka za pružnost, o kterou se v prvních chvílích stará hlavně elektromotor, aby následně zatáhl i zážehový motor. Při jízdě pak spalovací motor zhasne třeba při plachtění nebo nižším zatížení, celkově se auto na elektřinu pohybuje poměrně často.
A na spotřebě je to znát. Testovací týden jsem zvládl s průměrem 6,5 litrů, přitom jsem auto vůbec nedobíjel a pohyboval se hodně po dálnici. K pravidelnému dobíjení se totiž hodí hlavně domácí prostředí, Sorento totiž může jako většina plug-in hybridů nabíjet maximálním výkonem 3,5 kW, takže z wallboxu si počkáte 3,5 hodiny, u klasické zásuvky je to pak dlouhých 5 hodin. Na dobíjení během nákupů to tak úplně není.
Podle podmínek se ale klidně můžete podívat i na nulovou spotřebu paliva. Akumulátory mají kapacitu 13,8 kWh, což podle tabulek znamená elektrický dojezd 57 kilometrů, respektive 70 kilometrů ve městě. Reálně počítejte spíše s těmi padesáti, i to ale může být pro mnoho majitelů naprosto dostatečné.
Pochvalu si zaslouží i podvozek, který si s rozměrnou a těžkou karoserií dokáže krásně poradit. Podvozek dokáže pohltit větší výmoly aniž by do interiéru pustil nějakou tupou ránu. Kola na nerovnostech neodskakují a hezky vedou stopu, na nějaké okreskové dovádění to pochopitelně moc není, tady se cílilo hlavně na komfort. A povedlo se. Hltání kilometrů jde Sorentu navýsost dobře.
Závěr a cena
Odpověď je docela jednoduchá. Jestli máte kde dobíjet, a zároveň se většina vašich obvyklých cest vejde do padesáti kilometrů, je pro vás Sorento PHEV to pravé ořechové. Jeho pohonná jednotka funguje dobře a ani na podvozku není znát, že by ho pohonné ústrojí nějak poznamenalo. Hybrid jinak funguje velmi povedeně, dobře si rozumí i s šestistupňovým automatem a jízdu často nechává jen na elektromotoru. I při delších cestách si tak sedmimístné Sorento řekne jen něco málo okolo sedmi litrů.
Cenově stojí plug-in hybridní verze na samém vrcholu nabídky s počáteční cenou 1 329 980 Kč. Klasický hybrid nebo naftová verze stojí o 120 tisíc méně, což ve finále není zas až tak velký rozdíl. Jestli vám to za tenhle příplatek stojí, to už záleží hlavně způsobu, jakým způsobem chcete auto používat.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Sorento 1.6 T-GDi PHEV
Motor:,řadový čtyřválec + synchronní elektromotor
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín + elektřina
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon spalovacího motoru:,132 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,265 Nm při 1500- 4500 ot./min
Výkon elektromotoru:,67 kW/91 koní
Točivý moment elektromotoru:,304 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,8.7 s
Maximální rychlost:,193 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.6
Emise CO2:,38 g/km
Objem nádrže:,47 litrů
Délka:,4810 mm
Šířka:,1900 mm
Výška:,1700 mm
Rozvor:,2815 mm
Provozní hmotnost:,2057-2174 kg
Objem zavazadlového prostoru:,175 / 693 / 2077 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]