Současná, již čtvrtá generace malého modelu Kia Rio je s námi už od roku 2017, ale v minulém roce dostala novinky v oblasti pohonného ústrojí. Nově ji může pohánět mild-hybridní benzinový tříválec a má i manuální převodovku, která je „po drátech“. A právě tuto verzi jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Elektrifikace vládne světu
Poslední roky se automobilky musejí vypořádávat se stále se zpřísňujícími ekologickými normami. Nejdříve se jim to dařilo zmenšováním motorů a ubíráním válců, ale to už dnes nestačí. Do práce tak musejí zapojovat další pomocníky v podobě elektrických motorů. Napříč automobilovým světem se tak rozšiřují hybridy, plug-in hybridy, ale i elektromobily.
V minulém roce se ovšem výrazněji rozmohly i tzv. mild-hybridy, které pod kapoty svých modelů zařadily i automobilky Kia a Hyundai. Najít je lze od těch malých, až po ty největší, přičemž u některých modelů si můžete vybrat, jestli chcete mild-hybridní jednotku naftovou nebo benzinovou. U malé Kii Rio si vybrat nemůžete, mild-hybrid je v nabídce výhradně s tříválcovým litrovým motorem 1.0 T-GDI.
Rychlé a jemné reakce
Mild-hybridní Kia Rio má tak pod kapotou motor s označením 1.0 T-GDI GPF iMT MHEV. Pojďme se podívat na to, co jednotlivé zkratky znamenají. Jde o litrový motor s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva (T-GDI) s filtrem pevných částic (GPF), inteligentní manuální převodovkou (iMT) a mild-hybridním systémem (MHEV). Jeho výkon je slušných 88 kW/120 koní a točivý moment 172 Nm (s převodovkou DCT má 200 Nm). Z 0 na stovku zrychlí za 10,3 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h, ale zajímavější jsou reakce při pružném zrychlení.
A ještě zajímavější je to, jak celý mild-hybridní systém funguje při jízdě. Už první start je jiný, než jste byli dosud zvyklí. Motor totiž neroztočí klasický startér, ale právě „mild-hybridní systém“. Jeho součástí je totiž 48V startér-generátor, který je připojen přímo s klikovým hřídelem spalovacího motoru a motor „prostě roztočí“. A to je rychlejší a zároveň mnohem hladší než v případě klasického startéru. Samozřejmě je tu i systém Start/stop, který se dá vypnout, ale vlastně to není potřeba, protože deaktivace i následná aktivace motoru je skoro neznatelná.
Motor se navíc umí deaktivovat i při jízdě, typicky při dojezdu do křižovatky nebo na semaforu pod 20 km/h. Tzv. plachtění s vypnutým motorem umí mild-hybridní Kia Rio i při jízdě, ale musíte mít ekologický jízdní režim a jen sundat nohu z plynového pedálu. Jakmile opět, byť třeba jen opravdu zlehka přidáte, anebo naopak začnete brzdit, motor ihned naskočí. Čistě na elektřinu mild-hybridy jezdit neumějí.
Že je tohle auto tříválec, poznáte, ale odhlučnění je při klidné jízdě v nízkých otáčkách velmi dobré. Do interiéru se zvuk motoru dostane až pokud budete na plyn šlapat výrazněji. Stále je to ovšem výrazně lepší než u některých podobných aut. Motor také potěší reakcemi po sešlápnutí plynového pedálu, protože tu prakticky není žádná prodleva. Prvotní reakci zajišťuje startér-generátor, k němuž se o chvíli později zcela neznatelně přidává spalovací motor.
Mimochodem u mild-hybridů je ještě jedna poměrně zajímavá věc. Byli jsme zvyklí, že kvůli snižování spotřeby paliva (nižší vnitřní tření, dlouhé převody a podobně) přestávala auta brzdit motorem, ale s příchodem mild-hybridů se brzdění motorem opět vrací. Navíc to řídící jednotka vyhodnocuje podle potřeby, někdy auto nechá v rámci potřeby zachování energie plachtit, jindy rekuperuje, aby řidič nemusel použít brzdy a energií zbytečně plýtvat – typicky pokud dojíždíte auto před sebou.
A projeví se mild-hybridní technika nějak na spotřebě paliva? Zdá se, že ano, protože ve starším testu Kii Rio bez elektrické pomoci, který si můžete přečíst zde, jsme jezdili se spotřebou paliva mezi 6 a 7 l/100 kilometrů. V případě mild-hybridu to bylo kolem 6 l/100 km. Navíc spalovací verzi jsme testovali v létě, zatímco tentokrát je zima, což je pro spotřebu paliva mnohem náročnější období.
Nová manuální převodovka bez mechanického spojení
Kia i Hyundai mají pro mild-hybridní pohonné jednotky novou manuální (šestistupňovou) převodovku, kterou nazvali jako iMT. Na pohled se nic nezměnilo, v kabině jsou stále tři pedály a běžná řadicí páka, nové jsou ale věci „pod kabátem“.
Spojka je tu ovládána čistě elektronicky, mezi spojkovým pedálem a samotnou spojkou už není žádné mechanické spojení a vše funguje pouze na základě čidel – ostatně stejně jako to je u plynového i u brzdového pedálu.
Pokud by vám nikdo neřekl, že je tu spojka jen „po drátech“, při jízdě byste to ani nepoznali. Po sešlápnutí spojkového pedálu se děje vše tak, jako u jakéhokoliv jiného auta. Rozjezdy mohou být stále jemné, stejně jako přeřazení. Toto řešení má za úkol ušetřit nějaké setinky na spotřebě paliva a navíc prodloužit životnost spojky.
Závěr a cena
Pokud si budete chtít koupit Kii Rio, máte na výběr opravdu hodně možností. V ceníku jsou totiž varianty s atmosférickým motorem, s přeplňovaným motorem 1.0 T-GDI, ale i s přeplňovaným motorem 1.0 T-GDI s mild-hybridní pomocí. Stejně tak tu je i několik převodovek od klasického manuálu, přes „inteligentní“ iMT, který jsme měli v testovaném autě, až po dvouspojkovou (automatickou) převodovku DCT.
Testovaný mild-hybrid rozhodně není špatnou volbou, i přestože stojí úplně na vrcholu ceníku. Nabídne totiž rychlé reakce ne sešlápnutí plynového pedálu, ale i celkově velmi slušnou dynamiku a zároveň střídmou spotřebu paliva. Potěší i komfortně naladěným podvozkem, jemuž nechybí ani jistota v zatáčkách.
A co říká ceník? Nejlevnější Kia Rio 1.2 DPI (62 kW/84 koní) ve výbavě Comfort startuje na akčních 299 980 Kč. Pokud byste chtěli jakoukoliv jinou motorizaci, musíte poskočit do výbavy Exclusive. Testovaný mild-hybridní model vyjde minimálně na 404 980 Kč, pokud byste ho nechtěli s manuální převodovkou, pak budete muset připlatit ještě dalších 25 tisíc korun. V rámcitoho ale dostáváte na auto tovární záruku na celý vůz na 7 let nebo do 150 000 km (první tři roky bez omezení km).
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Rio 1.0 T-GDI GPF iMT MHEV
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín (mild-hybrid)
Pohon:,předních kol
Výkon:,88.3 kW/120 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,172 Nm při 1500 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1-5.6
Emise CO2:,116-126 g/km
Objem palivové nádrže:,45 litrů
Délka:,4065 mm
Šířka:,1725 mm
Výška:,1450 mm
Rozvor:,2580 mm
Provozní hmotnost:,1130 – 1228 kg
Objem zavazadlového prostoru:,325 / 1103 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]