test-2021-kia_rio-10_t-gdi-48V-mhev- (2)

Současná, již čtvrtá generace malého modelu Kia Rio je s námi už od roku 2017, ale v minulém roce dostala novinky v oblasti pohonného ústrojí. Nově ji může pohánět mild-hybridní benzinový tříválec a má i manuální převodovku, která je „po drátech“. A právě tuto verzi jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Elektrifikace vládne světu

Poslední roky se automobilky musejí vypořádávat se stále se zpřísňujícími ekologickými normami. Nejdříve se jim to dařilo zmenšováním motorů a ubíráním válců, ale to už dnes nestačí. Do práce tak musejí zapojovat další pomocníky v podobě elektrických motorů. Napříč automobilovým světem se tak rozšiřují hybridy, plug-in hybridy, ale i elektromobily.

V minulém roce se ovšem výrazněji rozmohly i tzv. mild-hybridy, které pod kapoty svých modelů zařadily i automobilky Kia a Hyundai. Najít je lze od těch malých, až po ty největší, přičemž u některých modelů si můžete vybrat, jestli chcete mild-hybridní jednotku naftovou nebo benzinovou. U malé Kii Rio si vybrat nemůžete, mild-hybrid je v nabídce výhradně s tříválcovým litrovým motorem 1.0 T-GDI.

test-2021-kia_rio-10_t-gdi-48V-mhev- (19)

Rychlé a jemné reakce

Mild-hybridní Kia Rio má tak pod kapotou motor s označením 1.0 T-GDI GPF iMT MHEV. Pojďme se podívat na to, co jednotlivé zkratky znamenají. Jde o litrový motor s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva (T-GDI) s filtrem pevných částic (GPF), inteligentní manuální převodovkou (iMT) a mild-hybridním systémem (MHEV). Jeho výkon je slušných 88 kW/120 koní a točivý moment 172 Nm (s převodovkou DCT má 200 Nm). Z 0 na stovku zrychlí za 10,3 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h, ale zajímavější jsou reakce při pružném zrychlení.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i20 1,0 T-GDI Mild Hybrid 7DCT (2020)

A ještě zajímavější je to, jak celý mild-hybridní systém funguje při jízdě. Už první start je jiný, než jste byli dosud zvyklí. Motor totiž neroztočí klasický startér, ale právě „mild-hybridní systém“. Jeho součástí je totiž 48V startér-generátor, který je připojen přímo s klikovým hřídelem spalovacího motoru a motor „prostě roztočí“. A to je rychlejší a zároveň mnohem hladší než v případě klasického startéru. Samozřejmě je tu i systém Start/stop, který se dá vypnout, ale vlastně to není potřeba, protože deaktivace i následná aktivace motoru je skoro neznatelná.

Motor se navíc umí deaktivovat i při jízdě, typicky při dojezdu do křižovatky nebo na semaforu pod 20 km/h. Tzv. plachtění s vypnutým motorem umí mild-hybridní Kia Rio i při jízdě, ale musíte mít ekologický jízdní režim a jen sundat nohu z plynového pedálu. Jakmile opět, byť třeba jen opravdu zlehka přidáte, anebo naopak začnete brzdit, motor ihned naskočí. Čistě na elektřinu mild-hybridy jezdit neumějí.

test-2021-kia_rio-10_t-gdi-48V-mhev- (7)

Že je tohle auto tříválec, poznáte, ale odhlučnění je při klidné jízdě v nízkých otáčkách velmi dobré. Do interiéru se zvuk motoru dostane až pokud budete na plyn šlapat výrazněji. Stále je to ovšem výrazně lepší než u některých podobných aut. Motor také potěší reakcemi po sešlápnutí plynového pedálu, protože tu prakticky není žádná prodleva. Prvotní reakci zajišťuje startér-generátor, k němuž se o chvíli později zcela neznatelně přidává spalovací motor.

Mimochodem u mild-hybridů je ještě jedna poměrně zajímavá věc. Byli jsme zvyklí, že kvůli snižování spotřeby paliva (nižší vnitřní tření, dlouhé převody a podobně) přestávala auta brzdit motorem, ale s příchodem mild-hybridů se brzdění motorem opět vrací. Navíc to řídící jednotka vyhodnocuje podle potřeby, někdy auto nechá v rámci potřeby zachování energie plachtit, jindy rekuperuje, aby řidič nemusel použít brzdy a energií zbytečně plýtvat – typicky pokud dojíždíte auto před sebou.

A projeví se mild-hybridní technika nějak na spotřebě paliva? Zdá se, že ano, protože ve starším testu Kii Rio bez elektrické pomoci, který si můžete přečíst zde, jsme jezdili se spotřebou paliva mezi 6 a 7 l/100 kilometrů. V případě mild-hybridu to bylo kolem 6 l/100 km. Navíc spalovací verzi jsme testovali v létě, zatímco tentokrát je zima, což je pro spotřebu paliva mnohem náročnější období.

test-2021-kia_rio-10_t-gdi-48V-mhev- (9)

Nová manuální převodovka bez mechanického spojení

Kia i Hyundai mají pro mild-hybridní pohonné jednotky novou manuální (šestistupňovou) převodovku, kterou nazvali jako iMT. Na pohled se nic nezměnilo, v kabině jsou stále tři pedály a běžná řadicí páka, nové jsou ale věci „pod kabátem“.

Spojka je tu ovládána čistě elektronicky, mezi spojkovým pedálem a samotnou spojkou už není žádné mechanické spojení a vše funguje pouze na základě čidel – ostatně stejně jako to je u plynového i u brzdového pedálu.

Přečtěte si také:  Test Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV (2021)

Pokud by vám nikdo neřekl, že je tu spojka jen „po drátech“, při jízdě byste to ani nepoznali. Po sešlápnutí spojkového pedálu se děje vše tak, jako u jakéhokoliv jiného auta. Rozjezdy mohou být stále jemné, stejně jako přeřazení. Toto řešení má za úkol ušetřit nějaké setinky na spotřebě paliva a navíc prodloužit životnost spojky.

test-2021-kia_rio-10_t-gdi-48V-mhev- (17)

Závěr a cena

Pokud si budete chtít koupit Kii Rio, máte na výběr opravdu hodně možností. V ceníku jsou totiž varianty s atmosférickým motorem, s přeplňovaným motorem 1.0 T-GDI, ale i s přeplňovaným motorem 1.0 T-GDI s mild-hybridní pomocí. Stejně tak tu je i několik převodovek od klasického manuálu, přes „inteligentní“ iMT, který jsme měli v testovaném autě, až po dvouspojkovou (automatickou) převodovku DCT.

Testovaný mild-hybrid rozhodně není špatnou volbou, i přestože stojí úplně na vrcholu ceníku. Nabídne totiž rychlé reakce ne sešlápnutí plynového pedálu, ale i celkově velmi slušnou dynamiku a zároveň střídmou spotřebu paliva. Potěší i komfortně naladěným podvozkem, jemuž nechybí ani jistota v zatáčkách.

A co říká ceník? Nejlevnější Kia Rio 1.2 DPI (62 kW/84 koní) ve výbavě Comfort startuje na akčních 299 980 Kč. Pokud byste chtěli jakoukoliv jinou motorizaci, musíte poskočit do výbavy Exclusive. Testovaný mild-hybridní model vyjde minimálně na 404 980 Kč, pokud byste ho nechtěli s manuální převodovkou, pak budete muset připlatit ještě dalších 25 tisíc korun. V rámcitoho ale dostáváte na auto tovární záruku na celý vůz na 7 let nebo do 150 000 km (první tři roky bez omezení km).

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Rio 1.0 T-GDI GPF iMT MHEV
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín (mild-hybrid)
Pohon: předních kol
Výkon: 88.3 kW/120 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 172 Nm při 1500 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1-5.6
Emise CO2: 116-126 g/km
Objem palivové nádrže: 45 litrů
Délka: 4065 mm
Šířka: 1725 mm
Výška: 1450 mm
Rozvor: 2580 mm
Provozní hmotnost: 1130 – 1228 kg
Objem zavazadlového prostoru: 325 / 1103 litrů
Ceník: ke stažení zde