Test Jeep Cherokee 2.2 Multijet II AWD (AT)

Autor: Jan Karlík - 4. 2. 2016


Na klasický redakční test se k nám dostal Jeep Cherokee s novým upsizovaným motorem. Vznětový čtyřválec 2.2 Multijet II dostal Jeep Cherokee celkem v tichosti a bez velkého mediálního humbuku. Jak se silnější a větší jednotka v kombinaci s devítistupňovým automatem projevuje, se dozvíte na následujících řádcích.

Jeep Cherokee, legenda jménem, rodokmenem a původem od americké automobilky, která má kolem sebe zvláštní auru a loajální klienty podobně jako vozy Subaru. Od legendy byste čekali klasické a především konzervativní tvary, které každý další model či facelift jenom lehce popotáhne směrem k dokonalosti. První kontakt s novým Cherokeem může být díky tomu poněkud matoucí… U mě osobně toto setkání vyvolalo potřebu sáhnout do kapsy a začít googlovat, jestli náhodou hlavní designér exteriéru vozu nepochazí z asijských zemí. Není to myšleno jako výtka. Design je ale naprosto nekonvenční a u této značky naprosto nečekaný. Po dlouhém přemýšlení nad přední částí, jsem došel k myšlence, že se autor designu nechal inspirovat rejnokem či jinou parybovitou kreatůrou. Zůstává otázkou, jak moc se tímto výtvorem Jeep trefil do černého. Prodejní čísla pro Českou republiku hlásí za uplynulý rok 2015 pouhých 69 exemplářů tohoto SUV. Tím máte ale o exkluzivitu postaráno. Pokud Cherokee zavítá do vaší garáže, máte poměrně slušnou šanci, že budete široko daleko jediní.

Test Jeep Cherokee

Na specifickou příď, která stejně jako zbytek vozu využívá spíše kulaté křivky, navazuje poměrně tradiční boční profil, který však trochu nepochopitelně doplňují hranaté podběhy. Zadní část je úplně jiná pohádka než část přední. Světlomety jsou jakoby zakomponovány do zadního skla, obdobně také koncovky výfuku do zadního nárazníku. Zadní partie tak působí celkem harmonicky. Jedinou výtkou je umístění couvací kamery, která má svůj vlastní piedestal, za prvé jí to zbytečně zvýrazňuje a za druhé je v takovém počasí, které panovalo v průběhu testu, použitelná pouze prvních pár stovek metrů po vyjetí z myčky.

Když už jsme u toho počasí… Málokdy se mi stane, aby mi souvislá sněhová pokrývka na silnicích a celkový venkovní marast, udělaly takovou radost. Kolega, který ten samý týden testoval ostrý hatchback určitě takovou radost neměl, nicméně Jeep Cherokee mi po pár metrech důvod k radosti dal. Přestože se do našeho testu dostala verze se základním pohonem všech kol Active Drive I (v nabídce je ještě Active Drive II s redukcí a Active Drive Lock s redukcí a závěrem zadního diferenciálu), po prvních metrech v čerstvě napadnutém, zhruba 20 cm hlubokém sněhu, Jeep mile překvapil. Činnost systému Active Drive může řidič ovlivnit kruhovým přepínačem Selec-Terrain s módy Auto, Snow, Sport a Sand/Mud. Každý z režimů přináší speciální nastavení řazení, ostrosti reakcí motoru na povely plynovým pedálem a mezinápravové spojky, a to vždy s důrazem na co nejlepší trakci pro daný povrch. Po usednutí za volant a nastartování vozu, které se děje pomocí tlačítka na středové konzole je vůz nastaven do režimu Auto. V tomto režimu pracuje mezinápravová spojka pohonu všech kol hlavně s ohledem na co nejnižší spotřebu a nezapojuje zadní kola do hry přehnaně často.

Test Jeep Cherokee (1)

To je cítit zejména na silnici, při výjezdu ze zatáček a nebo na površích se sníženou adhezí, o které vážně nebyla nouze. Přední kola situaci nezvládají, lehce prohrábnou a v tu samou chvíli se připojuje zadní náprava. Celé je to svižné a hlavně plynulé. Režim Auto se navíc umí přizpůsobovat a celkem dobře čte situaci pod koly. Do hlubokého sněhu, který posloužil jako výborný testovací prvek, je samozřejmě lepší přepnout rovnou na režim Snow. Trakce byla i se silničními pneumatikami na výborné úrovni a přestože jsme se snažili, nepodařilo se nám Cherokee dostat na lopatky. Rozjezdy v kopci na zmrzlém podkladu a hromadě sněhu, křížení náprav, výrazné nájezdové úhly, nic z toho, co nám svědomí dovolilo, nestačilo k tomu, aby se Jeep (byť se základním pohonem všech kol) alespoň trochu zapotil. Za prostupnost terénem a celkovou jistotou na zmrzlém povrchu dostává velký palec nahoru.

Podvozek disponuje klasickými tlumiči bez možnosti nastavení tuhosti či výšky. Vzhledem k tomu, že celkové nastavené se evidentně snaží o co možná nejkomfortnější filtrování nerovností, to má za následek trochu výraznější náklony karoserie. Karoserie jako taková je však příkladně tuhá a hlavně výborně odhlučněná. Ani v terénu tak neuslyšíte skřípat prvky v interiéru a hlavně, uvnitř slyšíte vznětovou jednotku jakoby z dálky. Jak kdyby motor patřil tomu vozu, který stojí vedle vás. Jak moc je odhlučnění kvalitně provedeno si uvědomíte ve chvíli, kdy dostanete možnost poslechnout si agregát zvenčí. Kultivovaností vážně neprorazí.

Test Jeep Cherokee (2)

Jeep Cherokee se jako jeden z mála modelů dočkal upsizingu. Původní dvoulitrový motor nahrazuje nová jednotka o obejmu 2,2 litru s označením Multijet II a ve svém nejsilnějším provedení nabídne velice slušných 200 koní (147 kW) dostupných ve 3 500 otáčkách za minutu a solidní točivý moment 440 Nm, který nastupuje ve 2 500 ot./min. Nové dva-dvojky jsou navíc také šetrnější k vaší peněžence. A hned v závěsu musíme pochválit Jeep za to, že si nevymýšlí tolik jako ostatní. V kombinovaném provozu by měl nový diesel jezdit za 5,9 l/100 km. Tato hodnota rozhodně není žádná utopie. Když jsme se hodně hlídali, byli jsme schopní v částečně městském a převážně mimoměstském provozu dostat dokonce na hodnotu 5,8 (podle palubního počítače). Pokud budete však využívat výkonového potenciálu a budete jezdit po dálnici, počítejte se spotřebou kolem 7 l/100 km. A to jsou na takto velké a těžké auto s pohonem všech kol vážně perfektní hodnoty.

Motor byl spojen s novou devítistupňovou automatickou převodovkou, kterou si Jeep vyrábí sám z dílů od společnosti ZF. V klidné režimu funguje převodovka naprosto ukázkově a při řazení směrem nahoru se jí nedá naprosto nic vyčítat. Jakmile začnete tlačit na pilu, poměrně dobře a ochotně podřazuje a to až o tři stupně. Jediný problém, který jsme s ní měli, byl při sjíždění kopců a při poněkud razantnějším brzdění. Z kopce začne sama dost výrazně podřazovat, zřejmě se snaží brzdit motorem. To je u naftového agregátu nepříliš efektivní a poměrně nepříjemné pro uši. Při brzdění zase není moc citlivá a podřazování doprovází výrazné cukání s posádkou. Při běžné jízdě je však naprosto bezproblémová, rychlá a téměř o ní nevíte. Při dálničním tempu je navíc díky devátému rychlostnímu stupni schopná držet motor na necelých 1 700 otáčkách za minutu.

Po otevření řidičových dveří se nabízí poměrně bizarní pohled do interiéru, který kombinuje tmavě modrou a hnědou barvu. To je však problém tohoto konkrétního kusu, až budete konfigurovat váš vysněný Cherokee, máte samozřejmě možnost volby. Sedadla jsou ukotvená v naprosto ideální výšce. Do vozu se velice příjemně nastupuje, zároveň však nemáte nepříjemný pocit sezení na barové stoličce. Sedadla hrají spíše na pohodlnou notu, nabízí však dostatečnou oporu těla a poměrně dobrý rozsah nastavení. Máte tak možnost se usadit velmi pohodlně. K dojmu, že jste neopustili obývací pokoj a vaše oblíbené křeslo, přispěje také fakt, že sedadla jsou v této verzi elektricky vyhřívaná, ale také odvětrávaná. A tady je první problém. Vůz si pamatuje (a za to si zaslouží pochvalu), že jste při minulé jízdě měli zapnuté vyhřívání sedadel a volantu, a hned po nastartování vám to zobrazí na displeji, kde máte hned možnost situaci případně upravit. Venku je zima, sedačky necháte topit. Po chvíli je však chcete vypnout a to je problém. Na tuto funkci naprostá většina výrobců používá tlačítko, to byste ale tady hledali marně. Jediný způsob jak ovládat tyto prvky je přes menu dotykového infotainmentu. Ten navíc nemluví česky. Fajn, pro mě to problém není, ale vím, že pro cílovou skupinu tohoto vozu být může.

Test Jeep Cherokee (3)

Na předních sedadlech je místa dostatek a poloha řidiče je pro vůz této kategorie naprosto vyhovující. Na zadních sedačkách může vzniknout problém v příčném směru, ve třech lidech je to trochu křeč a dá se to doporučit pouze na kratší cesty. Dělené zadní sedačky je možné podélně posouvat. Základní objem zavazadelníku je 335 litrů (měřeno pod roletu, po strop má 432 litrů). Posunutím sedaček zcela vpřed získáte k dobru 88 litrů. Má poměrně vysokou podlahu, pod kterou byla však schována plnohodnotná 17” rezerva. Trochu nás škádlila i klimatizace, respektive topení. Pokud jsme nastavili požadované stupně a zapli režim Auto, neustále se snažila strhnout závit na ventilátoru topení. I v případě, že motor už byl dostatečně zahřátý a v interiéru pocitově teplo, držela úroveň ventilátoru hodně vysoko. Bylo tak potřeba manuálně ubrat a vybrat místo, kam má primárně foukat.

Jeep Cherokee je na našich silnicích takovým nadpřirozeným úkazem. Je to kvůli jeho nekonvenčnímu vzhledu? Pravděpodobně ano, protože když mu odpustíte pár maličkostí v interiéru, zejména jízdně se jedná o velmi povedený vůz. Ten navíc s touto pohonnou jednotkou ani nezruinuje vaši peněženku. Druhou proměnou v této problematice může být také jeho cena. Ta se u zkoušeného exempláře se vyšplhala téměř na 1,3 milionu korun. Nutno však podotknout, že za své peníze dostanete hodně muziky. Je tu například  vyhřívání a odvětrávaní sedel, vyhřívání volantu, automatická klimatizace, navigace nebo bezpečnostní systémy, kterých je tu mnoho. Za úplně nejlevnější provedení modelu Cherokee dáte 1 069 000 Kč. Verze s 200koňovým dieselem vyjde nejméně na 1 229 000 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jeep
Typ:,Cherokee
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 184 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,147/200 koní při 3 500 ot./min
Točivý moment:,440 Nm při 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,204 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.0 / 4.9 / 5.7
Emise CO2:,150 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 624 mm
Šířka:,1 859 mm
Výška:,1 670 mm
Rozvor:,2 700 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 953 kg
Objem zavazadlového prostoru:,335 / 1 190 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru