Jaguar v minulém roce představil nové motory pro své modely, ty jsme tenkrát již krátce vyzkoušeli v okolí Frankfurtu. Teď jsme ale otestovali XF s benzinovým přeplňovaným čtyřválcem 25t.
Motor je tichý, převodovka rychlá
Jaguar představil nové vznětové i zážehové motory, přidal jim na výkonu, ale zlepšil také jejich projev. Nás dnes zajímají ty benzinové. Do nabídky přibyl nový čtyřválec s označením 25t. Jde o přeplňovaný dvoulitrový motor s výkonem 184 kW/250 koní a točivým momentem 365 Nm. Tato jednotka se (stejně jako většina ostatních) dá kombinovat standardně s pohonem zadních kol a nebo v rámci příplatku i s pohonem všech kol, což byl i případe testovaného modelu. Kromě základních motorizací, které jsou buď se 6° manuální a nebo 8° automatickou převodovkou, je na výběr pouze osmistupňová automatická převodovka ZF.
Motor má po startu příjemný a vcelku tichý zvuk, to se nezmění ani při jízdě. I když jde o moderní turbomotor, jeho zvuk je příjemně jadrný, ale stále tichý. Točivý moment nabízí své maximum už od 1200 ot./min, což se pozitivně projevuje na zátahu motoru. Ten zabírá už od nízkých otáček a nepolevuje až k červenému poli. Auto umí být s tímto motorem velmi rychlé, ale ani tak není akcelerace nic, co by vás výrazněji ohromilo.
Perfektní je ale spolupráce s osmistupňovým automatem ZF, díky čemuž o motoru při klidné jízdě vlastně ani nevíte. Řazení je bleskurychlé a běžně se nestane, že by bylo třeba užít páček pro manuální řazení na volantu. Převodovka se ovládá pro Jaguar typickým otočným ovladačem, který po nastartování vyjede ze středového tunelu. Podobně stylové divadlo předvedou také odklápějící se výdechy klimatizace. Jaguar si na detaily potrpí.
Jak jezdí?
Jaguar XF je konkurencí pro BMW řady 5, musí tedy nabídnout velmi dobré jízdní vlastnosti, aby zákazníky dokázal zaujmout. A on to dokáže, ale spíše ty, kteří mají raději dynamickou jízdu. Jeho podvozek je povedený, ale spíše tužší. To oceníte pokaždé, když vyjedete mimo město, ale na „kočičích hlavách“ a na vyčnívajících kanálech je nová pětka lepší.
Jaguar exceluje mimo město na kvalitních klikatých silničkách, kde působí velmi agilním dojmem. Svůj podíl na tom má i vysoké použití hliníku v konstrukci celého auta. Mezigeneračně se totiž podařilo snížit hmotnost až o téměř dva metráky. Skvělé ovladatelnosti Jaguaru XF pomáhá také ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50. XF při rychlejší jízdě pokyny volantem následuje v mžiku a přední kola hned zatočí.
Jistotu všemu dodává i pohon všech kol AWD s preferencí zadní nápravy. Ten se snaží přední pohon připojovat sice bleskurychle, ale až v případě potřeby. Stabilizační systém se navíc dá deaktivovat, což oceníte zejména v počasí, které posledních pár dní za okny panuje. Zábava je zaručena.
Nové vrásky na čele by vám neměla nadělat ani spotřeba paliva, protože ta se dá při běžné jízdě docela bez problémů držet mezi 9 a 10 litry na 100 kilometrů. Ostřejší jízda ji samozřejmě dokáže vyšroubovat do mnohem vyšších hodnot, ale na druhou stranu se dá mimo město s dodržováním povolené rychlosti stáhnout i k 7 litrům.
Interier
Z hlediska designu jde o parádní kabinu, která sází na detaily. Kromě již zmíněných otočných výdechů klimatizace a voliče převodovky jsou to také například nápisy Jaguar ve výdechách. Detail, kterého si někdo ani nevšimne, ale dotváří o tomto autě celkový obrázek. Zajímavým detailem je také lišta, která se táhne po celé šířce palubní desky přímo pod oknem a ve svém středu má opět logo Jaguar. Zpracování i celkový dojem ale úplně neodpovídají cenovce a prestiži auta, pětkové BMW nebo éčkový mercedes jsou na tom mnohem lépe.
Místa je na předních i zadních sedadlech dostatek, přední i zadní sedadla navíc mohou být vyhřívaná. Trpět tu cestující příliš nebudou na rozdíl od menšího XE ani s prostorem nad hlavou. Interiér však není příliš široký, a tak si trojice cestujících na zadních sedadlech cestu tak úplně užívat nebude, lepší bude jezdit maximálně ve čtyřech.
Závěr a cena
Jaguar XF vás zaujme zejména pokud vás baví řidit, protože na kvalitních silnicích jezdí vážně skvěle. Zaujme vás také v případě, že jste individuality a extroverti, protože Jaguar je u nás stále poměrně exkluzivním a neokoukaným zbožím. A zaujme vás také pokud máte rádi „divadlo“, protože dívat se po nastartování motoru na otevírající se výdechy klimatizace a vyjíždějící volič převodovky je parádní. Na druhé straně vás ale nezaujme jízdou po rozbitých silnicích a nebo v centru Prahy, ale ani zpracováním interiéru.
O tom, jestli vás zaujme a nebo zaujme cenová politika značky, se rozhodněte sami. Jaguar XF v České republice 1 148 169 Kč s dvoulitrovým naftovým motorem a nebo 1 239 282 Kč s benzinovým motorem. Testovaná verze 25t AWD začíná na 1 408 561 Kč. Pokud by se vám nelíbila karoserie sedan, Jaguar XF je nově v nabídce také jako kombi.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Zvuk a kultivovanost motoru,Zpracování interiéru
Jízdní vlastnosti na kvalitní silnici,Jízdní vlastnosti na nekvalitní silnici
Osobitost a neokoukanost,Šířka interiéru na zadních sedadlech
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Jaguar
Typ:,XF 25t AWD
Motor:,zážehový řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,184 kW/250 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,365 Nm při 1200 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,237 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7 / 6.0 / 6.9
Emise CO2:,159 g/km
Objem nádrže:,74 litrů
Délka:,4954 mm
Šířka:,1987 mm
Výška:,1457 mm
Rozvor:,2960 mm
Pohotovostní hmotnost:,1685 kg
Objem zavazadlového prostoru:,540 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]