test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-hev-4wd-calligraphy-2025-2

Test Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI HEV 4WD Calligraphy | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 14. 3. 2025


Stejně jako všechny nové modely Hyundai, i Santa Fe překvapilo svým vzhledem. To je ovšem věc, kterou vidíme na první pohled. Vidět ale nemůžeme, jak tohle auto jezdí. A na to jsme se podívali v testu hybridní verze v luxusní výbavě Calligraphy.

Velký a prostorný

To zásadní, co nový Hyundai Santa Fe vystihuje, jsou ostré hrany. Ty totiž najdeme prakticky všude – v exteriéru i v interiéru – a hranaté jsou třeba i podběhy kol. Hyundai si navíc vyhrál se symbolem „H“ ze svého loga. Písmeno „H“ totiž najdeme například v denním svícení předních světlometů, jako osvětlení v zadních světlometech, ale také v kabině. Mimochodem, zadní světlomety jsou tady opět rozdělené, protože běžné světlomety a brzdové jsou samostatně na jednom místě a pod nimi jsou v nárazníku LEDkové proužky ukazatelů směru. Mají to tak prakticky všechny SUV a crossovery značky.

Santa Fe je navíc hodně velké auto, které přerůstá například i Škodu Kodiaq. Zatímco Kodiaq měří 4758 mm do délky, na šířku má 1864 mm a vysoký je 1659 mm, tak Santa Fe má na délku 4830 mm, na šířku 1900 mm a vysoké je 1720 mm.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-hev-4wd-calligraphy-2025-4

Obě zmiňovaná auta navíc mohou být až sedmimístná, ale naše bílé Santa Fe v testované verzi Calligraphy je šestimístné, protože má po dvou sedadlech v každé řadě a všechna z nich jsou ovládaná elektricky – a to jak přímo na sedadlech, tak i z displeje multimediálního systému. Na prvních dvou řadách lze ovládat například vyhřívání i odvětrávání, na prostředních pak i jejich sklápění. Poslední dvě sedadla v kufru se ovládají elektricky přímo z kufru – buď obě najednou, případně každé zvlášť. Do všech tří řad se zvládnou posadit i dospělí cestující, ale ve třetí řadě sedadel to platí pouze v případě, pokud tu druhou posunete vpřed.

Podle toho, kolik bude váš Hyundai Santa Fe mít sedadel, budete mít i objem kufru. Testovaná hybridní verze má v pětimístném uspořádání základní objem 711 litrů, plug-in hybridní varianta má „jen“ 704 litrů. Pokud budete mít pětimístné nebo sedmimístné verze, pak bude mít kufr objem (se sklopenou poslední řadou sedadel do podlahy) 628 litrů pro hybridní verzi a 621 litrů pro plug-in hybrid.

A co palubní deska? Ta je jednoduchá, opět na ní dominují hrany. Jejím hlavním prvkem je displej přes téměř polovinu šířky auta, který tvoří dvojice designově propojených displejů, ale jde o dva samostatné displeje. Ten levý, který je přímo před řidičem, slouží jako „klasické budíky“, ten pravý nad středovým panelem je vyhrazen pro infotainment a je dotekový. Dotekové jsou také ovladače pod displejem na středovém panelu – tady se ovládají některé funkce klimatizace/topení a některé další prvky výbavy. K tomu jsou tu další dva otočné ovladače s integrovaným displejem k ovládání teploty klimatizace/topení.

Na středovém panelu je díky přesunutí voliče automatické převodovky (v nabídce je pouze automat, manuál mít nelze) na sloupek řízení spousta místa. Mohou tu tak být rovnou dva sloty pro bezdrátové nabíjení telefonu, ale také odkládací přihrádka pod nimi nebo velká loketní opěrka, která se do odklopit dozadu pro přední cestující nebo dopředu pro zadní cestující.

Aktivní asistenty se hlásí o slovo (skoro) pořád

Stejně jako všechny ostatní modely Hyundai, ale i koncernové modely Kia, je i nové Santa Fe hrozně otravné auto z pohledu jízdních asistentů. Ono kvůli něčemu pípá prakticky pořád – jednou je to rychlost, podruhé je to „únava řidiče“ (pípá totiž i při rovné jízdě po dálnici bez toho, aniž byste jakkoliv pohnuli volantem), potřetí je to nepozornost řidiče, který se na chvíli nedívá před sebe, ale sleduje třeba pěkné auto jedoucí ve vedlejším pruhu a podobně. Povypínat se to dá (ale jen některé asistenty, třeba „únavu“ bude auto hlídat pořád), ale vyžaduje to mnoho kliknutí na displej infotainmentu. Trochu času ušetří, když si „asistenční menu“ uložíte do hvězdičky na volantu. I tak jsou ale korejská auta v tomhle směru jedna z těch nejotravnějších.

Vzhledem k velikosti Santa Fe ale může potěšit funkce automatického parkování ve své druhé generaci, který automobilka pojmenovala jako RSPA2 (Remote Smart Parking Assist, Dálkově ovládaný parkovací asistent). Hyundai ho popisuje takto: „Model Santa Fe dokáže na dálku zaparkovat v několika parkovacích scénářích, jako je paralelní parkování, šikmé parkování a kolmé parkování, a také zacouvat na parkovací místo a vyjet z něj dopředu – přičemž vy stojíte mimo vozidlo.“ Auto se ovládá přes klíček. Jak to pak může vypadat, se můžete podívat v tomto videu. Není to ale žádná žhavá novinka, už pár let to nabízí i další modely Hyundai.

Dva motory s elektřinou, ale bez nafty

V nejnovější generaci se proměnila nabídka motorizací. Vybírat je teď možné ze dvou benzinových 1,6litrových čtyřválců s přeplňováním turbodmychadlem, kterým více (plug-in hybrid) či méně (full-hybrid) pomáhá elektřina. Samotný spalovací motor má výkon 117,6 kW/160 koní. Celkový výkon pohonných jednotek je pak v případě hybridní celkem 158 kW/215 koní, u plug-in hybridu je to 185 kW/252 koní. Systémový točivý moment pohonného ústrojí je v obou případech shodných 367 Nm.

Základní hybrid (full-hybrid) nabídne možnost volby mezi pohonem předních nebo všech kol, plug-in hybrid je vždycky čtyřkolkou. Pohon všech kol ale v tomto případě netvoří elektromotor na zadní nápravě, pohon zadní nápravy je tu klasicky mechanický, kdy jsou přední kola spojena s těmi zadními.

Za volantem

Hned na začátku je třeba pochválit to, jak se automobilce podařilo sladit oba způsoby pohonu, protože připojení i odpojení spalovacího motoru probíhá opravdu hladce. Spalovací motor se odpojuje hodně často. Ve městě bude popojíždět – při normálních teplotách, kdy není třeba příliš vytápět nebo naopak chladit kabinu – skoro pořád jen na elektřinu. V takových situacích je v interiéru až překvapivý klid a ticho. Příliš hlučno tu ale není ani v situaci, kdy se ve městě nastartuje i spalovací motor, tedy pokud nezašlápnete plynový pedál na zem…

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-hev-4wd-calligraphy-2025-14

Hluk se do kabiny začne dostávat až v situaci, kdy vyrazíte na dálnici, protože velikost auta, která musí prorážet vzduch, se ošálit nedá. Není to ale nic, co by vás nějak štvalo, protože i tak si budete moci povídat polohlasem.

Z pohledu dynamiky jde o auto, které tak nějak celkově spadá spíše do kategorie pohodlné rodinné SUV. Dynamika není špatná, ale rozhodně to není žádný trhač asfaltu. Zrychlit na stovku umí za necelých 10 sekund, ale žádnou velkou výkonovou rezervu z něj cítit nebudete. Že by to ale bylo pomalé auto? To se také říct nedá.

A klidnějšímu naladění motoru odpovídá i podvozek. Hyundai Santa Fe je totiž hodně komfortní auto, které se ve městě, mimo něj i na dálnici příjemně pohupuje. Do zatáčky se také poměrně dost nakloní a řezat s ním zatáčky není zábava. Naopak pokud chcete dojet někam v klidu a v pohodlí, to zvládne parádně.

test-hyundai-santa-fe-16-t-gdi-hev-4wd-calligraphy-2025-31

A co spotřeba paliva? Díky hybridnímu pohonnému ústrojí bude záležet na tom, kde se budete pohybovat. Pokud se budete pohybovat ve velkém městě, můžete na palubním počítači poměrně běžně vídat hodnoty začínající pětkou, ale i nižší. Mimo město a na dálnici, kde se do práce hybridní pohonné ústrojí nezapojí tolik, se spotřeba zvýší k 8 l/100 km. Nádrž je tu 67litrová, takže akční rádius bude i tak opravdu slušný.

Cena

Pohled do aktuálně platného ceníku (od 1. 3. 2025) prozradí, že základní akční cena je 1 139 990 Kč s DPH, ale pokud využijete výkupní bonus i úvěr Hyundai Finance, spadne až na 1 089 990  Kč. Jde o hybridní provedení v základní výbavě Comfort s pohonem předních kol.

Testovaný kus byl naopak v nejvyšší (až čtvrté) výbavě Calligraphy a s pohonem všech čtyř kol, jehož akční cena je 1 519 990 Kč, ta s využitím všech bonusů je pak 1 469 990 Kč. Čtyřkolka je přitom za příplatek 50 tisíc korun.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDI HEV

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

117,6 kW/160 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 47,7 kW/65 koní (elektromotor)
= 158 kW/215 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm při 1500 – 3500 ot./min (spalovací motor)
+ 264 Nm (elektromotor)
= 367 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

9,8 s

Maximální rychlost:

180 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,9 – 7,3 l/100 km

Emise CO2:

157 – 166 g/km

Objem nádrže:

67 litrů

Délka:

4830 mm

Šířka:

1900 mm (bez zrcátek)
2206 mm (se zrcátky)

Výška:

1720 mm

Rozvor:

2815 mm

Provozní hmotnost:

2 025 – 2 155 kg

Objem zavazadlového prostoru:

628 / 1949 litrů


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru