Modely Hyundai N platí za hodně povedené a je vidět, že si někdo dal hodně záležet na tom, aby řidiče jízda s nimi bavila. V nejnovějším testu jsme vyzkoušeli nejmenší z nich: i20 N. Je to povedené okreskové náčiní nebo ne?
Není to žádné ořezávátko
Hyundai i20 N je druhým nejmenším modelem korejského výrobce a zároveň nejmenším eNkem. Jde o čtyři metry dlouhý pětidveřový hatchback, který stojí proti Fordu Fiesta ST nebo Volkswagenu Polo GTI. Je to poměrně malé auto, které váží něco přes 1,2 tuny a pohání jej dvousetkoňový čtyřválec, tedy prakticky stejná dávka koňských sil, kterou používají oba výše zmínění konkurenti, ačkoliv každé z trojice aut na to jde úplně jinak. Volkswagen Polo GTI má dvoulitrový čtyřválec, Ford Fiesta ST má 1,5litrový tříválec a Hyundai i20 N má 1,6litrový čtyřválec. Všechny motory jsou přeplňované jedním turbodmychadlem.
Z této trojice se vymyká Volkswagen, protože jde o auto, které je vlastně nejvíce civilní, naopak Ford se Hyundai podobá tím, jak je naladěný. Obě auta jsou totiž hravá od zadní nápravy, dokáží v oblouku zvedat zadní kolo a užijete si s nimi jednoduše více zábavy.
Rychlost nechybí ani jednomu z nich, ale vlastně jsou rychlá tak akorát. Nejde o „přemotorované předokolky“, se kterými by se nedalo na mokré silnici jezdit, právě naopak. Hyundai i20 N pohání vpřed 150 kW/204 koní a 274,7 Nm (při overboostu 304,1 Nm), což znamená, že z místa na stovku zrychlí za 6,2 sekundy a maximálka je 230 km/h. Poháněna jsou přední kola, kterým – pokud si připlatíte za verzi i20 N Premium – pomáhá s přenosem síly na silnici mechanický samosvorný diferenciál. Ten je ale naladěn velmi jemně a prakticky vůbec netahá za ruce. Mimochodem, převodovka je (na rozdíl od i30 N) v nabídce jediná. Jde o šestistupňový manuál.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Tohle je vlastně auto tak trochu ze „staré školy“ (a pokud vás baví opravdu řídit, potěší vás to). Nemá žádný adaptivní podvozek, jízdní režimy tu sice jsou, ale mění vlastně jen naladění motoru a odpor posilovače řízení. Své nastavení si můžete uložit do jedné ze dvou pamětí a vyvoláváte jej stiskem jednoho z tlačítek se symbolem „N“ na volantu. Nastavení podvozku se nemění. Podvozek je o 10 mm nižší než u běžné i20, a je tužší.
Že nejde o obyčejný Hyundai i20 je vidět na první pohled. Přední nárazník je tvarován výrazně agresivněji, pod ním je ještě černě lakovaný spojler a maska chladiče má specifickou výplň. Odlišnosti pokračují také na boku, protože eNko dostalo větší 18″ kola s matně šedou povrchovou úpravou, pod kterými prosvítají červeně lakované brzdové třmeny, a na střeše je výrazný spojler. Ten je vidět i zezadu, kde vynikne jeho poměrně složité tvarování – podle Hyundaie je „inspirovaný WRC“. Jiný je také zadní nárazník s nápadným difuzorem, z něhož vykukuje jedna velká koncovka výfuku. V masce chladiče samozřejmě nechybí logo „N“, které je i na víku kufru, kde jej doplňuje označení modelu. Karoserie může být – jako u testovaného vozu – na přání lakována dvoubarevně s černou střechou v odstínu Phantom Black.
Jiné je eNko také uvnitř. Tím nejvýraznějším jsou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a všudypřítomná černá barva. Jiný je volant s červeným tlačítkem „REV“, kterým se aktivují automatické meziplyny, a dvěma modrými tlačítky, sloužícími pro přepínání jízdních režimů ‚N Custom‘. Specifický design má také hlavice řadicí páky s logem N a nechybí ani speciální šablona digitálního přístrojového štítu, kterou mají pouze modely Hyundai N.
Malé, lehké, hbité
Tohle auto je tady s trochu jinou filozofií než větší i30 N, na okruh se primárně nehodí, ale na okreskách udělá řidiči velkou radost. Než na absolutní rychlost je totiž naladěno spíše na to, aby se řidič za volantem bavil. Tohle auto není tvrdé jako kámen, naopak dokáže krásně pracovat s hmotností a podvozkem. Není problém, aby zvedlo některé ze zadních kol, ale hlavně se proplétá oblouky jako ještěrka. Výhoda je právě v jeho samosvoru, dostatečně silném motoru, lehké hmotnosti, ale i docela rychlém převodu řízení. Přehazovat auto z jedné zatáčky do druhé je radost a i20 N to dělá tak jednoduše, tak samozřejmě… Nízká hmotnost se projevuje i na brzdách. Auto krotí vpředu kotouče s průměrem 320 mm.
Navíc to doprovází hezkým zvukem z výfuku. A ten potěší už od prvního nastartování. Je sytý, ale není přehnaně hlučný. Po ubrání plynu si výfuk umí „odprsknout“ a do jízdy vnáší další emoce. Je totiž vybaven klapkou, která jeho zvuk dokáže upravit. Však se o tom můžete v tomto videu přesvědčit sami:
Motor působí radostně, do otáček se vytáčí ochotně, ačkoliv u i30 N, kterou jsme testovali o pár dní později, je to s ještě větší razancí, oproti ní mu chybí špetka vzrušení, ale dokáže velmi ochotně zatáhnout už od přibližně tří tisíc otáček. Plný plyn znamená i tak velmi slušný zátah, červené pole přichází na první tři rychlosti hodně rychle, ale řazení je zábava. A podřazení? K tomu si můžete aktivovat automatické meziplyny, které motor vytočí do správných otáček a přeřazení tak bude výrazně hladší. Anebo si můžete meziplyny dávat samozřejmě sami.
V klidu?
A co když se prostě jen potřebujete někam přesunout? Jak tohle auto funguje v klidu? Pokud jej nastavíte do „nejklidnějšího“ módu, bude i20 N poměrně tiché, na pokyny plynovým pedálem bude reagovat vlažněji, ale stále z něj ucítíte sportovní geny. Tužší podvozek zůstává, ale protože nejde o čistě okruhové auto, funguje dobře nejen v ostrém tempu (čím rychleji jedete, tím pocitově funguje lépe), ale právě i v klidném tempu.
Trochu škoda je, že Hyundai i20 N nemá úplně velkou palivovou nádrž, její objem je totiž jen 40 litrů. A pokud si sem tam budete užívat jeho schopností na okreskách, vyčerpáte ji docela brzo. Při běžném, občas trochu svižnějším ježdění počítejte se spotřebou kolem 8 l/100 kilometrů.
Závěr a cena
Divize sportovních modelů Hyundai N se objevila v roce 2016 a prvním modelem byl hatchback Hyundai i30 N. Od té doby se modelová nabídka výrazně rozšířila a v Evropě dnes čítá čtveřici modelů: i30 N, i30 Fastback N, Kona N a právě testovaný a nejmenší model i20 N. Ačkoliv je nejmenší a pohání jej nejmenší motor, rozhodně to neznamená, že by šlo o nějaké ořezávátko, právě naopak. Po týdenním soužití jde o auto, které je tak akorát silné, opravdu zábavné a místo po dálnici vyrazíte raději po okresce – čím klikatější, tím lepší.
204 koní a 274,7 Nm je hodně na to, abyste neřekli, že jde o pomalé auto, protože se musí vypořádat s hmotností jen 1,2 tuny. Na pohyby plynovým pedálem i na otočení volantem reaguje auto ochotně a radostně, a řidiči vykouzlí úsměv na tváři. I když z něj (a možná i ze sebe) nechcete ždímat maximum, dokáže být na okreskách svižné i jen tak mimochodem a vlásenkami se proplétá tak samozřejmě.
Pohled do ceníku může znamenat překvapení, protože tohle auto startuje na (akčních) necelých 610 tisících korunách. Doporučujeme ale přihodit dalších 80 tisíc korun za testovanou verzi i20 N Premium. Dostanete spoustu komfortní výbavy navíc, ale hlavně samosvorný přední diferenciál, díky kterému dostanou (nejen) výjezdy ze zatáček úplně jiný náboj. Připlatit si pak budete moci už jen za dvoubarevné lakování karoserie a barvu laku karoserie.
Technické údaje:
Auto: | Hyundai i20 N Premium 1.6 T-GDI |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol + samosvorný diferenciál |
Výkon: | 150 kW/204 koní při 5500 – 6000 ot/min |
Točivý moment: | 274,7 Nm při 1750 – 4500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,2 s |
Maximální rychlost: | 230 km/h |
Převodovka: | 6st. manuální |
Spotřeba paliva: | 7,0 l/100 km |
Emise CO2: | 158 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4075 mm |
Šířka: | 1775 mm |
Výška: | 1440 mm |
Rozvor: | 2580 mm |
Provozní hmotnost: | 1190 – 1220 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 352 / 1 165 litrů |