test-honda-cr-v

Test Honda CR-V: Nenápadný šikula

Autor: Pavel Srp - 14. 1. 2013


Dva týdny po sobě jsme seděli za volanty Hondy. První na mušce jsme měli manažerský sedan se sportovním vzhledem, ale pohodlným podvozkem v podobě Hondy Accord Type-S a v případě toho druhého, jsme projeli novinku minulého roku v podobě velmi oblíbeného SUV – modelu CR-V. I když obě auta patří do jedné automobilky, nemohou snad být více odlišnější. Velmi dobrá jsou obě, každé však zcela jinak.

Honda CR-V na trh přichází již ve své čtvrté generaci. Jde o auto, které je jedním z průkopníků kategorie SUV. První generace se na trhu objevila už v roce 1997 a od té doby zraje jako víno. Poslední generaci jsme k testu dostali v nejvyšší možné výbavě Executive s nejsilnějším naftovým motorem s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Auto vás bude rozmazlovat koženým čalouněním sedadel, panoramatickou střechou, bezklíčkovým vstupem a startem, elektrickými okny a zrcátky, elektrickým víkem zavazadelníku, bixenonovými světlomety a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Dá se ale obhájit cena testovaného auta se všemi možnými příplatky lehce přesahující jeden milion Kč?

Pojďme se na to společně podívat! Velmi diskutovaný je snad všemi médii zejména vzhled nové generace. Ten je oproti té minulé spíše evoluční než revoluční a podle nás je to dobře. Není složitý, nemá zbytečné kudrlinky, je jednoduchý a tak se brzy neokouká. A podobné to je i po nahlédnutí do interiéru. Vše je po ruce, přehledné a netradiční umístění řadící páky vysoko nad středovým tunelem se po prvotním nezvyku přemění v příjemné překvapení. Řazení je hladké a přesné, stejně jako chod i záběr spojkového pedálu.

Přední sedadla jsou velmi pohodlná, nabízí celkově vyšší posez, pro SUV tak typický, ale ta zadní by péče zasloužila více. Nejsou špatná, jen je sezení na nich trochu nepohodlné. Díky rovné podlaze po celém voze, je sedák oproti ní nízko, takže budete mít kolena vysoko.

test-honda-cr-v-21

Radost nejspíše nebudou mít ani lyžaři a snowboardisté, jež budou chtít svá prkýnka převážet v autě. V zadních sedačkách není otvor a budete muset sklopit celé jedno opěradlo. Nedá vám to moc práce. V zavazadlovém prostoru naleznete dvě páčky, jejichž zatažením aktivujete mechanismus, který sedáky i opěradla sklopí za vás. Narovnat už je pak ale budete muset sami. Jenže třeba taková Honda Civic šla s praktičností a sklápěním sedadel ještě dál… :) Zavazadlový prostor ale kromě jednoduchého sklápění sedaček nabídne také velkorysý prostor. V základním uspořádání mluvíme o 589 litrech, se sklopenými sedadly je to litrů až 1669.

O pohon auta se staral naftový motor i-DTEC o objemu 2,2 litru a o výkonu 110 kW/150 koní a 350 Nm točivého momentu. Motor se projevoval velmi příjemným zátahem i kultivovaností. Honda slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 190 km/h. Motor nemá problémy pracovat už od cca 1 400 ot./min. až do 4 000 otáček. Jeho zátah je v podstatě konstantní a není třeba tak často řadit. Pokud si ale s řadičkou pohrajete, překvapí vás CR-V vcelku příjemnou dynamikou a díky tomu se nebudete bát předjíždět ani s naloženým autem.

Spotřeba se dá dokonce i při svižnější jízdě udržet pod 8 litry na 100 km, běžnou jízdou pak počítejte se 7 litry. V oficiálních technických údajích sice najdete cifry o poznání nižší: 6,7 ve městě, 5,3 mimo město a 5,8 v kombinovaném provozu.

I když se karoserie Hondy CR-V tváří jako SUV, je potřeba si v terénu (samozřejmě lehkém) dávat pozor. Přední nárazník je tvarován jako sportovní, takže nejde pod auto, ale jde spíše před auto. Ani světlá výška nezní se svými 165 mm příliš offroadově. Dokonce i takový městský crossover Subaru XV má skoro o 5 cm více. Nutno dodat, že polní cesty, které budou maximem toho, kam většina majitelů s SUVéčky vyrazí, zvládne Honda CR-V s pohonem všech kol naprosto bez problémů. Pokud je polní cesta po dešti plná bahna, potěší vás také jedna velmi šikovná maličkost. Dveře jsou zespod opatřeny plastem, který kryje i prahy. Při vystupování z vozu se tedy nemusíte obávat toho, že si ušpiníte kalhoty.

Pohon všech kol Real Time All Wheel Drive funguje úplně sám a zcela automaticky. Nenajdete v autě žádný ovladač, kterým se chlubí třeba Mitsubishi. Jeho inteligentní řídící systém vždy sám zajistí plně automatický a plynulý pohon všech kol na všech typech povrchů. Honda říká, že tento systém neustále monitoruje povrch vozovky a je schopen zajistit, že budou poháněna pouze ta kola, která to potřebují.

test-honda-cr-v-08

Pokud opustíte polní cestu a vyrazíte na silnici, bude na vás čekat (vzhledem k vysoké stavbě vozu) příjemné překvapení. Podvozek je nastaven tak, že není nepohodlný, ale zároveň se auto v zatáčkách nenaklání. Na okreskách tedy CR-V řidiči umožní i celkem svižnou jízdu, při níž skoro zapomene na to, že sedí na úrovni řidičů velkých dodávek.

Jak už jsme na začátku říkali, testovaný exemplář byl v nejvyšší výbavě se všemi příplatky, kterými jsou pouze 2 možnosti: navigační systém za 50 tisíc a soubor bezpečnostních prvků (systém pro udržování v jízdním pruhu, systém pro zmírnění následků nehody a adaptivní tempomat) za 75 tisíc. A právě systém pro udržování v jízdním pruhu je u Hondy dotažen takřka k dokonalosti. Narozdíl od většiny aut, která vás na přejetí z pruhu do pruhu bez použití blinkru upozorní akusticky, přes přibrzdění kol, která dělící čáru přejíždějí (třeba u Infiniti FX30d), umí CR-V (pokud cítí, že máte ruce na volantu) samo zatáčet. Příjemně nastaven byl i adaptivní tempomat, který nepůsobil nekultivovaně, ale při jízde po českých a moravských dálnicích se prostě používat nedá. Nejkratší mezera (bezpečné 2 sekundy), jíž můžete nastavit, je i tak příliš velká a řidiči to berou jako výzvu zařadit se před vás.

Na závěr jsem si nechal záměrně nechal pouze dva nepříjemné nedostatky. Je škoda, že Honda ani v novince CR-V nenabízí adaptivní bixenony. Bixenony sice u dvou nejvyšších výbav jsou v základu (a nabízejí i asistent pro automatické přepínání dálkových světlometů), ale do zatáček vám nepřisvítí (s výjimkou malých rychlostí, kde pomůžou dodatečné žárovky ve světlech). Trochu méně agresivní by mohl být také asistent rozjezdu do kopce. Ten vás v příkrých kopcích prostě drží a drží a jen tak nepustí! Až po nějaké chvíli. Chtělo by to trochu doladit nastavení.

Snažili jsme se na autě během týdenního testu najít nějaké další větší nedostatky, ale nedařilo se nám.Cé-eR-Véčkonabídne velmi bohatou výbavu, příjemný interiér na posez i na pohled, jisté jízdní vlastnosti, dobrý motor a neprovokuje svým designem. S radostí zastane roli manažerského vozu, ale stejně tak odveze celou rodinu na dlouhou dovolenou. Myslím, že se Hondě CR-V hodně povedlo a při srovnání s konkurenty by mohla být obhájitelná i vyšší cena. Příplatek 125 tisíc za navigaci a pomocné systémy nejsou přece až tak nutné… ;) Základní cena výbavy Executive rázem klesne pod 900 tisíc Kč. Popřemýšlejte také, jestli nutně potřebujete nejvyšší výbavu, protože i nižší Lifestyle (v průměru levnější o 70 tisíc Kč) nabídne vše, co budete potřebovat! ;)

[nggallery id=1832]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru