Japonské hybridní SUV je na tuzemských silnicích pořád celkem vzácný úkaz, přestože je o něm docela dost slyšet. Patří totiž mezi velká, byť ne úplně typická lákadla na současném trhu se „zelenými auty“. Začíná na cenovce lehce přesahující tři čtvrtě milionu korun a řidiče překvapí gigantickým prostorem uvnitř i zanedbatelnou spotřebou ve městě.
Auto reaguje skvěle, infotainment hůř
Nové CR-V jsme letos už v test měli. Fosilní patnáctistovku jsme chválili za to, jak je „tichá, prostorná“ a jak „dobře vypadá“. Asi největší změnou, kterou oproti benzinové verzi pocítíte, bude o nějakých 64 litrů menší kufr, přeci jen se někam musí vejít baterie. Pod volantem pak najdete pádla, kterými si můžete hrát se stupni rekuperace.
Geniální, ať už ergonomicky nebo i svým účelem, je volič převodovky stylizovaný do pár vertikálně uspořádaných tlačítek pod panelem klimatizace. Protože je každé jinak tvarované, jen tak si je nesplete ani naslepo, a přesto nepůsobí v interiéru nijak rušivě. Auto reaguje promptně, bez okolků, což není u konkurence ani náhodou pravidlem.
Prát se budete s infotainmentem na displeji, zvlášť pokud máte v prstech multimediální prostředí některého z evropských konkurentů Hondy, anebo se těšíte na pokrokový systém plný vyladěných ovládacích prvků, líbezné grafiky a perfektní odezvy. Honda – a není to u asijských výrobců výjimkou – zpohodlnělého uživatele v tomto ohledu zklame. A je to škoda.
Úsporný macek
Dvoulitrový zážehový agregát s Atkinsonovým cyklem doplňují v případě testovaného hybridního provedení dva elektromotory, z nichž jeden funguje pouze jako generátor a ten druhý vás překvapí dynamikou 184 koní a 315 Nm.
Automatický systém umí za jízdy samovolně přepínat mezi čistě elektrickým, hybridním nebo ryze spalovacím pohonem, což mu jde s grácií, snadno a lehce. Honda tomu říká i-MMD, což je zkratka pro všestranný inteligentní systém, který je plně zautomatizovaný a můžete ho nechat zcela pracovat za vás. Řidič, pokud bude chtít, nicméně může do automatiky i sám zasáhnout, a to třeba ve městech, kdy stiskem tlačítka EV vedle voliče převodovky aktivuje čistě elektrickou jízdu. Šťáva v bateriích vystačí asi na dva kilometry tichounké jízdy.
To známe i z jiných hybridů, a hlavně pak plug-in hybridů. Stejně jako nabízený režim Sport, který ale charakteru auta jednak vůbec nepasuje a jednak je třeba akcelerace i v normálním automatickém módu dostatečně svižná, aniž byste ji ještě museli popohánět a riskovat rychlejší vybití baterie. Tlačítko (a režim) ECON si naopak s úsporností rozumí, otupí odezvu na plynový pedál, ale omezí zase ovladatelnost při rychlé předjíždění, což nemusí být zrovna bezpečné.
I bez úsporného režimu se ale ve městě dostanete s autem na báječnou spotřebu kolem 5 litrů paliva na 100 kilometrů. Papírově i reálně. A to je u takového „macka“ s hmotností dosahující skoro tuny a tři čtvrtě nadmíru uspokojující. Kombinovaně budete jezdit za šest, s těžkou nohou a naloženým autem za šest a půl litru. Při pohledu na velikost auta (s délkou 4600 milimetrů) to jsou parádní hodnoty.
Od výstřelku k černému koni
Velkou Hondu CR-V poprvé nedostanete s dieselovým motorem. V nabídce je kromě hybridu jen benzinová patnáctistovka VTEC Turbo, kterou pořídíte jak se šestistupňovým manuálem, tak s automatem CVT. A k dispozici je ve verzi 4×2 i 4×4. To ostatně platí i v případě hybridního dvoulitru, který se tak s cenovkou může dostat ze základních 770 tisíc až na něco málo přes milion.
CR-V, byť se nemusí zdát, je poměrně citlivé na zacházení a v terénu se díky mezigeneračně zvýšené světlé výšce o 35 milimetrů neztratí. Má vyladěný podvozek, i ve vyšších rychlostech na hrbolatých cestách není toto SUV uskákané, přesně se drží zvolené stopy, má přímé řízení. A nejlepší na tom je, že je to pořád hybrid, do kterého na začátku musíte investovat, ale v konečném důsledku si budete na každém kilometru jízdy libovat nad nízkou spotřebou.
Honda stála na počátku éry hybridních aut, svůj první vůz s kombinovaným pohonem poprvé představila už před 20 lety. Tehdy to byl technologický výstřelek pro automobilové exhibicionisty, dnes platí současná generace hybridní Hondy CR-V na trhu za „černého koně“ hybridních rodinných aut.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Hybrid i-MMD e-CVT
Motory:,benzinový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon spal. motoru:,107 kW (145 k) při 6200 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,175 Nm 4000 ot./min
Výkon elektromotoru:,135 (184 k) kW při 2500 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,315 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,e-CVT
Spotřeba paliva:,5.1 / 5.7 / 5.5 l/100 km
Emise CO2:,126 g/km
Délka:,4600 mm
Šířka:,1855 mm
Výška:,1689 mm
Rozvor:,2662 mm
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu