Když Ford poprvé ukázal nový Ranger MS-RT, překvapilo nás, jak vypadá. To auto na fotkách působilo skvěle. Ještě lepší dojem zanechalo později, kdy jsme jej poprvé viděli naživo. A teď jsme s ním konečně jeli. Jaký dojem v nás nejstylovější Ranger z nabídky zanechal po týdenním soužití?
Výrazně upravený základ
Pick-up Ford Ranger u nás není žádnou novinkou, už jsme jich v redakčních testech pár měli. Ford Ranger MS-RT je ale úplně jiné auto. Přestože stále využívá rám a základní techniku ostatních Rangerů, jeho naladění, design i celkový dojem je úplně jiný.
Už na první pohled si můžete všimnout, že Ford Ranger MS-RT má úplně jiný postoj než běžné Rangery. Může za to hlavně fakt, že na jeho vývoji a ladění spolupracoval M-Sport, tedy společnost, která se stará i o vývoj speciálů pro WRC. Auto tedy dostalo široké blatníky (přední i zadní, přičemž celková šířka narostla celkem o 82 mm) a celkově mnohem sebevědomějšího postoje. Může za to i to, že podvozek je oproti běžným verzím o 4 cm nižší a má úplně jiné tlumiče i pružiny. V podbězích jsou u verze MS-RT větší a širší 21″ kola obouvající silniční pneumatiky.
Vpředu je úplně jiný a ostřeji tvarovaný nárazník s integrovaným spojlerem a velkými nádechy vzduchu po stranách. Neméně nápadná je i nová maska chladiče s výplní ve tvaru včelích pláství. Aby na sebe rozšířené blatníky navazovaly a nevypadalo to divně, přidal Ford i širší nástavce prahů. Nového nárazníku si můžeme všimnout také zezadu, ten je navíc s integrovaným a poměrně nápadným difuzorem. Přidaný je i spoiler na konci korby ve stylu kachního ocasu a spoiler na střeše kabiny. Tyto prvky nevylepšují pouze design, ale tvary karoserie včetně spoilerů byly optimalizovány pomocí počítačových simulací, aby vylepšily aerodynamiku.
A co je pod kapotou? Možná byste čekali benzinový šestiválec, který má Ranger Raptor, že? Ale ten tady není, jedinou možností je třílitrový naftový vidlicový šestiválec. Ten na zadní, případně na všechna čtyři kola posílá až 176 kW/240 koní, točivý moment má maximum 600 Nm. Standardem je automatická 10° převodovka.
Pohon všech čtyř kol je „chytřejší“ verze eAWD se středovým diferenciálem, který umí „automatickou“ čtyřkolku (4A). Ve slabších motorizacích je pouze možnost jízdy na pohon zadních kol (2H) a jen v případě potřeby se připojuje pohon všech čtyř kol (4H), případně ještě redukční převod (4L). Tady ale můžete jezdit stále na režim 4A a neřešit vůbec nic, chová se to úplně bezstarostně jako docela běžný Ford Kuga. Když není potřeba čtyřkolka, protože je sucho a jedete klidně, pojede Ranger na pohon zadních kol, jakmile se však přilnavost změní nebo pojedete agresivněji, bude se automaticky připojovat v případě potřeby i náprava přední.
A protože je to pořád hlavně Ford Ranger, je to stále také pracovní auto, které dokáže utáhnout až 3500 kilogramů (to jsme si ostatně vyzkoušeli, když jsme na závody převáželi naše závodní auto), nabízí korbu s rozměry 1544 mm na délku, na šířku v nejužším místě mezi blatníky 1224 mm (v nejširším naopak 1584 mm) a na výšku 529 mm. Aby náklad v korbě zbytečně nejezdil, lze jej přichytit do zabudovaných ok. Naložit můžete přibližně tunu nákladu.
Za volantem
Když otevřete dveře, můžete si všimnout volantu (je vyhřívaný) s modrým proužkem na 12. hodině. Zaujmou vás jistě také sportovní sedadla s modrým prošíváním a integrovanými opěrkami hlav. Ta jsou i docela příjemná na delších cestách. To se ovšem nedá říct o zadních sedadlech, protože ta mají skoro kolmá opěradla a dlouhé cestování si na nich posádka příliš neužije.
Jinak je tu všechno tak, jako v ostatních modelech Ranger. Základem palubní desky je velký a na výšku orientovaný displej infotainmentu, přes který se ovládá většina funkcí auta. A bohužel je tu i stejný volič převodovky. Jeho chod, odpor i projev jsou takové, že se občas nepodaří trefit směr jízdy napoprvé, takže třeba při řazení z „D“ na „R“ se povede zařadit až „P“ a podobně. Je možné, že je to jen naší nešikovností, ale jistě existují i intuitivnější voliče.
Auto si přebíráme na okraji Prahy a rovnou najíždíme na pražský okruh. Zvuk v kabině je v rychlostech kolem stovky docela decentní, takový vzdálený a ničím neobtěžuje. Za jízdy na Pražském okruhu je i tak znát, že tohle auto je o něco tužší. Potvrzuje se to pak i po sjetí na běžné okresní silnice. Ford k podvozku v tiskové zprávě uvedl: „Unikátní systém odpružení byl optimalizován s cílem dosáhnout ideální úrovně ovladatelnosti a komfortu, přičemž konečná konfigurace zahrnuje nové, tužší tlumiče vpředu, upravené nastavení zadního zavěšení a celkové snížení výšky o 40 mm.“
Nutno uznat, že to, co Ford Ranger MS-RT zvládne na klikatých okreskách s kvalitním povrchem, je opravdu překvapivé. Díky nižšímu těžišti a výrazně širšímu postoji zatáčí a projíždí zatáčky mnohem líp a rychleji, než byste čekali. Mnohem rychleji než byste vůbec v běžném světě potřebovali. Jenže jakmile se povrch – byť klidně jen trošičku – zhorší, nadšení opadá. Podvozek sice funguje skvěle na opravdu kvalitní silnici, ale o mnoho hůř na silnici nekvalitní, hrbolaté nebo s výmoly. Na nekvalitní silnici se totiž Ford Ranger MS-RT začne otřásat, poskakovat a odskakovat.
Poměrně dost se to změnilo ve chvíli, kdy jsme zadní část auta zatížili a zapřáhli za ní právě autopřepravník s naším závodním autem. To však není úplně ideální řešení, protože drtivou většinu času bude Ranger jezdit prázdný nebo minimálně zatížený. Pokud budete táhnout těžký přívěs, vlastně si nebudete muset na nic stěžovat. Ranger je i s 1,5tunovým přívěsem příjemně stabilní a jistý. Převodovka drží vyšší otáčky a nižší rychlostní stupně než s prázdným autem a spotřeba se zvýší asi o dva litry na 100 km. Pro takhle stylové převozy je to rozhodně vhodné auto. Mimochodem, bez vozíku s prázdným autem jsme jezdili zlehka nad 10,5 l/100 km.

Takže je to tedy sportovní pick-up, který má jezdit po kvalitních silnicích, kde mu to opravdu jde? Vlastně taky ne. A důvody jsou pro to dva – motor a převodovka. Motor má sice 240 koní a 600 Nm, ale působí tak trochu letargicky. Z jeho chování nemáte pocit žádné sportovnosti, jeho zátah je lineární, bez výkonové špičky a také špetky vzrušení. Pro tak velké auto je vlastně jen „dostatečný“.
A ta převodovka? 10rychlostní automat funguje skvěle při klidné jízdě, kdy o něm ani nevíte. V takovém režimu jízdy řadí hladce, drží co nejnižší otáčky a naopak co nejvyšší rychlostní stupeň. Když pak chcete zrychlit, chvíli mu trvá, než spočítá, jakou rychlost z těch 10 má vybrat, takže pokud chcete rychle předjet, občas vás tohle zpoždění nemile překvapí.
Řešit by se to dalo manuálním řazením, ale to tady není. Ford totiž ani do Rangeru MS-RT nedal páčky na volant a manuální řazení v tom slova smyslu, jak ho chápeme, nelze provádět ani na voliči převodovky. Přestože na něm jsou tlačítka „+“ a „-„. Ta totiž slouží jen pro to, abyste „zamkli“ maximální rychlostní stupeň, který převodovka zařadí. Pokud vám tak na displeji svítí třeba „6“, znamená to, že sedmičku převodovka nezařadí, ale od jedničky do šestky řadit bude.
Závěr a cena
Ford Ranger MS-RT vypadá vážně skvěle, tím spíš naživo a v nápadně modré barvě u testovaného kusu (jmenuje se přímo Modrá MS-RT). Rozšířený a snížený pick-up působí sebevědomě a na silnicích se za ním lidí otáčejí. Překvapí tím, jak rychlý dokáže být v zatáčkách na kvalitním asfaltu, ale toho máme v ČR málo. Víc tu máme rozbitých silnic a silnic s nekvalitním povrchem, kde se projeví to, že naladění podvozku je prostě až moc tuhé, vlastně bychom ho přirovnali k Pumě ST.
Jestli vám ale tuhý podvozek nevadí a Ranger MS-RT se vám líbí, pak je to rozhodně auto, o němž byste měli přemýšlet. Ten styl je totiž k nezaplacení.
A pak je tu ještě cena. Základní cena pro Ford Ranger MS-RT startuje v ČR na 1 625 000 Kč bez DPH, tedy 1 966 250 Kč s DPH. To je přesně do koruny stejně jako dáte za Ranger Raptor s benzinovým šestiválcem. Pokud ovšem nepotřebujete na pohled sakra stylový pick-up, ale stačí vám jen „obyčejný“ Ranger Wildtrak, pořídíte ho se stejným naftovým šestiválcem o více než půl milionu levněji (1 081 900 Kč bez DPH, respektive 1 309 099 Kč s DPH)…
Technické údaje:
Auto: | Ford Ranger MS-RT 3.0 EcoBlue V6 e-4WD |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2956 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | 4×4 |
Výkon: | 176 kW/240 koní při 3250 ot./min |
Točivý moment: | 600 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Převodovka: | 10stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 10,6 l/100 km |
Emise CO2: | 277 g/km |
Objem nádrže: | 80 litrů |
Délka: | 5370 mm |
Šířka: | neudává se |
Výška: | neudává se |
Rozvor: | 3270 mm |
Provozní hmotnost: | 2300 kg |