Známé jméno, úplně nové auto. Psal se rok 2019, kdy Ford představil novou generaci Pumy. Z malého kupé se stal módní crossover. V rámci redakčního testu jsme otestovali slabší mild-hybridní verzi s 92 kW s automatickou převodovkou.
Teď je to crossover s mild-hybridem
Už čtyři roky jezdí po silnicích druhá generace Fordu Puma, je o poznání vyšší a praktičtější než ta první. Teď je to pětidveřový crossover, který pohánějí výhradně turbodmychadlem přeplňované mild-hybridní benzinové motory. Čisté benzinové motory už z nabídky zmizely. Poháněna jsou pouze přední kola a na výběr je mezi manuální a automatickou převodovkou.
Ford Puma je v nabídce s dvěma litrovými tříválcovými motory EcoBoost s výkonem 92 kW/125 koní nebo 114 kW/155 koní. Oba je možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou nebo s automatickou (dvouspojkovou) sedmistupňovou převodovkou. Pokud byste chtěli něco lepšího, nabízí se i sportovní verze Puma ST, která nedávno dostala nový motor se 170 koňmi.
Ford pojmenoval svůj mild-hybrid jako EcoBoost Hybrid. Tříválcový benzinový motor tu doplňuje integrovaný 48V startér/generátor, který je s ním spojen řemenem. Startér/generátor nejen roztáčí motor po jeho deaktivaci (je tu i namísto startéru), ale také dokáže zachycovat energii při brzdění a jízdě setrvačností a ukládat ji ve formě elektřiny do malé lithium-iontové baterie chlazené vzduchem. Startér-generátor funguje i jako malinkatý elektromotor, který pomáhá s akcelerací (nicméně fyzicky prakticky neznatelně), a napájí elektrické příslušenství vozu, nahrazuje také alternátor.
Za volantem
Pod kapotou testovaného kusu byl slabší z dvojice nabízených motorů. Má výkon 92 kW/125 koní a jeho točivý moment se liší podle zvolené převodovky. Zatímco s manuálem dostanete 210 Nm, tak u testovaného automatu je to jen 200 Nm. Využitelné maximum krouťáku je ovšem v širším spektru otáček (u manuálu v 1750 ot./min, u automatu mezi 1750-3000 ot./min). U obou motorizací se drobně liší také dynamika. Technické údaje slibují u manuálu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a maximální rychlost 191 km/h, u automatu je to 9,6 sekundy a 190 km/h.
Na volnoběh je motor docela slušně odhlučněn, ale v kabině jsou cítit decentní vibrace. Ty po rozjetí zmizí, ale přidá se naopak právě typický tříválcový zvuk. Není to ale nic nepříjemného a motor je slyšet spíše tak nějak zpovzdálí. Jeho reakce nejsou špatné, ale chvíli trvá, než se turbo nadechne a auto naplno zabere. To platí pro normální jízdní režim, Ford ale nabízí i možnost změny jízdního režimu.
Na rozdíl od nedávno testované Fiesty se stejným pohonným ústrojím nebylo při rozjezdu z místa u Pumy cítit to drsné škubnutí, ale rozjezd byl o poznání plynulejší. A hladká byla i další přeřazení při jízdě. Převodovka je rychlá zejména při řazení nahoru, ale na čas si nedává ani při podřazování. Chování převodovky lze změnit, stačí auto přepnout do sportovního režimu. V tu chvíli to je jako byste jej polili živou vodou. Reakce motoru výrazně zrychlí a má pocitově více chuti do práce. Současně s tím se změní i řazení převodovky, nechá motor vytáčet výš a nebojí se i častěji podřazovat, pokud plynový pedál řidič sešlápne výrazněji.
A co spotřeba? Ford slibuje, že se bude pohybovat do 6 l/100 km, ale reálně přidejte přibližně litr navíc. To platí, pokud budete často využívat dálnice nebo potenciál motoru. Když budete jezdit klidněji či spíše mimo město, lze se k šestilitrové spotřebě docela bez problémů dostat. Palivová nádrž ale není velká, má objem jen 42 litrů.
Testovaný kus byl ve výbavě ST-Line, což prozrazují nejen plakety na předních blatnících, ale také detaily exteriéru v černé barvě, odlišný zadní nárazník s difuzorem a spodní části vozu lakované do barvy karoserie. Navíc je tato verze výbavy standardně vybavena sportovním podvozkem, který je o 2 mm nižší než v případě výbavy Titanium. Ta má naopak chromovanou linii kolem horní mřížky chladiče, chromované detaily exteriéru a nelakované spodní části vozu.
I díky sportovnímu podvozku působí auto na silnici tužším dojmem, ale není prkenné. Jistý podíl na tom mají (pro výbavy Titanium a ST-Line v základu) 17″ kola s docela vysokými pneumatikami (215/55 R17). Pokud byste chtěli větší kola, budete muset sáhnout po výbavě ST-Line X, která má v základu osmnáctky a za příplatek může mít i devatenáctky. Na 17″ kolech se ale do interiéru nedostává žádný nepříjemný hluk ani rázy.
Závěr a cena
Nový Ford Puma je autem s módní karoserií typu crossover. Jde o povedený mix sportovnosti a komfortu, který poměrně dobře jezdí. Má sice tužší naladění podvozku a u testované automatické převodovky mu chybí možnost manuálního řazení (nejde to na voliči, musíte použít páčky na volantu), ale nabídne interiér pro bezpečné cestování čtyř pasažérů, příznivou spotřebu paliva a vlastně docela slušnou dynamiku.
A co cena? Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji Ford Puma pořídíte za zvýhodněnou cenu 488 900 Kč. Za to dostanete verzi Titanium s testovaným motorem s manuální převodovkou, za automat musíte připlatit docela tučných 55 tisíc korun. V testované ST-Line vyjde Puma minimálně na 517 900 Kč, resp. 572 900 Kč s automatem.
Technické údaje:
Auto: | Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin (48V mild-hybrid) |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 92 kW/125 koní při 6000 ot/min |
Točivý moment: | 200 Nm při 1750 – 3000 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,6 s |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 5,7 – 6,0 l/100 km |
Emise CO2: | 129 – 135 g/km |
Objem nádrže: | 42 litrů |
Délka: | 4207 mm |
Šířka (se zrcátky): | 1930 mm |
Výška: | 1534 mm |
Rozvor: | 2588 mm |
Provozní hmotnost: | 1334 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 456 / 1216 litrů (se sadou na opravu pneu) |
„…u testované automatické převodovky mu chybí možnost manuálního řazení..“ – vždyť na vašich fotkách reálne vidím řadící páčky za volantem :D