Fiat Panda 4×4 byl hlavně v 80. letech legendární malý hatchback s pohonem všech kol, který vyjel prakticky cokoliv a kamkoliv. Italská automobilka ale jeho nástupce stále prodává a my jsme ho vyzkoušeli v testu.
Poznáte ho na první pohled
Nabídka Fiatu Panda je hodně rozmanitá. Nabízí totiž běžné verze, sportovní výbavu, ale i terénněji zaměřené modely. A těch má v nabídce více. Kromě verze Panda 4×4, kterou italská automobilka v katalogu popisuje jako „Žádné ozdůbky, čistá schopnost 4×4“, jsou to i verze Panda City Cross a testovaná Panda Cross. Ty se liší nejen designem (lakované vs. nelakované nárazníky a boční ochranné lišty, jiná barva střešních nosičů, zrcátek a podobně), ale i výbavou. U všech tří verzí můžete mít pohon všech kol.
Testovaný kus, navíc v parádní žluté barvě, vytvářející skvělý kontrast mezi karoserií a nárazníky, je verze Cross, kterou poznáte hlavně podle toho, že nárazníky jsou v kombinaci černého a stříbrného plastu s červenými tažnými oky. Na bočních ochranných lištách se na zadních dveřích objevuje také nápis „CROSS“.
Na výběr je dvojice motorů, přičemž jeden z nich je spojen výhradně s pohonem předních kol, ten druhý zase se čtyřkolkou. Přední pohon dostanete k novému mild-hybridnímu litrovému tříválci s výkonem 51 kW/70 koní, čtyřkolka je pak spojena s přeplňovaným dvouválcem 0.9 TwinAir se 63 kW/85 koňmi. V každém případě ale dostanete manuální šestistupňovou převodovku.
Jako „v“ motorce!
Dvouválcové motory v autech jsou velmi výjimečné (nebudeme-li mluvit o deaktivaci jednoho válce u fordových tříválců nebo o dvou válcích u motorů TSI koncernu Volkswagen). Hodnoty, které z motoru Fiat dostal, jsou navíc hodně zajímavě. Motor má objem pouhých 875 kubických centimetrů, i díky přeplňování nabízí 63 kW/85 koní a 145 Nm. Zrychlení z 0 na stovku s ním zvládnete za 12,8 sekundy a maximální rychlost je 163 km/h.
Zajímavý je ale jeho projev. I když je maximum točivého momentu v 1900 ot./min, motor působí letargicky a nejvíce se probouzí až kolem 4000ot./min. Lepším reakcím ale dále pomůže deaktivace režimu Eco, který se aktivuje vždy po startu.
Zvukem ale dvouválec TwinAir nepřipomíná žádný jiný dnešní motor, používaný v autě. Spíše v něm uslyšíte motorku. Motor je navíc v interiéru poměrně hodně slyšet, odhlučnění by si rozhodně zasloužil o hodně lepší.
Z pohledu spotřeby paliva se připravte na to, že budete jezdit nejčastěji kolem 7 l/100 km, plus minus půl litru. Objem nádrže je ale nepříliš velkých 35 litrů.
Na silnici a mimo ni
Fiat Panda Cross 4×4 je na silnici překvapivě komfortní. Podvozek parádně vyhlazuje silnici, ale daní jsou za to větší náklony v zatáčkách. Pokud tedy máte „závodnické“ tendence, Fanda Cross vám je asi úplně neuspokojí. Ne snad, že by neuměla rychle projet zatáčku, ale nebudete si to užívat.
A co když sjedete ze silnice? Pak se můžete spolehnout na pohon všech kol. Fiat ho u Pandy 4×4 řeší dvěma diferenciály a elektronicky řízenou lamelovou spojkou. Systém tak nemusí čekat na prokluz kol, ale dokáže pohon všech kol sepnout prakticky kdykoliv – při ostrém rozjezdu nebo v terénním režimu.
Ten aktivujete otočným ovladačem u řadicí páky a auto pak počítá s tím, že pod koly nemá hladký asfalt. Upraví fungování motoru, čtyřkolky, ale i ESP tak, aby byla jízda mimo zpevněný povrch co nejjistější. Fiat autu nadělil i systém asistovaného sjíždění kopců, který pomocí ABS z prudkého kopce brzdí, aniž by se zablokovala kola a auto se nekontrolovatelně sesunulo dolů.
Nejde ale o žádný off-road, takže zdvihy tlumičů nejsou nijak velké a Panda často zvedá kola do vzduchu. Ani to ale není pro jízdu problém, protože stabilizační systém dokáže prokluzující kolo přibrzdit tak, aby se točivý moment dostal na kola s trakcí a mohli jste v jízdě pokračovat dál.
Závěr a cena
Fiat Panda Cross vypadá stylově, tím spíše v testované žluté barvě. Na silnici jej rozhodně nepřehlédnete. Líbí se nám detaily, které karoserie v této výbavě dostala, stejně jako nápaditý, i když nepříliš prostorný interiér.
Panda Cross dostala spíše komfortnější naladění, což oceníte zejména v městské džungli, speciálně třeba na kočičích hlavách, ale zároveň i pokud vyjedete na nějakou polní cestu nebo do lehčího terénu. Spolehnout se můžete na poměrně sofistikovaný pohon všech kol (i když se dá kombinovat jen s jedním motorem) a elektroniku, která pomůže autu dostat se i z poměrně zapeklitých situací.
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnější Fiat Panda startuje na akční částce 249 900 Kč s mild-hybridním motorem. Testovaná čtyřkolka Panda Cross s unikátním dvouválcem je naopak nejdražší verzí z nabídky a začíná na částce 394 900 Kč (akční cena).
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,Panda Cross 4×4
Motor:,řadový dvouválec
Objem válců:,875 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,63 kW/85 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,145 Nm při 1900 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.8 s
Maximální rychlost:,163 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.7 / 6.3 / 6.4 (WLTP)
Emise CO2:,131 g/km
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:,3686 mm
Šířka:,1882 mm
Výška:,1635 mm
Rozvor:,2435 mm
Pohotovostní hmotnost:,1155-1165 kg
Objem zavazadlového prostoru:,204 / 1086 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]