MINI a Volkswagen Brouk. Obě auta, která jsou sama o sobě legendami. Jsou stylová, mají jméno a jsou originální. Platilo to v minulosti a platí to vlastně i dneska. Vzali jsme tedy obě auta v ještě stylovějších karoseriích bez střechy a postavili jsme je proti sobě.
V jednom rohu tak stojí MINI rovnou ve své vrcholné verzi Cooper S s automatickou šestistupňovou převodovkou a v tom druhém na něj doráží Volkswagen Beetle s nejsilnějším benzinovým motorem v nabídce (pro ČR) 1,4 TSI 110 kW se sedmistupňovým DSG. Obě auta mají bílý lak karoserie, černé plátěné střechy (MINI s britskou vlajkou) a charizma na rozdávání. U obou vozů se střechy ovládají elektricky, obě se stahují za zadní sedadla a obě zůstávají vidět. Recept na kabriolet tak mají obě automobilky stejný. Volkswagen narozdíl od MINI nabízí ještě kožený potah, kterým se dá složená střecha uschovat před vnějšími vlivy. Na MINI mi ale vadí prut antény na rámu předního okna, je to poměrně velké retro.
MINI má silnější motor a asi bude i divočejší, to ostatně již brzy zjistím. Verze Cooper S má pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec spalující benzín jehož výkon je 141 kW/192 koní a točivý moment 280 Nm. A to zní zajímavě už jen „na papíře“, zejména s přihlédnutím k faktu, že pohotovostní hmotnost je 1 370 kg. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak MINI Cooper S Cabrio zvládne za 7,1 sekundy a dokáže vyvinout maximální rychlost až 228 km/h. „Brouk“ je na tom o poznání hůř. Přeplňovaná čtrnáctistovka má „jen“ 110 kW/150 koní a 250 Nm, ale převodovka má naopak o jednu rychlost víc. Jenže to, co by mohla nahnat jedna rychlost navíc, respektive kratší převody, zase zhatí hmotnost. Ta je přibližně o metrák vyšší než u MINI (celkem 1 452 kg), a tak je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 9,1 sekundy a maximální rychlost 201 km/h. A aby toho nebylo málo, MINI má v záloze ještě silnější motor… I pro cabrio totiž nabízí verzi John Cooper Works.
Podobně divočejší je MINI ale i v interiéru, který rozhodně není tak uhlazený jako ve Volkswagenu. MINI je „rošťácké“, palubní desce vévodí středový panel s velkým kruhem, jehož okraj zdobí diody. Ty s řidičem „komunikují“ – mohou se chovat jako otáčkoměr, mění barvy třeba po přepnutí jízdního režimu (zelená pro eco, žlutá pro normální jízdní režim Mild a červená pro sport) či zobrazují „teploměr“ po změně teploty na klimatizaci. V jejich středu je (za příplatek) displej navigace a multimédií. Ani některé další ovladače ale nejsou zcela konvenční. Při startování si budete moci připadat téměř jako ve stíhačce, stejně jako při deaktivaci systémů Start/Stop nebo stabilizace. Beetle sice také není úplně usedlý, ale na MINI rozhodně nemá. Palubní deska je obyčejnější, uhlazenější. Snad největším odvázáním je kaplička přídavných budíků na vrchu palubní desky a odkládací schránka před spolujezdcem. Jinak je to ta typická německá strohost a přehlednost. Ovladače mají jasné místo, vždy víte, kam sáhnout.
Interiéry obou vozů nabízejí čtyři sedadla. MINI je ale celkově menší a tomu samozřejmě odpovídá i prostornost interiéru. Čtveřice cestujících si sice do auta sednout může, ale nakonec to ani pro jednoho z nich nebude úplně příjemná záležitost. Vysvětlení je jednoduché. Pokud si na přední sedadla sedne průměrně vzrostlý člověk, sedačku si nastaví na svoji výšku, na zadních sedadlech nezbyde dostatek místa pro kolena. To Volkswagen je na tom mnohem lépe. Při stejně nastavených předních sedadlech – na mých 180 cm – si dozadu dvojice pasažéru poměrně bez problémů sedne. Beetle vyhrává i co do objemu zavazadlového prostoru, ačkoliv velmi těsně: 225 litrů brouka proti 215 litrům MINI. Vtipné je, jak se do obou zavazdelníků leze. Volkswagen otevírá víko poměrně běžně nahoru, MINI ho ale vyklápí dolů. Pokud byste si na něj chtěli sednout a nejste vychrtlá modelka, nedělejte to, neunese vás (nosnost je max 80 kg).
Auta jsme prozkoumali, je čas nastartovat. Při startu MINI se ozve poměrně zlověstné zvuk, který mým uším lahodí. Po prvotním vyštěknutí se zvuk motoru doprovázený zvukem výfuku ustálí na příjemné, ne zcela tiché (avšak rozhodně ne hlasité!) tónině. Po nastartování Volkswagenu se ozve… Nic. Motor není vůbec slyšet. Při jízdě v MINI pak záleží, na jaký jízdní režim jedete. Výfuk pořád slyšíte, je příjemně hluboký, ale pokud nastavíte ovladačem kolem voliče automatické převodovky sportovní režim, při každém ubrání plynu nebo přeřazení do výfuku střelí. Jo, jasně, je to falešné, ale stejně je to působivé. Obzvláště si to budete užívat při průjezdu tunely (Blankou jsem jel tam a zpátky asi 3x) nebo pod viadukty. Na to je auto bez střechy skvělé (jen nesmíte mít kabriolet v naftě…)! S Beetlem budete o podobné zážitky ochuzeni, motor ani výfuk nejsou při klidné slyšet téměř vůbec. Pokud motor vytočíte do vyšších otáček, pak uslyšíte alespoň ten, výfuk ale mlčí, pořád.
MINI je – soudě už jen podle technických údajů – mrštnější. Nejen, že reaguje agilněji na sešlápnutí plynového pedálu, ale také ochotněji zatáčí. To ovšem vyplývá už z logiky věci, ovšem to neznamená, že by snad Beetle zatáčet nechtěl. S oběma auty, když se rozvášníte, bude na okreskách zábava – s jedním větší, s druhým menší – broukovi ale trochu chybí výkon… MINI má oproti Beetlu také výhodu v tom, že jeho zadní náprava má nezávislé zavěšení kol. Beetle se musí spokojit s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. To se na nekvalitních silnicích projeví, ovšem při běžných rychlostech nijak značně. Příjemný je také fakt, že karoserie obou aut jsou tuhé, v zatáčkách se příliš nekroutí. O tom, že přišli o střechu, se nejvíce dozvíte na sérii příčných nerovností, kdy se rámy čelních oken decentně rozvibrují.
Po stažení střechy si můžete užívat nebe nad hlavou, ale také vítr ve vlasech. MINI to do jisté míry omezilo větrnou clonou, která k autu byla. Testovaný Volkswagen Beetle ji ale neměl. Nicméně samozřejmostí je to, že lze objednat a pokud plánujete s autem jezdit často rychleji (třeba i na dálnicích), určitě je to věc neocenitelná. Dokáže totiž zabránit zbytečnému víření vzduchu v interiéru. To pomůže nejen proti zničenému účesu, ale také pro tišší jízdu. Ačkoliv aerodynamický hluk je v dálničních rychlostech značný i v kabrioletech, do kterých skoro nefouká… Do MINI tedy foukalo o poznání méně, se staženou střechou a zároveň vytaženými okny šlo jet i běžnou dálniční rychlostí bez problémů, v takových rychlostech ale do brouka už výrazně foukalo – pokud by měl také větrnou clonu, jistě by to bylo lepší.
Kabriolety – alespoň ne ty s plátěnou střechou – nejsou zcela vhodné na celoroční ježdění, takže hodnoty jako je například spotřeba paliva asi nejsou to nejdůležitější, co vás při koupi bude zajímat. Přesto jsme se i na tento údaj zaměřili. Obě značky slibují kombinovanou spotřebu téměř shodnou – Volkswagen: 5,7 l/100 km, MINI: 5,8 l/100 km. V obou případech to ale rozhodně nejsou hodnoty, za které jsme s auty jezdily a v obou případech se nejčastěji pohybovaly mezi 7 – 8 l/100 km. Apetit vozů se lišil v řádech desetin v neprospěch MINI.
Srovnávací test by měl mít nějakého vítěze, přesto se vítěz nehledá jednoduše. V několika objektivních disciplínách vyhrálo MINI, v jiných Volkswagen. Podobně to bylo i v případě subjektivních dojmů. Pokud by bylo na mně, zaparkoval bych do své garáže MINI, protože je „živočišnější“ a vlastně i zábavnější. Základní ceny se zase příliš neliší. Volkswagen Beetle 1.2 TSI startuje na 521 tisících Kč, MINI Cooper (pravda, s tříválcem) o 100 tisíc výše. Testované verze v základní výbavě znamenají startovní cenu 659 900 Kč pro Beetle (1,4 TSI BMT, výbava Design – testovaný vůz stál dokonce 857 300 Kč) a 808 496 Kč pro MINI Cooper S s automatickou převodovkou bez páček pod volantem, které mu opravdu chyběly!
Detaily MINI Cooper S Cabrio:
Detaily Volkswagen Beetle Cabrio:
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“30%|35%|35%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,MINI,Volkswagen
Typ:,Cooper S Cabrio,Beetle Cabrio
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín
Pohon:,přední,přední
Výkon:,141 kW/195 koní při 4 700 ot./min,110 kW/150 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1 250 – 4 750 ot./min,250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.1 s, 9.1 s
Maximální rychlost:,228 km/h, 201 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2 / 5.0 / 5.8,7.2 / 5.1 / 5.9
Emise CO2:,134 g/km,136 g/km
Objem palivové nádrže:,44 litrů,55 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1 370 kg,1 452 kg
Objem zavazadlového prostoru:,215 litrů,225 litrů
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]