Nestává se příliš často, abych musel představovat značku testovaného auta. Během týdne s DS 7 Crossback se mi to ovšem stalo hned několikrát. Tazatele moje odpověď očividně příliš neuspokojila, protože vzápětí následovala další salva otázek. Znalejší autíčkáři se zpravidla dostali do obrazu když došlo na spojení s legendárními vozy DS, zbytek zvědavců ve chvíli, kdy jsem zmínil spojení s francouzským koncernem PSA.
Že tady existuje nějaká spojitost s lidovějšími modely koncernu ovšem DS 7 tají mistrně. Navenek vystupuje svébytně a hlavně velmi luxusně. Ve zlaté metalíze Byzantine, se spoustou chromu a na devatenáctipalcových kolech jde o majestátní auto, zdání ale trochu klame. Na délku je o necelých deset centimetrů kratší než třeba Audi Q5, jde tedy o středně velké SUV. Což zároveň znamená, že se s ním ve městě parkuje ještě docela pohodlně.
Nejde přehlédnout
O své výjimečnosti vás DS7 utvrzuje už při samém odemknutí. Vpředu se efektně protočí čočky LED světlometů a z palubní desky se vynoří mechanické hodinky značky B.R.M. Ne, DS opravdu není chladná německá konfekce, a je to vidět napříč celým interiérem. V interiéru se kůží nešetřilo, kombinace světlých, krásně prošívaných sedadel a kovových dekorů vypadá velmi povedeně.
Originální přístup se odrazil i v oblastech, které se zpravidla nemění. Třeba stahování oken není na dveřích, ale je soustředěno okolo voliče automatické převodovky. V interiéru byste také marně hledali většinu tlačítek, takřka všechno se ovládá přes displej infotainmentu. Podrobnější zkoumání odhalí, že ne vždy je zpracování stoprocentní, stejně tak ne všechny prvky jsou svébytné a v oblasti zpracování tak trochu pokulhávají za zbytkem. Bystrému oku neuniknou části známé z levnějších vozů koncernu PSA, ale je jich minimum.
Mnohem více zamrzí, že infotainment nepatří mezi nejrychlejší ani nejintuitivnější. To samé platí pro digitální kokpit, který sice nabídne hned několik zobrazení, u všech ale dostala přednost forma před funkcí. Postrádají klasické budíky i přehlednost, což platí i pro zobrazení hybridního systému. Ukazatel je velmi zjednodušený a prakticky se nedá odhadnout moment, kdy auto ještě pojede na elektřinu a kdy už se zapojí spalovací motor.
Kosmický interiér
Jinak je ovšem výbava na palubě velmi bohatá. Sedadla mohou kromě výhřevu disponovat také ventilací či masážní funkcí, v autě nechybí ani systém nočního vidění či kamera za čelním oknem, která sleduje prostor před autem a v předstihu na to připravuje tlumiče. Za zmínku rozhodně stojí výborný audiosystém Focal, který bych čistotou přednesu bez okolků srovnal s těmi nejlepšími systémy v prémiových značkách.
Výjimečně mne zaujala i zadní sedadla, kterým se obvykle pozornost příliš nevěnuje, takže se ve většině značek jedná o nepohodlnou lavici. V DS 7 najdete měkoučká křesla, která se navíc dají elektronicky polohovat. A spíš jen pro formu, zavazadelník disponuje objemem 555 litrů, což není vůbec špatné vzhledem k faktu, že jde o plug-in hybrid. Odnesla to ale rezerva…
Přídomek E-Tense představuje plug-in hybridní pohonnou jednotku, která je poměrně sofistikovaná. Prim hraje zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 147 kW/200 koní a rovnými 300 Nm točivého momentu. K němu se přidávají hned dva elektrické motory, ten vpředu disponuje výkonem 81 kW/110 koní, vzadu se nachází elektromotor o výkonu 83 kW/112 koní. Navzdory absenci kardanu tak DS 7 disponuje pohonem všech kol a hlavně celkovým výkonem 300 koní a 520 Nm.
Dost slušná čísla dokáže velmi obstojným způsobem převést do praxe. Jen k tomu musíte naklikat režim sport, aby se všechny tři motory pustily naplno do práce. Stovka se odehraje za 5,9 sekundy a věřte mi, řadu pouličních závodníků dokáže překvapit, jak rychle se tahle masa oceli dokáže rozhýbat. Solidní dynamiku dokáže DS 7 naservírovat i na dálnici, kde se projeví velmi dobré odhlučnění. A loudat se nemusíte, maximální rychlost je 240 km/h, což musí zaznít, protože ne každý hybrid může jet tak rychle.
Na elektřinu i na benzín
Když naklikáte režim z druhé strany nabídky, umí auto plachtit jenom na elektřinu. Akumulátory s kapacitou 13,2 kWh mají stačit k ujetí až 58 kilometrů, mně ale šťáva zmizela už někde kolem třiceti kilometrů. Pak se z auta stane v podstatě hybrid, takže místo brzdění rekuperujete a uloženou energii použijete při rozjezdech.
Samotná práce pohonné jednotky ale nebyla úplně dokonalá, osmistupňová převodovka občas zaškube a úplně jsem si nedokázal zvyknout ani na rekuperaci, která se obtížně odhadovala. U jiných značek to fungovalo lépe – ať už jde třeba o elektrické MINI či plug-in hybridy z koncernu Volkswagen, kterými jsem jezdil v poslední době.
Elektrická dopomoc se ale na spotřebě odráží, a to nemalou měrou. S poctivou rekuperací a v klidném tempu si auto řekne o nějakých 7 litrů naturalu, což když uvážíte, že jde o 1,8 tuny těžké auto, není vůbec špatné. Pokud ale budete poctivě dobíjet, můžete hodnoty rapidně stlačit, klidně i na tabulkových 1,3 litru na sto kilometrů. Co se dobíjení týče, ze speciální 32ampérové nabíječky auto dobijete za 1 hodinu a 45 minut, u klasické si počkáte 8 hodin. Pokud dobíjet nebudete, pak pro vás asi plug-in hybridní DS 7 postrádá smysl…
Podvozek si ke komfortní jízdě pomáhá kamerou umístěnou za čelním sklem, která monitoruje silnici před autem a na nerovnosti v předstihu připravuje tlumiče. Těžko říct, jak velký má kamera přínos, systém se nedá deaktivovat, jeho vliv se jen mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Komfort bych si ale dokázal představit o něco lepší. Podvozek ani v komfortním režimu nedokáže dokonale utlumit všechny nerovnosti, navíc mu chybí plavnost, která by jinak uklidňující atmosféře na palubě slušela.
Závěr a cena
Jestli nechcete skončit v náručí chladné německé značky ale naopak si rádi potrpíte na něčem nevšedním, mohlo by vám DS 7 zachutnat. Je to hodně originální auto s líbivými prvky, zajímavými detaily a vcelku velmi povedeným interiérem. Nechybí bohatá výbava a ve výsledku tady najdete jen velmi málo nedostatků. Pokud pokukujete po plug-in hybridu, nemusíte se strachovat, celý systém funguje velmi dobře. Čistě na elektřinu slibuje dojezd 58 kilometrů, nechybí pohon všech kol a kombinace všech tří motorů dokáže auto hodně příjemně rozhýbat.
Značka DS se hlásí k prémiovým značkám a tak je i cena dostatečně prémiová. Ta základní začíná u plug-in hybridní E-Tense na částce 1 395 000 Kč, my jsme měli vrcholné provedení s celou řadou příplatkových prvků, takže se finální částka zastavila až na 1 781 500 Kč. V ceně už je ale zahrnuta záruka na 5 let, servisní práce i výměna opotřebovaných dílů.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,DS
Typ:,7 Crossback
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo + 2x elektromotor
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,147 kW/300 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,520 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,5.9 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,1.3
Emise CO2:,30 g/km
Objem nádrže:,43 litrů
Délka:,4573 mm
Šířka:,1891 mm
Výška:,1625 mm
Rozvor:,2738 mm
Pohotovostní hmotnost:,1825 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 555 / 1752 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Dobrý den,
měl bych zájem o DS 7 Crossback E-Tense 4×4,o předváděcí vůz do 15 000km.Je servis a prodejna v Plzni kde by se nechala také udělat skušební jizda ?
S pozdravem Musil Vl.