Test elektromobilu Mini Cooper S E

Kdybych dal na první dojem, tak to u mě první elektrické MINI zrovna nevyhrálo. Při našem prvním seznámení se za kosmického zvuku rozzářila palubní deska, aby vzápětí ukázala dojezd lehce přes sedmdesát kilometrů a způlky nabitou baterku. Hned na začátku tak moje cesta vedla k nabíječce, a to nejsou moc dobré vyhlídky.

Rovnou k nabíječce

Stačí najít nabíječku, která disponuje výkonem alespoň 50 kW, a máte z půlky vyhráno. Vyšší výkon už auto ani využít nedokáže, ale vůbec to nevadí. Z 0 na 80 % dobijete akumulátory za příjemnou půlhodinku.

Většinu času letí šťáva do baterek celými 50 kW, takže když se budete dlouhodobě pohybovat v těchto mezích, u dobíječky nemusíte strávit o moc déle času než na klasické pumpě. Při domácím dobíjení potěší palubní nabíječka, která zvládne až 11 kW, takže z 16A třífázové zásuvky nabijete z 0 na 100 % za tři hodiny.

Všechno to úzce souvisí s velikostí akumulátoru, která na dnešní dobu není moc oslnivá, má to ale i své výhody, ke kterým se dostanu za malý moment. Baterie má kapacitu 32,6 kWh a živí elektromotor umístěný vpředu s výkonem 135 kW/181 koní a točivým momentem 270 Nm. Hodnoty vám mohou být povědomé a není to mýlka, techniku si Britové vypůjčili z BMW i3.

Mini Cooper SE

Výkon zde ovšem směřuje na přední kola a autu postačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a maximálce 150 km/h. V reálu tak elektrický sourozenec není o moc pozadu za konvenčním eSkem. Hmotnost se zvýšila jen o 145 kilogramů, takže činí velmi přijatelných 1365 kilogramů. Jestli totiž v MINI něco nechtěli, tak obtloustlé auto, které ztratí auru britského rošťáka.

Cooper jde úplně jinou cestou, než je mezi elektrickými auty obvyklé. Má normální rozměr pneumatik, slušnou hmotnost a pěkně živé reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Na semaforech ukáže zadní světla většině přítomných a do sedačky vás za šustění obtékajícího vzduchu ochotně zarazí i za branami města.

Hot-hatch na baterky

Překvapivě dost zábavy si s ním užijete i na okreskách, kde se k instantní odezvě a solidnímu zátahu přidává zábavný podvozek. Stabilizaci je možné deaktivovat a pak už vám nic nebrání užít si bezprostředních reakcí na otočení volantem a když budete chtít, tak se přidá i nadšeně naladěná zadní náprava s přetáčivým charakterem. Podvozek je, pravda, trochu tužší. Dokonce bych řekl, že ve srovnání s benzínovou verzí lehce přitvrdil, takže ve městě vás trochu naklepe. 

Přečtěte si také:  BMW 235i tak úplně nezvládlo losí test. Trápilo se stejně, jako většina současných aut

Mini Cooper SE

Když si budete užívat rošťácké nátury, ujedete na jedno nabití nějakých 140 kilometrů. Odpusťte si závody na semaforech a demonstraci elektrické síly a hádám, že Cooper SE zvládne i 170 kilometrů se vším tím komfortem na palubě. Nad dvě stě kilometrů už to bude vyžadovat hodně předvídání a také hodně poklidné tempo. Já jsem po týdnu zaparkoval se spotřebou 17,5 kW/h, ale do ekonomické jízdy měly moje cesty daleko.

Co se samotné rekuperace týče, můžete si vybrat mezi dvěma úrovněmi, přičemž ta výraznější brzdí opravdu intenzivně. Tak moc, že až na výjimky nemusíte šlapat na brzdový pedál. Musím se ale přiznat, že ani za týden jsem si úplně nezvykl na kalibraci pedálu během rekuperace, v jiných autech jsem se dokázal přizpůsobit rychleji.

Na co jsem si zvykal mnohem ochotněji, je interiér. Rozdílů oproti klasické verzi je minimum. Vedle žluto-zelených akcentů, které se objevují i zvenku, se změnily hlavně budíky. Místo tradičního otáčkoměru se tady nachází oválný displej, který ukazuje všechno potřebné. Design interiéru i po letech zaujme svojí nápaditostí, ke které přibaluje špičkové zpracování okoukané od mateřského BMW.

Mini Cooper SE

Elektrické MINI se nabízí výhradně ve třídveřové verzi, takže to s praktičností příliš nepřehání. Vpředu je všechno v nejlepším pořádku, na zadní sedadla se ale leze jako do tanku a ani potom to není o moc lepší. Objemem nehýří ani zavazadelník, který se naštěstí zástavbou elektrického pohonu nezmenšil, nicméně těch 211 litrů vám na nějaké větší předměty asi stačit nebude.

Závěr a cena

Jestli hledáte elektromobil, který pro ekologické poselství neobětoval svoji osobnost, jste na správné adrese. MINI je pořád skvělé, i když teď jezdí na elektřinu. Elektromotor vás ochotně zarazí do sedačky v každé situaci a zábavu nekazí ani zábavně naladěný podvozek. Jistě, že za svoje peníze můžete pořídit spoustu jiných elektroaut s větším dojezdem, ale jestli vám jde spíš o jízdní projev a k tomu vyžadujete kvalitní interiér, bude se vám tahle britská stylovka určitě líbit.

MINI přitom nastavilo hodně slušné ceny. Ta základní startuje na částce 882.700 Kč za verzi S, kterou následují tři další výbavy. Už v základu jsou LED světla, kožený volant, sportovní sedačky nebo infotainment s 6,5palcovým displejem. My jsme jezdili druhou nejvyšší verzí L, kterou si automobilka cení na 1.042.912 Kč, tady už si užijete třeba audio od Harman/Kardon, parkovací senzory vpředu i vzadu, adaptivní světla, head-up displej nebo infotainment s 8,8palcovým displejem. Nad tím už je jen verze XL za 1,1 milionu, která přihazuje černou metalízu, panoramatickou střechu a kožený interiér.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: Cooper SE
Motor: synchronní elektromotor
Kapacita akumulátorů: 32.6 kWh
Pohon: předních kol
Výkon: 135 kW/184 koní
Točivý moment: 270 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7.2 s
Maximální rychlost: 150 km/h
Převodovka: jednostupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km): 15 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka: 3850 mm
Šířka: 1727 mm
Výška: 1414 mm
Rozvor: 2495 mm
Provozní hmotnost: 1365 kg
Objem zavazadlového prostoru: 211 litrů
Ceník: ke stažení zde