test-2023-CUPRA_Leon_Sportstourer-20_TSI_DSG-140_kW

Test CUPRA Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 140 kW (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 24. 6. 2023


Když SEAT koncem 90. let představil první model s označením CUPRA, nikdo nečekal, že o dvě dekády později půjde o samostatnou značku. Dnes už se na trhu zabydlela a kromě nejvýkonnějších motorizací nabízí i ty slabší. My jsme tak mohli otestovat 190koňový Leon Sportstourer.

SEAT nebo CUPRA?

Začátek značky CUPRA se píše s modelem CUPRA Ateca. Byl to vůbec první model, kde slovíčko CUPRA už nebylo „pouhé“ označení verze. Od té doby už uplynulo poměrně dost času a z jednoho přeznačkovaného SEATu je tu modelů mnohem víc, přičemž některé z nich jsou vlastní (Formentor, Born a chystají se další). Koupit si ale můžete i Leon, který je už dlouhá léta pilířem značky SEAT.

A právě u Leonu je situace nejzajímavější, úplně jiná než u Atecy. Leon se totiž nabízí nejen jako SEAT, ale i jako CUPRA, přičemž se překrývají i pohonné jednotky. Do CUPRA Leonu si totiž můžete pořídit i základní 1,5litrový benzinový čtyřválec TSI (v čistě spalovací verzi, ale i jako mild-hybrid eTSI), ale klidně i dvoulitrový naftový motor.

test-2023-CUPRA_Leon_Sportstourer-20_TSI_DSG-140_kW-p-1

Na pohled se SEAT Leon i CUPRA Leon decentně odlišují. V prvé řadě jsou to znaky automobilky, protože zatímco SEAT Leon má v masce chladiče, na volantu, na kolech a na zádi ono typické „S“, tak CUPRA Leon má na těchto místech specifický znak v odstínu mědi. Na druhý pohled si všimnete i jiného předního nárazníku a přepracovaného zadního nárazníku s difuzorem a naznačenými koncovkami výfuku (to platí pro slabší verze, silnější benzinové dvoulitry už mají koncovky funkční, přičemž vrcholné VZ má dokonce čtyři). Testovaný kousek byl navíc vybaven příplatkovým prvkem Paket Design za 35 tisíc korun, který navíc obsahuje 18″ kola a výraznější prahové nástavce.

Ani uvnitř žádné výrazně změny nejsou a jde zejména o decentní odlišnosti jako například sportovněji tvarovaná přední sedadla, grafika a barevné uspořádání digitální kapličky přístrojů, ale také jiné materiály a barvy čalounění.

„Základní“ dvoulitr

Testovaný černý kombík poháněl nejslabší dvoulitr TSI se 140 kW/190 koňmi a 320 Nm. S tímto motorem vypadá auto na pohled úplně stejně jako se základní patnáctistovkou. Poznat to moc nejde ani podle brzd. Testovaný kus má brzy s velikostí kotoučů vpředu 306×26 mm a vzadu 272×10 mm, což jsou stejné brzdy, jaké má i běžný naftový SEAT Leon.

Test CUPRA Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 140 kW (2023)

Technické údaje u testované verze slibují zrychlení z místa na stovku za 7,5 sekundy a maximální rychlost je 230 km/h. I z toho se dá poznat, že to nebude úplně pomalé auto. A praxe to dokazuje. Maximum točivého momentu je dostupné už od 1500 ot./min, což znamená, že převodovka DSG nemusí nutně často podřazovat, aby auto mohlo dostatečně zrychlit. Zátah motoru je lineární, se vzrůstajícími otáčkami negraduje, ale táhne až k červenému poli. Auto je svižné, předjíždí se s ním naprosto bez problémů a při běžné, ale i svižnější jízdě nemáte pocit, že by mu chyběl výkon.

Pokud jedete klidně, nechává jej DSG v poměrně nízkých otáčkách, přesto jej zbytečně nepodtáčí. V těchto jízdních situacích je v autě parádní klid, motor téměř není slyšet, stejně jako aerodynamický hluk. Pokud přidáte, převodovka podřadí, ale počítejte s tím, že v komfortním režimu jí to chvilku trvá (dá se to samozřejmě řešit manuálním řazením pomocí páček na volantu), protože se v něm snaží spoléhat zejména na točivý moment. Ve sportovním režimu má převodovka zpravidla zařazenou o jednu rychlost nižší, drží vyšší otáčky a podřadí ochotněji a dříve. Také motor samozřejmě reaguje ostřeji a celkově má jízda větší švih.

Testovaný kus ale nebyl vybaven adaptivním podvozkem DCC, takže se nemění tuhost ani naladění tlumičů. Ačkoliv jde o verzi CUPRA, která by měla být z podstaty sportovnější, není podvozek nijak přehnaně tvrdý a rozhodně není prkenný, ba právě naopak. V zatáčkách na nekvalitní silnici poměrně často bliká kontrolka stabilizačního systému i ve chvílích, kdy úplně netlačíte na pilu, ale jen si užíváte klikatou okresku. Na kvalitních silnicích se ale CUPRA Leon Sportstourer dokáže pěkně opírat do pneumatik a umí být rychlý.

test-2023-CUPRA_Leon_Sportstourer-20_TSI_DSG-140_kW-p-2

A co spotřeba paliva? Při docela běžném cestování se s ním dá jezdit kolem šesti litrů na sto ujetých kilometrů mimo město, na dálnici přibližně litr přidejte. Celkový kombinovaný průměr po týdenním testování osciloval kolem sedmilitrové hodnoty, ale v rámci týdenního testování jsme absolvovali hodně tras po Praze a po dálnicích.

Závěr a cena

Testovaný CUPRA Leon Sportstourer je stylovější SEAT Leon, který může mít lepší motorizace a stylovější výbavu. S nejslabším dvoulitrem jde o vcelku svižné a prostorné auto s dobrou spotřebou paliva. Neztrácí navíc nic ze své praktičnosti, dokáže odvézt až pětici cestujících s mnoha jejich zavazadly. Objem kufru je 620 litrů, respektive dokonce 1600 litrů pokud sklopíte opěradla zadních sedadel.

A cena? Když si chcete koupit Leona, máte na výběr mezi tím, jestli to bude SEAT nebo CUPRA. Pokud vám jde o cenu, pak je jasnou volbou SEAT Leon, který je v ceníku i s litrovým tříválcem TSI s 81 kW a cenou od 619 900 Kč. Nabízí se ale i slabší 1,5 TSI s 96 kW od 652 900 Kč. CUPRA Leon začíná až na 1,5 TSI se 110 kW, v rámci čehož je o něco přes sto tisíc dražší než SEAT Leon FR se stejným motorem (829 900 Kč proti 724 900 Kč). Dvoulitrové TSI už ale v nabídce SEAT Leon nemá, to už je vyhrazeno výhradně pro značku CUPRA, přičemž to nejlevnější se 140 kW startuje s cenou na 939 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 140 kW (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

140 kW/190 koní při 4200 ot./min

Točivý moment:

320 Nm při 1500 – 4100 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,5 s

Maximální rychlost:

230 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,8 l/100 km

Emise CO2:

155 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4657 mm

Šířka:

1799 mm

Výška:

1437 mm

Rozvor:

2679 mm

Pohotovostní hmotnost:

1544 kg

Objem zavazadlového prostoru:

620 / 1600 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru