V průběhu svého života prodělal Citroën C4 Cactus dost zásadní změnu. Po odchodu klasické C4 musí zastoupit i její místo, zároveň ale nesmí lézt do zelí přifouklé C3 Aircross. Na poměry faceliftu se toho z pohledu designu změnilo poměrně dost. Tak moc, že podle samotné automobilky už to není crossover, ale hatchback.
Citroën slaví 100 let
Z dobrodruha připraveného do městské džungle tak prakticky zmizely gumové polštářky „Airbump“, najdete je už pouze jako doplněk prahů, které budou v reálu chránit spíše symbolicky. Celkově se také ubralo na oplastování karoserie vpředu i vzadu, Cactus tak trochu zevšedněl. Mně osobně se výstřednost původní verze zamlouvala asi více, zhodnocení ale nechám na vás.
Náš konkrétní kousek dorazil v limitované edici Origins, která oslavuje sté výročí od založení automobilky. Zvenku ji poznáte podle měděných doplňků okolo mlhovek, ve stejném odstínu je vyvedeno orámování Airbumpu a další prvky. Podstatné je, že za cenu základní verze Feel nabízí mnohem lepší výbavu, o tom ale bude ještě řeč.
V interiéru se toho v rámci faceliftu příliš nezměnilo. Vnitřek je minimalistický, v některých ohledech možná až trochu moc. Auto například postrádá otáčkoměr. Na místě klasické kapličky s budíky se usídlil jenom jednoduchý displej, který zobrazuje rychlost a další provozní údaje, otáčky motoru mezi nimi ale nejsou. V kombinaci s automatickou převodovkou by se to dalo akceptovat, u verze s manuálem je to přinejmenším zvláštní.
Kromě pár zásadních tlačítek už se tu nachází jen displej infotainmentu, skrze který ovládáte zbytek funkcí auta – od vypínání systému Start/Stop (v menu je to hodně zastrčené), přes klimatizaci až po navigaci. Co do rychlosti systém příliš neoslní, ale naštěstí to nepřekračuje hranici únosnosti. Žít se s tím dá, ale do pohodlného ovládání má kupříkladu ovládání klimatizace daleko.
Dojem z interiéru je ve výsledku trochu rozporuplný. Některé prvky mají šmrnc a moc příjemné materiály. Výborná jsou měkoučká sedadla, která jsou součástí celkového komfortního naladění, kterému automobilka říká Citroën Advanced Comfort. Zajímavě je řešená palubní deska s přihrádkou v místech, kde bývá airbag spolujezdce – ten se přesunul do střechy. Jenže například výplně dveří jsou z vyloženě tvrdého plastu.
Na zadních sedadlech je překvapivě dost místa, pasažéry by tady ale mohl zaskočit fakt, že si nestáhnou okna. V druhé řadě jsou jen výklopná a přímé výdechy klimatizace tady také chybí. Kufr je se svými 358 litry slušný, v reálu je hodně hluboký a dost se do něj vejde.
Tříválec nevadí
Nabídka pohonných jednotek je jednoduchá – je tady buď zážehový tříválec, nebo vznětová jedna-pětka. Nám dělal společnost benzínový motor naladěný na 110 koní (na výběr je i verze s výkonem 130 koní) s manuální šestistupňovou převodovkou. Jde o příjemnou pohonnou jednotku, která si s autem dobře rozumí.
S autem o hmotnosti 1,1 tuny nemá moc práce a zvládne ho překvapivě slušně rozhýbat. V otáčkách už sice tříválcovou koncepci nezapře, ale motor je celkově dobře odhlučněn. Zvyk vyžaduje řazení, je gumové a v přesnosti také nevyniká. Řízení je hodně lehké a o zpětné vazbě snad ani neslyšelo, v zásadě to ale ničemu nevadí. Cactus se vás snaží izolovat od všeho okolo – řízení, silnice, ale i okolního světa.
Komfortu bylo při vývoji podřízeno pokud ne všechno, tak většina. Už tak dost měkké tlumiče dostaly s faceliftem hydraulické dorazy, které mají komfort ještě zlepšovat. Přes příčné prahy se přehoupnete jako na obláčku, na pěkném asfaltu auto krásně pluje a celkově je jízda hodně uvolňující. Skoro jako u vzduchového odpružení, chtělo by se pomyslet.
Tohle přirovnání ale zaženete ve chvíli, kdy kolům postavíte do cesty výmol. S tím už se C4 Cactus vyrovnává hůře, kola mají velkou tendenci odskakovat, na sérii nerovností začne auto jankovitě hopsat a z podběhů se ozývají tupé rány. To bohužel nespraví ani sedadla měkoučká jako křesla u babičky. Cactus neobstojí ani při svižnější jízdě, karoserie se hodně naklání a podvozek rychle přechází do nedotáčivosti, na což okamžitě reaguje stabilizace. Autu zkrátka mnohem víc vyhovuje klidnější tempo.
V takovém režimu se Cactus dokáže odvděčit také příznivou spotřebou paliva. Na delších trasách se dá bez problémů pohybovat za 5,5 litrů na sto, na dálnici počítejte s o litr vyššími hodnotami. Podobná čísla pak budete vídat i při cestě ve městě, což není vůbec špatné.
Závěr a cena
Citroën C4 Cactus je určený pro specifickou klientelu, která upřednostňuje snadné nastupování, praktický interiér a komfortně naladěný podvozek. Asi sami tušíte, kam tím mířím. Cactus je přesným opakem sportovního auta, pohodlí totiž podřizuje snad vše, za cenu jízdních vlastností.
Od snad nejměkčího podvozku, jaký si dnes můžete koupit, přes měkká sedadla až po lehké řízení. A to, že na horším asfaltu neodvede úplně perfektní výsledek, tady nehraje tak důležitou roli, cílová skupina mu to za jeho houpavou jízdu určitě ráda odpustí.
Vedle toho si Citroën za svoje auto nežádá přehnaně moc. Ve verzi Feel ho pořídíte za 354 900 Kč, pokud se vám zalíbila verze Origins, připravte si nejméně 384 900 Kč. V ceně už jsou zadní parkovací senzory, tempomat, automatická klimatizace nebo multimediální systém.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Citroën
Typ:,C4 Cactus
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,81 kW/110 koní při 5500ot./min
Točivý moment:,205 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8/4/4.7
Emise CO2:,107 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4170 mm
Šířka:,1714 mm
Výška:,1480 mm
Rozvor:,2595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1140 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 358/1170 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]