test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (18)

Test BMW X3 M40d xDrive (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 5. 6. 2022 2

Naftové motorizace opouštějí nabídku automobilek, ale modelů BMW se to zatím ve velkém netýká. Byla by to škoda, tím spíše po testu BMW X3 M40d xDrive, které pohání skvělý, dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec. Ten má totiž nejen spoustu síly, ale hlavně se hezky poslouchá a má příznivou spotřebu paliva. A co jsme ještě během týdenního testování tohoto auta zjistili?

X3 má po faceliftu

Mnichovský výrobce přibližně před rokem modernizoval své modely X3 a X4. Změny jsou sice decentní, ale patrné na první pohled v přední i zadní části. Z čelního pohledu jde o nový tvar ledvinek masky chladiče, které jsou výraznější. Současně s tím prošel změnami přední nárazník. Ten dostal větší nasávací otvory – jak ten prostřední, tak i ty krajní. Kromě standardních adaptivních LED matrix světlometů jsou nyní na přání k dispozici také laserové světlomety BMW Laserlight s dosvitem až 650 metrů.

Přečtěte si také:  Šéf designu BMW vysvětlil, že některé modely značky prostě musí polarizovat a musí být tak trochu iracionální

Novinkou jsou i vnější zpětná zrcátka. Ta mají specifický tvar a dříve byla vyhrazena pouze čistokrevným modelům BMW M. Nyní se dostávají i na modely BMW M Performance, nikoliv pouze pro X3, ale pro celou modelovou řadu mnichovského výrobce. A konečně vzadu zaujmou nové LED světlomety i přepracovaný zadní nárazník.

test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (8)

Testovaný kus byl navíc v parádní šedé barvě BMW Individual Grigio Telesto (136 tisíc korun) a byl vybaven prvky z dílny BMW M Performance. Jde o decentní doplňky, které zahrnují nápisy v černé barvě (loga na předních blatnících i označení modelu a motorizace vzadu za 4186 Kč s DPH), spoiler nad zadním oknem, který byl testovaný v aerodynamickém tunelu (24 614 Kč s DPH), ale i Alcantarový kryt voliče převodovky (5582 Kč s DPH) a LED projektory ve dveřích (3090 Kč s DPH).

Jiná a chytřejší kabina

Změnil se i interiér. Zatímco verze před modernizací měla pořád ten „starý bavorácký evoluční“ interiér, ta nová přebírá design i rozmístění, s nímž poprvé v roce 2019 přišlo současné BMW X5. Jeho součástí je nejen přepracovaný středový panel, ale také ovladače na středovém tunelu, kde se nově nachází i startovací tlačítko a přepracovaný volič automatické převodovky.

Přečtěte si také:  Digitální jaro: Nové funkce do vozu i mimo něj pro miliony zákazníků BMW

Změny nejsou je designové, ale hlavně technologické. Modernizované modely BMW X3 i X4 dostaly nový infotainment i operační systém a bezdrátovou podporu Apple CarPlay a Android Auto. Novinkou jsou také vzdálené aktualizace softwaru Remote Software Upgrade přes vestavěnou SIM kartu.

test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (24)

Mimochodem interiér v tomhle autě vypadal skvěle. Šlo totiž o příplatkový interiér z nabídky BMW Individual, kombinující kůži Merino s rozšířeným obsahem „Fiona Red/Black/Black“. Tento paket vyjde na 65 tisíc korun a nějaké drobné.

Skvělý motor

BMW X3 má opravdu širokou nabídku motorizací, protože startuje od čistého elektromobilu (BMW iX3), přes plug-in hybridní pohon, ale nabídne i naftové a benzinové motorizace a nechybí ani vrcholné BMW X3 M s 510 koňmi.

Přečtěte si také:  BMW znovu láká na M3 Touring. Velmi ostré kombi testovalo na Nürburgringu

V případě testovaného auta, které nese označení M40d xDrive, jde o nejvýkonnější naftovou verzi s mild-hybridním třílitrovým šestiválcem s dvěma turbodmychadly a technickými údaji, které vypadají velmi dobře už na papíře. BMW udává výkon 250 kW/340 koní a točivý moment rovných 700 Nm. I přesto, že auto váží bezmála 2,1 tuny, dynamika (hlavně pružné zrychlení) je skvělá: Zrychlení 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.

test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (14)

Motor nejvíc vyniká svou pružností. Všech 700 Nm je totiž k dispozici už od 1750 ot./min a vydrží do 2250 ot./min, ale ani pak pocitově zátah motoru nijak neklesá. K tomu je tu navíc skvěle fungující (rychlá a intuitivní) osmistupňová automatická převodovka, která podle zvoleného jízdního režimu i stylu řidičovy jízdy volí ty správné rychlostní stupně. Pokud by se vám její řazení přesto nelíbilo, můžete si přeřadit páčkami na volantu anebo samotným voličem na středovém tunelu.

Jízdu v klidném tempu, kdy převodovka řadí tak, aby byl motor v co nejnižších otáčkách, doprovází ticho a klid. Kabina je od motoru, ale i od dalších okolních vlivů skvěle odhlučněna. Jakmile ale řidič začne na plynový pedál tlačit více, převodovka podřadí a při zátahu se ukáže poměrně zajímavý zvuk motoru. Ten je hutný, řízný a celkově zní dobře.

Přečtěte si také:  Test DS7 Crossback Louvre E-Tense 300 4x4 (2022)

Přitom ale dokáže být úsporný. Vždyť s tímhle autem se dá jezdit úplně bez problémů mezi 8 a 9 l/100 km. Pokud ale vyrazíte na okresky a pojedete klidně, dostanete se i pod 8. A k tomu je tu 68litrová nádrž, takže dojezd je velmi slušný.

test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (25)

Pohodlný i jistý

Když se na auto podíváte z boku, můžete si všimnout velkých kol (21″) s poměrně nízkými pneumatikami (245/40 R21 vpředu a 275/35 R21 vzadu). Na pohled by se tak mohlo zdát, že tohle auto nebude pohodlné. Tím spíše, když vezmeme v úvahu, že jde o verzi BMW M Performance.

Ale ono to tak není. BMW se povedlo naladit podvozek skvěle. U testovaného auta je adaptivní a jeho naladění i tuhost se mění podle zvoleného jízdního režimu, ale ve všech režimech se od něj neozývají žádné rány. I v komfortním módu je samozřejmě cítit jeho pevnost, ale s nerovnostmi si poradí skvěle.

Přečtěte si také:  Manhart upravil BMW M8 a ukázal, jak má vypadat výkonnostní tuning. Vznikne jen deset kusů

Písmenko M v názvu ale prozrazuje, že tohle auto by se nemělo bát ani rychlejšího tempa. Předpoklady k tomu má nejen z pohledu pohonného ústrojí, ale prozrazují to i další drobnosti, například sportovní zadní diferenciál a fakt, že i když jde o čtyřkolku, primárně poháněná je zadní náprava. Auto se tak do zatáčky hlavně tlačí, nikoliv tahá, což rychlejšímu průjezdu hodně pomáhá.

test-2022-bmw-x3-m40d-xdrive- (12)

Závěr a cena

Facelift přinesl drobné designové změny uvnitř i venku, včetně nových technologií a asistentů, díky čemuž se BMW X3 přiblížilo nejnovějším modelům, ale skvělé je, že výrobce nezapomněl ani na řidiče.

Na silnici, tedy v reálném světě je X3 M40d xDrive hodně rychlé auto, ale není to sportovní auto. Velmi dobře poslouží pro každodenní povinnosti, ale i to, abyste si po cestě vybrali delší a klikatější cestu. Pokud to neuděláte a pojedete po dálnici, spolehnout se můžete na perfektní stabilitu i ve velkých rychlostech a klid v kabině.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Taigo R-Line 1,5 TSI DSG (2022)

A co prozradí ceník? Nejnižší cena je 1 292 200 Kč s DPH za naftové BMW X3 xDrive 18d s pohonem zadních kol, což je zároveň jediná zadokolka v nabídce X3. Všechny modely bez výjimky jsou ovšem vybaveny automatickou převodovkou. Testované X3 M40d xDrive startuje na 1 956 500 Kč s DPH, přičemž náš konkrétní kousek z fotografií dostal příplatkovou výbavu za 700 tisíc, takže jeho výsledná cena činí 2 658 987 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X3 M40d xDrive
Motor:,řadový šestiválec (R6)
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,250 kW/340 koní při 4400 ot./min
Výkon 48V startér/generátoru:,8 kW/11 koní
Točivý moment:,700 Nm při 1750-2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.6-7.4
Emise CO2:,173-193 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4713 mm
Šířka:,1897 mm
Výška:,1676 mm
Rozvor:,2864 mm
Pohotovostní hmotnost:,2080 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 / 1 600 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]