BMW je jednou z mála posledních značek, která nabízí takřka všechny možné druhy karoserií. Klasické sedany, kombíky a SUV doplňuje i o kupé a kabriolety. A my jsme právě jeden z kabrioletů – a rovnou ten největší – otestovali. Jak se jezdí s osmiválcovým BMW M850i xDrive Cabrio?
Je velké…
Najít dnes v nabídce automobilek kabriolet není jednoduché, postupně totiž z nabídky výrobců s uvedením nových generací výchozích modelů mizí. BMW jich má ovšem stále v nabídce hned několik: Z4, které prošlo před pár dny faceliftem,, řadu 4 Cabrio a řadu 8 Cabrio, kterou jsme otestovali s osmiválcovým benzinovým motorem. Osmičkový kabriolet si můžete vybrat ale i s jinými motorizacemi, přičemž základem je benzinový šestiválec (850i). V ceníku je také naftový šestiválec (840d) i vrcholné BMW M8 Cabrio. Poháněna budou zadní, případně všechna čtyři kola a standardem je automatická převodovka.
Osmičkový kabriolet je pořádný kus auta – široký, placatý a nízký. Na délku má auto bezmála 4,9 metru, široké je 1,9 metru bez zrcátek a na výšku má jen 1,3 metrů. Na pohled působí majestátně a takové i je. Střecha je plátěná a její stažení nezabere ani 20 sekund. Stačí jen držet ovladač v interiéru vozu a elektromotory se už o vše postarají. Stahovat i natahovat střechu lze až do rychlosti 50 km/h. Použít lze případně i klíč k autu, kdy lze střechu podržením odemykacího, respektive zamykacího tlačítka střechu také stáhnout/natáhnout.
Auto je podle technického průkazu čtyřmístné, ale ačkoliv je opravdu velké, zadní dvě sedadla jsou spíše do počtu. Kabelku, tašku či bundu si sem odložíte, ale cestující spíše ne. Častěji než posádku tady budete mít větrný štít, díky kterému je pak i jízda na dálnici naprosto bezstarostná. Tento štít totiž dokáže zamezit tomu, aby se vzduch vracel do interiéru, a pokud vytáhnete i všechna čtyři boční okna (můžete buď každé zvlášť anebo k tomu slouží jedno tlačítko, které ovládá všechna čtyři najednou) v interiéru při jízdě téměř nebude průvan.
I díky tomu se dá s autem jezdit nejen v létě, ale také třeba na podzim nebo brzy na jaře, kdy není úplně nejtepleji. Stačí si zapnout topení, pustit si vyhřívaná sedadla (s nimiž se pojí i vyhřívané loketní opěrky ve dveřích i ve středovém tunelu), vyhřívaný volant a k tomu ještě třeba i teplý vzduch na krk. Testované osmičkové BMW bylo totiž vybaveno příplatkovým prvkem, který automobilka nazývá jako „Vzduchový límec“. Jde o přívod teplého vzduchu ve spodní části hlavové opěrky v předních sedadlech, kdy si ve třech stupních intenzity můžete ohřívat krk.
Je rychlé…
Jde o velké BMW, takže pod jeho kapotou mohou být velké motory, které BMW opravdu umí. Jeho osmiválce jsou šťavnaté, mají spoustu síly a charakter. Už jen jejich nastartování, tím spíše s autem bez střechy, vyvolá příjemné emoce. Motor si po startu příjemně zabrumlá, chvíli zůstane běžet ve zvýšených otáčkách, kdy se z výfuků ozývá parádní brumlavý zvuk, aby se po chvíli usadil na příjemně decentním volnoběhu.
Označení M850i prozrazuje tradiční 4,4litrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly (twin-turbo) s výkonem 390 kW/530 koní a s točivým momentem 750 Nm. To jsou působivé hodnoty i pro auto, které váží 2,1 tuny. Vždyť z místa na stovku dokáže zrychlit za 4,1 sekundy a hladce pokračuje k 250 km/h. Klidně i se staženou střechou! Dynamika je skvělá nejen na papíře, ale i v praxi na silnici. A to nejen díky motoru, ale i díky skvělé převodovce. Jakákoliv reakce řidičovy pravé nohy na plynovém pedálu vyvolává náležitou reakci, přičemž hodně záleží na tom, jaký je aktuálně zvolený jízdní režim. Ani v tom sportovním ale nejde o tvrdé nebo snad dokonce prkenné auto, ba právě naopak. Osmičkový kabriolet je auto, které je celkově perfektně sladěno.
Přestože je to velké a poměrně těžké auto, díky natáčení zadní nápravy a dalším podobným vychytávkám se s ním dá jezdit hodně svižně nejen rovně, ale i v zatáčkách. Do oblouků se navzdory své velikosti a hmotnosti vrhá ochotně a díky nízkému těžišti je dokáže projíždět výrazně rychleji, než byste snad čekali. Fyziku tohle auto vlastně trochu ohýbá. To, že to jde, ale neznamená, že tak budete chtít jezdit. To spíše právě naopak. Spíše si budete chtít užívat klidu, pohody a nebe nad hlavou.
Právě protože jde o auto bez střechy, dali si v BMW záležet i na jeho zvuku. Ten je totiž skvělý, ale… Ne vždycky a za všech okolností. Ve výfuku jsou totiž klapky, které se otevírají jen ve chvíli, kdy výrazněji přidáte plyn, jinak je auto stále poměrně decentní. Pokud výrazněji přidáte plyn, okolí o vás bude vědět, osmičkový kabriolet do světa svůj potenciál radostně prozradí, ale po přeřazení nebo podřazení nepřijde nic, žádná rána, žádné střílení. Tohle auto není žádný „puberťák“, je to spíše „zdravě sebevědomý muž“.
Velkým překvapením bylo ale to, o jaký přísun paliva si tento osmiválcový kabriolet řekl. Když se rozhodnete, že se budete opravdu kochat krajinou a pojedete pohodově, defenzivně, dokážete se dostat i pod 10 l/100 km. Při běžném, svižnějším tempu počítejte tak s 12 l/100 km, což je stále skvělá hodnota. Jen škoda, že palivová nádrž má jen 68 litrů.
Není levné…
Testované BMW řady 8 Cabrio je auto, které dokáže být svižné, ale zároveň pohodové. Bude záležet jen na vás, na co v tu chvíli budete mít náladu. Jízdu doprovází nejen parádně naladěný podvozek, ale také skvělý zvuk benzinového osmiválce, kdy se ve výfuku po výraznějším přidání plynu otevřou klapky. Spotřeba paliva se přitom dá udržet v překvapivě rozumných hodnotách a díky několika chytrým vychytávkám se dá s tímhle autem jezdit se staženou střechou i na podzim. Navíc je v něm s nataženou střechou ticho a klid, skoro jako by to snad ani nebyl kabriolet. Tohle se BMW povedlo.
Jenže taky si za to budete muset zaplatit. Základní šestiválcový osmičkový kabriolet startuje na necelých třech milionech, testovaná motorizace BMW M580i xDrive Cabrio je asi o tři čtvrtě milionu dražší, přičemž testované auto s příplatky vyjde na 4,4 milionu korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | BMW M850i xDrive Cabrio |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) |
Objem válců: | 4395 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min |
Točivý moment: | 750 Nm při 1800 – 4600 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4.1 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 10,7 – 11,0 l/100 km |
Emise CO2: | 243 – 249 g/km |
Objem nádrže: | 68 litrů |
Délka: | 4851 mm |
Šířka: | 1902 mm |
Výška: | 1345 mm |
Rozvor: | 2822 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2125 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 350 (se zataženou střechou: 280) litrů |