Kompaktní hatchback a šestiválec? Dnes už jev až na výjimky prakticky neexistující. Výjimkou je BMW, to totiž do řady 1 dává velmi potentní přeplňovaný šestiválec.

Downsizing posledních let z motorových prostorů všech aut vymazává válce jako zmizík inkoust. Dvanáctiválce, desetiválce, ale častokrát už i osmiválce a šestiválce mizí z luxusních limuzín. O to příjemnější je, když se šestiválec objeví v tak malém autě, jako je BMW řady 1. Tohle auto navíc pochází z dílen BMW M Performance. A o to zábavnější bylo.

Ten motor je nirvána…

Zdaleka to nejlepší na celém autě je motor, proto se mu budeme věnovat hned od začátku. Jde o jedním dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec. Jde o nově vyvinutý motor s objemem 3.0 litru, jehož výkon je 250 kW/340 koní. A to je stejný výkon, který mělo epické BMW 1M Coupé z let 2011-2012. Oproti němu má ale mnohem vyšší točivý moment, jeho hodnota je 500 Nm. Oproti předchozímu motoru s označením 35i jde o nárůst o 10 kW/14 koní.

Kromě skvělého šestiválcového motoru vám BMW dopřeje také další potěšení. BMW M140i se nabízí totiž s pohonem zadních kol i s manuální převodovkou. Testované auto ale mělo pohon všech kol xDrive, pro který je standardní výbavou automatická osmistupňová převodovka.

Už samotná suchá čísla slibují velkou zábavu. Technické údaje pro testované pětidveřové provedení prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4,4 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

Automatická osmistupňová převodovka ZF je tu tradičně skvělá. Řazení je rychlé, výběr rychlostí perfektní, přesto k ní výtku mám také. Je to ale spíše na inženýry z automobilky. V ekologických jízdních režimech a v normálním jízdním režimu převodovka řadí krásně hladce, v režimech Sport a Sport+ ale řazení doprovází umělé cuknutí. Bez toho bych se ale bez problémů obešel.

Jak jezdí?

Ale nebudou očekávání příliš vysoká? Nebudou, z toho mě vyvedlo už první nastartování. Motor se probudil k životu několikerým převalením startéru. Z dvojice koncovek výfuku se ozval příjemný a sytý baryton. Velmi příjemný zvuk se ale ozýval také z pod kapoty. Tak to má vypadat! Do aut prostě žádné vibrátory a nebo falešné zvuky z reproduktorů nepatří!

Přečtěte si také:  Nová BMW M3 a BMW M4 přistižena na Nürburgringu. Jsou zamaskovaná, ale zvuk mají jadrný

Právě díky dvoukomorovému turbodmychadlu má auto dostatek síly ve všech otáčkách, zpoždění po sešlápnutí plynového pedálu tu prakticky neexistuje. Motor má charakter a je točivý, svým chováním a projevem trochu připomíná atmosférický motor. Navíc díky pohonu všech kol xDrive nemá problém s přenosem své síly na silnici.

Ačkoliv s pohonem zadních kol a manuální převodovkou by jistě byla zábava větší, i se čtyřkolkou si užijete. Pohon všech kol xDrive preferuje zadní nápravu, stabilizační systém se dá zcela vypnout a to znamená, že výjezdy ze zatáček mohou být příjemně neklidné. Na suchu se smyku nedočkáte, ale házet zadkem auto umí a dělá to rádo. Víc mu ale sedí jízda čistou stopou a často překvapí, jakými rychlostmi dokáže zatáčku projet. Navíc se skvělým zvukovým doprovodem.

Jenže k tomu je tady také několik „ale“… Zatímco podvozek, motor i zbytek pohonného ústrojí jsou skvělé, řízení a brzdy by naopak vylepšení potřebovaly. Řízení je bez citu, o tom, co se děje pod koly, se nedozvíte nic. No, a brzdy? Měkké, zasloužily by ostřejší nástup. Je ale otázkou, do jaké míry jde o vlastnost BMW M140i xDrive, a do jaké míry jde o opotřebení testovaného auta. Tomu na počítadle ujetých kilometrů svítila cifra přesahující 10 tisíc kilometrů, které jistě nebyly ujety výletním tempem… Chybí také „budík“, který by zobrazoval teplotu motoru (vody nebo ideálně oleje).

Ale s BMW M140i xDrive se dá klidně jezdit i každý den do práce, i když vás hlásek v pozadí bude stále nabádat k tomu, abyste plynový pedál sešlápli pořádně. A to i proto, že zvuk motoru se tady se změnami jízdních režimů nemění (ve sportovním režimu jen přibyde prskání výfuku po ubrání plynu), je stále příjemně sytý. Auto je tuhé, přesto se díky adaptivnímu podvozku dokáže s nástrahami města poprat bez problémů.

Spotřeba paliva umí potěšit, zejména pokud motor nebudete ždímat. V takovém případě se dá spotřeba paliva udržet do 9 l/100 km. Pokud budete jezdit svižněji a potenciál motoru budete využívat, pak samozřejmě počítejte se spotřebou vyšší. Taková večerní projížďka dokáže zobrazit hodnoty 18litrové…

Přečtěte si také:  Video ukazuje 650koňové BMW M5 CS bez maskování ještě před jeho premiérou

Závěr

Pokud se rozhodnete pro BMW M140i, rozhodně se zamyslete nad tím, jakou mu dáte barvu. Testovaná šedá metalíza z něj dělá nenápadné, skoro až nudně vypadající auto. Nejen, že jeho tvary nevyniknou, ale také zapadnou kontrastní šedé prvky (kryty zrcátek, díly v nárazníku a podobně). Třeba oranžová barva, kterou BMW používá na propagačních fotkách autu sedne skvěle.

Také ale promyslete, jestli chcete auto s pohonem všech kol a nebo vám „stačí“ zábavnější verze s pohonem zadních kol. Chybu ale s BMW M140i neuděláte v žádném případě.

+
Výkon a jízdní dynamika Řízení bez jisté odezvy
Rychlost za každých okolností Měkké brzdy s pomalým nástupem
Zvuk motoru a výfuku Chybí informace o teplotě motoru
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: M140i xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 250 kW/340 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 430 Nm při 1 520 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.8 / 6.0 / 7.4
Emise CO2: 169 g/km
Objem nádrže: 52 litrů
Délka: 4 324 mm
Šířka: 1 765 mm
Výška: 1 411 mm
Rozvor: 2 690 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 540 kg
Objem zavazadlového prostoru: 360 / 1200 litrů
Ceník: ke stažení zde