test-2022-bmw-540i-xdrive-touring- (1)

Test BMW 540i xDrive Touring (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 4. 2022


Pětkové BMW bylo vždy autem, které dokázalo splnit požadavky na rodinné i manažerské auto. Platí to i v současné generaci, která může mít pod kapotou čtyřválce, ale i šestiválce nebo osmiválce. A právě benzinové šestiválcové BMW 540i xDrive Touring jsme otestovali.

Design je klasika, a ty barvy!

Současná generace BMW řady 5 je s námi na trhu už od roku 2016 a v roce 2020 dostala decentní facelift. Ten ale nic výrazného neměnil, takže má pětka pořád docela běžnou velikost ledvinek a na pohled nic na první pohled nevyčnívá.

Modernizace změnila grafiku předních i zadních světlometů a mírně upravila nárazníky, díky čemuž je auto o necelé tři centimetry delší. Výraznějších změn nebylo potřeba, design pětkového bavoráku je pořad svěží, tím spíše u testovaného auta s příplatkovým M Sportovním paketem. Změny se soustředily hlavně na to, aby se co nejvíce zlepšila aerodynamika a tím pádem i tolik důležité emise CO2. Interiér zůstal beze změn.

test-2022-bmw-540i-xdrive-touring- (20)

Prémiové automobilky nabízejí několik standardních laků karoserie i čalounění interiéru, ale kromě toho jsou schopny vám nabídnout i takové laky karoserie, jejichž odstíny by vás možná ani nenapadly. A právě na bavorácích, které v poslední době testujeme, je to vidět opravdu hodně. Vždyť i toto BMW 540i xDrive Touring dostalo exkluzivní zelenou barvu Goodwood Green Pearl Individual za 149 tisíc korun. Tu kombinuje s hnědým interiérem BMW Individual kožené čalounění Merino „Caramel/Black“ za 127 tisíc korun. A je to opravdu hodně povedená kombinace.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Sametový benzinový šestiválec

Motorová nabídka zahrnuje benzinové i naftové čtyřválce a šestiválce, ale i benzinové osmiválce v čele s vrcholným BMW M5 (bohužel není jako kombi). V nabídce nechybí ani plug-in hybridní verze. Testovací kousek byl vybaven mild-hybridním třílitrovým benzinovým šestiválcem s 245 kW/333 koňmi a točivým momentem 450 Nm. K tomu je tu 48V startér/generátor s dalšími 8 kW/11 koňmi.

Motor je standardně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a s pohonem všech čtyř kol xDrive, který, jak je u velkých modelů BMW zvykem, preferuje zadní nápravu. Díky tomu je jízda jistá, ale zároveň v ostřejším tempu i zábavná, protože auto ze zatáčky tlačí zadní kola, nikoliv tahají ta přední. Potěší, že stabilizační systém se dá nejen omezit, ale také zcela deaktivovat. To pokud byste si třeba v zimě na sněhu chtěli někde zablbnout…

test-2022-bmw-540i-xdrive-touring- (36)

Motor je tichý, je velmi dobře odhlučněn. Do kabiny se dostává jen tak mimochodem, ale má pěkný zvuk v celém spektru otáčkoměru. A navíc se nechá s takovou lehkostí vytáčet… Přišpendlete plynový pedál až k zemi a ucítíte, jak se předek auta zvedne a ten zelený kombík vyrazí vpřed. Na stovce je za 5,2 sekundy a zrychlovat nepřestane až k 250 km/h, kde má elektronický omezovač rychlosti. Dynamika mu v žádném případě nechybí, nejen při sprintu z místa, ale právě hlavně při pružném zrychlení. Osmistupňový automat je chytrý, řadí intuitivně a nezmatkuje. Vždy připraví ten správný kvalt. A navíc je rychlá.

Když pak opět zvolníte a necháte se unášet komfortním podvozkem, zařadí automat co nejvyšší rychlost a v kabině se rozprostře ticho a klid. Pak si můžete i všimnout, že díky mild-hybridní technice se motor při sundání nohy z plynového pedálu klidně i zcela vypne. Auto pak plachtí, přičemž funkci všech palubních systémů v tu chvíli zajistí baterie mild-hybridního systému. Jakmile se dotknete plynového nebo brzdového pedálu, motor ihned naskočí. 

Vše navíc probíhá tak hladce, že si toho nevšimnete jinak než podle digitální ručičky otáčkoměru v kapličce přístrojů. S příchodem mild-hybridů BMW přišla o tlačítko systému Start/Stop. Ten tak už nelze deaktivovat a prakticky na každém semaforu, na každé křižovatce i při zastavení se motor vypne. Jeho opětovné nastartování je ovšem velmi jemné, protože klasický startér nahrazuje zmiňovaný 48V startér/generátor (ten mimochodem nahrazuje i alternátor) a ten motor rovnou roztočí. Je to opět téměř neznatelné a oproti klasickému startování neelektrifikovaných motorů výrazně komfortnější řešení.

test-2022-bmw-540i-xdrive-touring- (21)

Přesto se dá Start/Stop deaktivovat, musíte jen auto přepnout do sportovního režimu. V tom ovšem auto ztuhne, zrychlí se reakce a přijdete o ten komfort, kvůli kterému si pětku kupujete. Ovšem s benzinovým šestiválcem pak dokáže na klikatých silnicích dostat za volant i zábavu, protože jistota podvozku i přesnost řízení jsou skvělé. Že tohle auto měří bezmála pět metrů a váží dvě tuny se snaží opravdu dobře zamaskovat.

A pokud se podíváme na spotřebu paliva, maskuje to opět. Vždyť tipli byste si, že tak velké a výkonné auto dokáže jezdit za spotřebu kolem 9 l/100 km? Na okreskách se dá docela v klidu dostat i k osmi.

Skvělý podvozek

Testovaný kousek byl vybaven příplatkovým elektronickým nastavením tuhosti tlumičů za 20 tisíc korun, díky čemuž dokáže měnit tvrdost podvozku podle zvoleného jízdního režimu. Testované auto jej kombinovalo se zimními 19″ disky kol, které, ač jsou to těžké runflaty s tvrdými bočnicemi – nabízely v komfortním režimu opravdu pohodlnou jízdu.

test-2022-bmw-540i-xdrive-touring- (15)

Zelený pětkový kombík se přes nerovnosti přenášel s tichostí a naprostou jistotou. Nerovnosti sice úplně neschová, posádku od nich neodizoluje, ale výrazně je obrousí, zjemní. Vidíte spáru, čekáte ránu a to, že auto bude drncat, ale dočkáte se jen decentního otřesu. Příčné spáry snad pětka zvládá dokonce lépe než sedmička na vzduchu, i když tak pohodlná v celkovém měřítku nakonec není.

Závěr a cena

BMW řady 5 je pořád podle nás jedno z nejlepších aut, které se dá koupit. Nabízí totiž povedený design, přehledný interiér a hlavně dostatek prostoru pro pět cestujících i jejich zavazadla (páté dveře se navíc dají otevřít celé anebo jen vyklopit sklo) a i dobré jízdní vlastnosti – tím spíše v podobné specifikaci té, kterou jsme testovali. Velkým plusem je benzinový šestiválec – mimochodem přesně takovou konfiguraci mají i nová policejní auta.

Nejlevnější BMW řady 5 Touring startuje na částce 1 436 500 Kč s DPH, za což dostanete naftové 518d s dvoulitrem a 110 kW. O něco málo dražší (1 449 500 Kč) je s benzinovým dvoulitrem. Testované BMW 540i xDrive Touring vás vyjde minimálně na 1 792 700 Kč s DPH. Testovaný kus s příplatky je ovšem výrazně dražší a tak, jak jej vidíte na fotografiích, vyšlo na 2 910 350 Kč s DPH.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,540i xDrive Touring
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,245 kW/333 koní při 5500–6250 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1600–4800 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,5.2 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.5 – 8.5
Emise CO2:,177–193 g/km
Objem nádrže:,68 litrů
Délka:,4963 mm
Šířka:,1868 mm
Výška:,1498 mm
Rozvor:,2975 mm
Pohotovostní hmotnost:,1925 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 570/1700 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru