Nové BMW řady 5 už jsme v testu měli, byla to ta zatím nejvýkonnější verze, elektrické BMW i5 M60. Teď tu ale máme motorizaci z opačného konce nabídky. Vyzkoušeli jsme základní naftové BMW 520d xDrive se 145 kW a 400 Nm. A jak na nás zapůsobilo?
Nafta, benzin, plug-in hybrid anebo elektromobil?
Pokud pokukujete po novém BMW řady 5, asi budete mít radost i pokud fandíte alternativním palivům. Nové BMW řady 5 totiž nabízí většinu dnešních pohonů. V případě nové generace oblíbeného mnichovského modelu si totiž můžete vybrat jízdu na běžná fosilní paliva, ale také s pomocí elektřiny anebo výhradně na elektřinu. Všechny verze navíc vypadají podobně, BMW tak nešlo cestou Mercedes-Benzu nebo Audi, které pro elektromobily využívají úplně jiné modely a karoserie. Tady máte prostě a jednoduše v jednom kabátě všechno.
A pokud budete chtít jezdit ostřeji, rychleji anebo sportovněji? I tady pro vás bude mít už brzy BMW odpověď. Ještě letos totiž představí vrcholné BMW M5 a to jak v karoserii klasického tříprostorového sedanu, tak i jako kombi, které dostane tradiční označení Touring. Mimochodem, zatím vznikly M5 Touring pouze ve dvou generacích E34 (s šestiválcem) a E61 (s desetiválcem). Pohonné ústrojí bude velmi podobné tomu, které využívá BMW XM, tedy plug-in hybrid kombinující benzinový motor V8 s elektromotorem.
Teď nás ale bude zajímat obyčejnější naftová pětka. Ta je aktuálně v nabídce pouze jediná, čtyřválcové testované 520d. Vybírat u něj lze z pohonu zadních nebo všech kol. Už brzy ovšem do nabídky přibyde i verze 540d, který bude pohánět twin-turbo šestiválcový naftový třílitr.
Interiér
Jak nové BMW řady 5 vypadá zvenku, to už jste si na silnici mohli všimnout sami. Co jste ale možná vidět nemohli, je interiér. Abyste se do něj dostali, budete muset otevřít dveře. BMW v nových modelech (a pětka není výjimkou) používá kliky, které jsou pevné, nijak se nehýbou ani nevyklápí. Ruku musíte strčit pod ně a přes mikrospínač pak dveře odjistíte a otevřete. Počítejte s tím, že to chce trochu cviku.
Když se posadíte dovnitř, dveře se vám opět připomenou. Tentokrát to bude při jejich zavírání. Překvapí vás totiž to, s jakou razancí za ně musíte vzít, abyste je zavřeli úplně. Při přesedání z jiných aut se nám totiž často stávalo, že jsme s dveřmi nešvihli dostatečně a ty tak zůstaly pootevřené. To by nebyl problém, protože už předchozí BMW řady 5 mělo tzv. „soft close“, tedy automatické dovírání dveří. Jenže to nová pětka nemá, není to vůbec v ceníku.
BMW řady 5 mezigeneračně prošlo radikální změnou exteriéru, ale právě i interiéru. Přístrojová deska je úplně nová, přišla o většinu fyzických tlačítek a drtivá většina funkcí se ovládá dotekem – ať už přímo na displeji infotainmentu nebo na středovém tunelu. Dotekem se ovládají i světlomety a další funkce v liště nalevo od volantu. Interiér je sice na pohled krásně čistý, ale na ovládání je nyní třeba více soustředění. Před časem na to reagovala i organizace Euro NCAP, která v Evropě provádí crash testy aut, že za až příliš dotekové ovládání kabiny (přesně specifikovala, co chce, aby se ovládalo fyzicky, nikoliv dotekem) bude dávat mínusové body.
Nemění to ale nic na tom, že interiér nového BMW řady 5 vypadá moderně a nabízí spoustu zajímavých věcí. Například je to spousta USB konektorů vpředu, ale hlavně vzadu. Stejně tak je to perfektní grafika obou předních displejů, ale také bezdrátové nabíjení mobilních telefonů s aktivním větráním, aby se telefony tolik nezahřívaly. Takové řešení představila v nejnovějších modelech (Kamiq, Scala, Superb a Kodiaq) i škodovka.
V případě BMW jako už tradičně potěší řidičská pozice, protože sedadlo i volant se dá nastavovat v širokém rozsahu a potěšeni budou i řidiči, kteří mají dlouhé nohy, ale krátké ruce anebo prostě jen chtějí volant blízko k tělu. Na předních sedadlech je navíc dostatek místa i pro nadprůměrně vzrostlé Evropany. Vzadu to ale už tak slavné není, chybí hlavně prostor pro nohy.
Za volantem
Už po nastartování překvapí, jak skvěle odhlučněná je kabina. Přestože je pod přední kapotou naftový čtyřválec, což je oproti naftovému šestiválci o poznání hlučnější a méně kultivovaný motor, v autě není skoro slyšet. Při dojíždění na křižovatku, na semafory, do kolony a podobně se vám občas může stát, že si myslíte, že motor už je dávno deaktivovaný. Je to totiž mild-hybrid, který vypíná motor nejen klidně při jízdě na dálnici po uvolnění plynového pedálu, ale i při dojíždění na křižovatku u auta v pohybu. Motor ale nezhasl, stále je nastartovaný, ale všimnete si toho jen pohledem do kapličky přístrojů na otáčkoměr.
Směr jízdy si na automatické převodovce volíte jen maličkým joystickem na středovém tunelu, manuální převodovku, jak určitě tušíte, už žádné BMW řady 5 mít nebude. Rozjezd je plynulý a kromě parádního odhlučnění motoru si všimnete také povedeného odhlučnění i u zbytku auta. Tohle je na dlouhé cestování skvělé auto. Nakonec tomu pomáhá i podvozek, který je hodně komfortní, ale také řízení, které nemá prakticky žádnou zpětnou vazbu.
Že byste tohle auto vzali a šli se jen tak projet na okresky, to se vám nestane. To komfortní naladění je z něj cítit až moc, vždyť i motor je plochý, bez jakékoliv gradace výkonu a špetky vzrušení, ale z pohledu dynamiky to špatné není. A to přesně oceníte na cestě po dálnici z Prahy do Brna nebo klidně ještě dál. A že můžete dojet daleko, to si buďte jistí. Sedadla jsou pohodlná a ani po delších cestách z nich tělo nebolí. Sedět v nich tak budete moci hodně dlouho, klidně než vám dojde nafta. A to se taky dlouho a jen tak nestane.
Když bylo auto čerstvě dotankované do plné nádrže, svítil na palubním počítači dojezd přes 1000 km. Spotřeba se totiž dá dostat k pěti litrům nafty na sto kilometrů a pokud se budete fakt snažit, tak i pod pět. Když se naopak snažit nebudete, budete jezdit normálně a splynete s davem, vejdete se do šesti. Nádrž má objem 60 litrů.
Závěr a cena
Nové BMW řady 5 vás nechá vybrat z takového druhu pohonu, který chcete. Pokud chcete klasickou naftu, má pro vás aktuálně pouze čtyřválec, ale brzy tu bude i šestiválec. Ani se čtyřválcem ale chybu neuděláte. Odmění se vám povedeným odhlučněním kabiny, slušnou dynamikou a překvapivou spotřebou paliva. Počítat musíte jen s tím, že už to není tak úplně auto pro zapálené řidiče, přesto se zatáček nebojí.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější je v současnosti benzinové BMW 520i, které s pohonem zadních kol (čtyřkolku ani mít nemůže) vyjde minimálně na 1 467 700 korun s daní, testované 520d je hned v závěsu, když zadokolka stojí minimálně 1 524 900 Kč s DPH a čtyřkolka 1 587 300 Kč s DPH. Testované auto bylo díky příplatkové výbavě dražší o dalších více než tři sta tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | BMW 520d xDrive |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1995 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta (48V mild-hybrid) |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 145 kW/197 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 400 Nm při 1500 – 2750 ot/min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,3 s |
Maximální rychlost: | 228 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 5,5 – 6,0 l/100 km |
Emise CO2: | 144 – 157 g/km |
Objem nádrže: | 60 litrů |
Délka: | 5060 mm |
Šířka (se zrcátky): | 1900 mm (bez vnějších zpětných zrcátek) |
Výška: | 1515 mm |
Rozvor: | 2995 mm |
Provozní hmotnost: | 1905 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520 litrů |
Tohle auto ztratilo svého ducha. Bezpohlavní design je krokem zpět, zejména zadní partie budí velké rozpaky. Palubní deska přesně v duchu dnešní doby, jen displeje a dotyky, všechno odvádí pozornost a bude okamžitě upatlané. Za mě velké zklamání i díky faktu, že je nabízené pouze se čtyřválcem v naftě.
Zatím, šestiválec přijde v dohledné době.