2024 Škoda Scala - Škoda Kamiq - facelift

První jízda s modernizovanými modely Škoda Kamiq a Scala

Autor: Pavel Srp - Foto: Škoda - 7. 2. 2024


Škoda ukázala loni v létě modernizované modely Škoda Kamiq a Scala. Před necelými dvěma týdny je začala vyrábět a my jsme se s nimi včera v rámci prvních jízd svezli v okolí německého Frankfurtu.

Osvěžení zvenku

Škoda Kamiq i Scala stojí na stejném základu, kterým je podvozková platforma MQB-A0. Je to to nejmenší, co dnes koncern Volkswagen nabízí a je to také jediná platforma, která má ještě klasickou ruční brzdu. Ta zůstala i v rámci modernizace, stejně jako pohonné jednotky. Vylepšena byla ovšem výbava, která se u obou modelů takřka neliší, a pozměněn byl detail.

Vzhledově se nic zásadního neměnilo, ale právě tyhle detaily obě auta značně osvěžily. Na každé z aut se šlo samozřejmě jinak, ale například zadní světlomety měly recept velmi podobný. Ani na jednom z aut už totiž nesvítí v jednom celku, ale světelný paprsek je v rohu rozdělený. Samozřejmostí je to, že zadní světlomety jsou výhradně LEDkové. Zadní mlhové světlo je u obou modelů integrováno do zadního nárazníku, je také LEDkové a nachází se v odrazkách. 

modernizovana_skoda_scala__kamiq_top_led_zadni_svetla
Modernizovaná Škoda Scala a Škoda Kamiq | Infografika Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru

U přední části se úpravy lišily. Škoda Scala dostala novou masku chladiče a jiný přední nárazník s výraznějšími vzduchovými clonami a centrálním otvorem pro přívod vzduchu. Ten je rozdělen novými výraznými bočními křídly v barvě karoserie. Nové jsou také světlomety s novým světelným podpisem, které mohou být za příplatek 18 tisíc korun LED Matrixové. Ty jsou nyní ještě užší a jsou vybaveny krystalickými LED moduly. Vzadu si můžeme všimnout nového difuzoru a nové jsou také designy kol.

V případě Škody Kamiq je situace podobná. I tady je nová maska chladiče, ta je osmihranná a o něco vzpřímenější než dříve a obsahuje dvojité lamely. Nový je i přední nárazník, ale v tomto případě jsou „zuby“ po jeho stranách v černé barvě. Také u Kamiqu jsou nové přední světlomety, u nich je změn víc, ačkoliv to na první pohled nemusí být zcela patrné. Horní část světlometů sloužících pro denní svícení i pro blikače nyní vystupuje ven z auta, je užší než u původního modelu a pro denní svícení využívá čtyři ostře řezané LED moduly. Vzadu je v nárazníku o poznání výraznější difuzor, který už není černý, ale dostal stříbrný lak. Oba dva modely také vystřídaly logo automobilky za nápis ŠKODA v novém fontu.

V rámci modernizace změnila Škoda nabídku výbavových stupňů. Ty jsou nyní pro Českou republiku v nabídce tři: Selection, Top Selection a Monte Carlo. Kombinovat se dají se čtyřmi variantami interiéru. Nejvyšší výbava Monte Carlo přidává nejen některé prvky výbavy, ale zejména dále vylepšuje vzhled. Stejně jako před modernizací, tak i po ní je na karoserii mnohem více černě lakovaných prvků a dalších detailů.

Škoda Scala Monte Carlo | facelift | 2024
Škoda Scala Monte Carlo | facelift | 2024

Když se na modely Kamiq Monte Carlo a Scala Monte Carlo podíváme detailně, všimneme si, že jejich přední blatníky zdobí plakety Monte Carlo. Rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, spoiler předního nárazníku, difuzor zadního nárazníku a nápisy na pátých dveřích jsou lakované černě. Oba modely jsou standardně vybaveny zatmavenou panoramatickou střechou, přičemž Kamiq Monte Carlo ji doplňuje černými střešními ližinami, zatímco u modelu Scala Monte Carlo panoramatická střecha plynule přechází v prodloužené sklo pátých dveří.

Interiér i s vylepšeným ovládáním klimatizace a topení

Podobně decentní změny jsou také v kabině, tady se od sebe oba modely prakticky neliší. Součástí modernizace obou modelů jsou nové varianty interiéru. Výbavový stupeň Selection nabízí interiér Loft, výbavový stupeň Top Selection nabízí interiéry Lodge a Suite. Verze Monte Carlo má svůj specifický sportovní interiér. Kromě toho jsou k dispozici pakety výbav na přání v několika kategoriích a další samostatné položky výbavy na přání. Nové interiéry u obou modelů zahrnují také nové čalounění a dekorační lišty s použitím recyklovaných látek na čalounění, podlahu a koberce. 

Pro všechny výbavové verze bez výjimky je ve standardu digitální přístrojový štít, který se podle zvolené verze liší svou velikostí. Velkou změnou prošel infotainment, který je tu v nové generaci a upravuje zobrazení po vzoru větších modelů. Jeho přehlednost a funkce ovšem zůstávají prakticky beze změny.

Škoda Kamiq | facelift | 2024
Škoda Kamiq | facelift | 2024

Upraven byl také panel klimatizace a topení. Před modernizací se totiž na automatické klimatizaci dala ovládat pouze teplota, ale pro intenzitu foukání i směřování vzduchu už jste museli do menu. Po faceliftu přidala automobilka dvě tlačítka, pro která vytvořila místo nad displejem. Tam přesunula tlačítka „MENU“ a „OFF“ a místo nich pod displej přidala změnu intenzity foukání. Směřování vzduchu ale pořád musíte ovládat přes Menu na displeji infotainmentu. Volba pro maximální ofuk čelního skla tu ale samozřejmě je, stejně jako aktivace vyhřívání zadního okna nebo aktivace vyhřívaných sedadel. Ta mají sice jen dva stupně intenzity, ale začínají hřát až překvapivě rychle.

V autě nechybí bezdrátové dobíjení telefonů, které dostalo v rámci modernizace (podobně jako u nových generací Superbu a Kodiaqu) aktivní chlazení. Fakticky jde ale spíše o aktivní větrání, protože podložka má pod sebou větrák, který drobnými otvory vhání do vzduchových kapes čerstvý vzduch. Telefon se tedy nechladí, ale odvětrává se. I tak se při nabíjení zahřívá, ale nepřehřívá.

Nechybí ani prvky Simply Clever, na nichž si česká automobilka zakládá. Škrabka s měřičem hloubky dezénu pneumatik ve víčku nádrže samozřejmě zůstává, ale nyní je vyrobena z recyklovaného plastu. Novinkou je tzv. virtuální pedál, tedy „kopnutí“ pod zadní nárazník, který pak elektricky otevře víko (pokud je tímto prvkem výbavy auto vybaveno) zavazadlového prostoru. Stejně jako větší modely značky, tak i Scala a Kamiq dostávají kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedadel nebo podobně jako u modelu Fabia vyjímatelnou odkládací přihrádka na středovém tunelu, která umožňuje cestujícím na zadních sedadlech uložit drobné předměty a jejíž součástí je také pružný držák nápojů.

Matrix LED

Jednou z velmi zajímavých novinek je také možnost připlatit si jako u větších a dražších modelů Škoda za Matrix LED přední světlomety. U základní výbavy Selection si za ně připlatit nemůžete vůbec, u vyšší Top Selection vyjdou na 18 tisíc korun a verze Monte Carlo a First Edition je mají dokonce ve standardní výbavě.

Ty u Kamiqu a u Scaly mají v každém světlometu 8 segmentů. Auto tak může jet prakticky neustále na dálková světla a pokud se ve směru jízdy nebo v protisměru objeví jiné auto, kamera jej zaznamená a zhasne ty segmenty, ve kterých se nachází, aby nebyl řidič oslněn. Ostatní segmenty mohou ovšem stále svítí na dálkové světlomety. Podmínkou je, aby byl přepínač světlometů na pozici „Auto“ a byly aktivovány automatické dálkové světlomety. Řídící jednotka se pak společně s kamerou za čelním sklem už samy postarají o zbytek. Intenzita dálkových světlometů byla podle automobilky u modelu Scala zvýšena o 50 % a u modelu Kamiq o 40 %.

Přední osvětlovací technika tím ale nekončí. Oba modely mají funkci přisvěcování do zatáček – a to ať už při pomalé jízdě například při parkování, tak i při rychlejší jízdě na okreskách. V obou případech k tomu u pomalého manévrování slouží přední mlhovky v nárazníku, při rychlejší jízdě pak LEDky v hlavních světlometech po boku, které svítí do stran.

Škoda Kamiq | facelift | 2024
Škoda Kamiq | facelift | 2024

Jak jezdí?

Obě auta jsme v rámci prvního seznámení v okolí německého Frankfurtu krátce vyzkoušeli. V obou případech jsme seděli v litrových tříválcích s 85 kW a převodovkou DSG, ale i v jedna pětkách, přičemž ve Scale s manuální převodovkou a v Kamiqu s DSG. Jízdní dojmy by se daly krátce popsat tak, že se vlastně nic nezměnilo. Pořád jde o auta, která dobře jezdí, ničím nijak neotravují, ale zároveň do žil nevlijí adrenalin. V dnešní době ovšem taková auta potěší, protože těch „normálních“ zase tolik není…

Přesto si jízda komentář zaslouží. Jedna pětky jsou vrcholem nabídky. Jsou to turbodmychadlem přeplňované čtyřválce se 110 kW/150 koňmi a 250 Nm, které mají stále systém ACT, tedy vypínání dvou válců při nízké zátěži. To probíhá automaticky například při ustálené rychlosti po rovině. Auto v tu chvíli decentně změní zvuk, čehož si pozorný posluchač může všimnout, ale pokud budete mít puštěnou hudbu nebo se budete na palubě bavit se spolujezdci, s nějvětší pravděpodobností si toho ani nevšimnete.

Motor byl ve Scale s manuálním šestikvaltem o poznání živější a měl i příjemnější projev, s DSG v Kamiqu byl o něco línější. Přesto v obou autech nabízí z pohledu dynamiky velmi slušné výkony. Vždyť zrychlení z místa na stovku je něco přes 8 sekund (Scala: 8,2 s, Kamiq: 8,3 s) a maximálka je dost přes dvě stě (Scala: 220 km/h, resp. 221 km/h (DSG); Kamiq: 213 km/h, resp. 214 km/h (DSG)). 1,5 TSI ovšem potěší nejen aboslutní dynamikou při akceleraci z místa, ale i svou pružností, vždyť maximální točivý moment je k dispozici už od 1500 otáček motoru za minutu.

Škoda Scala | facelift | 2024
Škoda Scala | facelift | 2024

Příjemný překvapením bylo ovšem přesednutí do litrových tříválců, v obou případech šlo o výkonnější verze s 85 kW/115 koňmi a 200 Nm. Tříválec je ve Scale i v Kamiqu velmi dobře odhlučněný a ani pokud začnete „tlačit na pilu“ nemá ten typický zvuk původních HTP z jedničkových Fabií. Jeho zvuk do kabiny přichází tak trochu zpovzdálí. Testovací jízda vedla po úzkých a opravdu klikatých silničkách u Rýna, kde jsme si mohli auta a jejich ovladatelnost dostatečně vyzkoušet.

Radost jsme měli z toho, že jsme mohli přímo přeskakovat nejen z jednoho do druhého modelu, ale také z toho, že jsme mohli bezprostředně po sobě vyzkoušet právě tříválec, ale i čtyřválec. Tříválec v praxi nejede o tolik hůř, navíc je lehčí, takže na předku obou aut je to znát. Jejich ochota k zatočení je větší a za předními koly jsou radostněji než s jedna pětkami. Spolupráce s převodovkou DSG si také zalouží chválu. Jedna pětka je samozřejmě rychlejší, ale vyšší zátěž nad předními koly je cítit.

Všechno se tu řeší jednoduše

Jako nové modely, které přicházejí na trh, dostávají novinky, které předepisuje Evropská unie. I modernizované modely Scala a Kamiq tak mají inteligentní omezovač rychlosti. Ten upozorňuje řidiče akusticky i vizuálně na to, že překračuje rychlost. Upozorňuje ale i při překročení rychlosti o pouhý jeden kilometr. Jeho deaktivace je tu ale příjemně jednoduchá, není třeba se nořit hluboko do Menu, stačí jen stisknout jedno tlačítko na volantu a na displeji v kapličce přístrojů už se zobrazí nabídka všech jízdních asistentů. K deaktivaci pak stačí už jen jeden další stisk potvrzujícího tlačítka na volantu a je vypnuto. O řádek níž je pak deaktivace aktivního hlídání jízdních pruhů.

Samozřejmostí je také přítomnost systému Start/Stop. I jeho deaktivace je jednoduchá. I po modernizaci totiž mají Škoda Scala i Škoda Kamiq samostatné fyzické tlačítko u voliče převodovky nebo u řadicí páky. I tak je nutno zmínit, že Systém Start/stop je u dnešních modelů (platí to nejen pro škodovku) naladěn mnohem lépe, než tomu bývalo dříve, a už tolik neobtěžuje.

Závěr a cena

Facelift obou modelů byl decentní, přesto na pohled působí mnohem svěžím dojmem. A to zejména pokud je uvidíte v pohybu na silnici. Modernizace se neomezila jen na vzhledové retuše, ale také na vylepšení výbavy, přičemž tou nejzásadnější jsou zcela jistě Matrix LED světlomety. Oba modely mají také klasické přední mlhovky (jsou LEDkové) s funkcí přisvětlování do stran.

A co ceny? Pohled do ceníků prozradí, že rozdíl mezi oběma modely je 20 tisíc korun, které zaplatíte navíc za Kamiq. Základní ceny jsou 459 900 Kč za Scalu a 479 900 Kč za Kamiq.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru