Pokud je pro vás běžná trojka příliš malá, ale pětka zase příliš velká a nebo drahá, i přesto má pro vás BMW v nabídce variantu. Ta se jmenuje 3 GT a my jsme ji podrobili redakčnímu testu.
Do toho jsme si vybrali BMW 320i xDrive GT. Za tímto označením se ukrývá vůz s čtyřválcovým benzinovým motorem a s pohonem všech kol. V našem případě spojen navíc s automatickou převodovkou. Pro verze s benzinovými motory 20i a 40i a pro vznětové motory 18d a 20d jsou totiž v základu manuální šestistupňové převodovky, za příplatek je možnost volby 8° automatické. U všech ostatních motorizací ale dostanete pouze automat.
Modernizace přinesla jen drobné designové změny
BMW pro modely trojkové řady připravilo facelift, ten samozřejmě dostala i řada 3 Gran Turismo. Z hlediska vnějšího designu byl však poměrně nenápadný. Modernizace se omezila prakticky na grafiku předních světel, z nabídky také zmizely xenony a světla jsou výhradně LED. Pozměněna byla i grafika zadních světlometů, která je nyní o něco „složitější“ a na pohled působí zajímavěji. Bezrámová okna dveří zůstala.
Podobně nenápadné změny proběhly také v interiéru, kde jsou v nabídce některé nové materiály, například nové dřevěné dekorativní prvky, barvy či kožená čalounění. Potěší také zvětšený ovladač systému iDrive na středovém panelu s možností touchpadu.
Snad největší novinkou tak je nový navigační systém Professional, s nímž přišla nová generace BMW řady 7. Nová je nejen grafika, která na základní obrazovce používá dlaždice, ale také některé funkce. Díky tomu přibylo také bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. S tím souvisí také možnost připlatit si za službu ConnectedDrive Services, která přidává přístup na internet a další funkce jako jsou například předpověď počasí, zpravodajství, on-line vyhledávání a podobně.
Praktická karoserie
BMW řady 3 GT je přibližně o 200 milimetrů delší než běžná řada 3 a navíc jde o liftback, tedy model s výklopnými zadními dveřmi včetně skla – tedy něco jako Škoda Octavia. Díky tomu se dá do zavazadlového prostoru dostat zcela bez problémů a lze odvézt i větší náklad. Základní objem kufru je 520 litrů, sklopením opěradel se dá zvětšit až na 1600 litrů.
Oproti vozů řady 3 je o znatelných 11 cm delší také rozvor náprav a karoserie je o 9 cm vyšší. Díky tomu je v interiéru více místa ve všech směrech. BMW zapracovalo i na posezu, který je tu ve srovnání s běžnou trojkou o 59 mm vyšší. Pro běžně vzrostlé cestující je na všech sedadlech místa dostatek ve všech směrech. Situace se změní na zadních sedadlech, pokud budete měřit cca 190 cm a více. V tu chvíli už může mít vaše hlava občasný kontakt se stropním čalouněním.
Pohonná jednotka
Testovaný vůz poháněl základní benzinový motor 20i v nabídce. Jde o čtyřválec s přeplňováním dvoukomorovým turbodmychadlem s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentem 270 Nm. Vybrat si ho můžete buď s pohonem zadních kol a nebo jako v případě testovaného modelu s pohonem všech kol.
Ačkoliv to nejsou hodnoty nijak špatné, na druhou stranu nijak neoslní. Auto v testované konfiguraci má navíc pohotovostní hmotnost 1750 kg. Ani tak nejsou hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost 224 km/h vůbec špatné. Motor není slabý, jde o velmi důstojný základ, ale ne zřídkakdy se vám stane, že byste ocenili zátah lepší. Motor, ač má díky dvoukomorovému turbodmychadlu maximum točivého momentu už od 1350 ot./min, předvádí to nejlepší až v mnohem vyšších otáčkách.
V případě automatické převodovky si BMW zaslouží jen slova chvály. Osmistupňové ZF je jednou z těch vůbec nejlepších převodovek, kterou si v dnešních autech můžete koupit. Řadí hladce, intuitivně a rychle. Připlácet si tak dalších přibližně 5 tisíc Kč za páčky není nutně potřeba. Pokud byste chtěli rychlost změnit sami, můžete k tomu využít pokyn pohybem samotného voliče.
BMW 320i xDrive GT je poměrně velké a těžké auto s pohonem všech kol, jaká tedy bude jeho spotřeba? Výrobce slibuje v kombinovaném režimu hodnoty kolem 6,5 l/100 km. Naše praxe ukázala, že reálně bude jezdit mezi 8 a 9 litry na 100 km.
Aktivní zadní spoiler
BMW řady 3 Gran Turismo nabízí i jednu vychytávku. Tou je aktivní zadní spoiler, který se vysouvá z víku zavazadelníku. Vysunout ho lze buď tlačítkem na řidičových dveřích a nebo automaticky při rychlostech nad 110 km/h (pokud zpomalíte pod 70 km/h, opět se sám schová). BMW tvrdí, že vysunutý spoiler snižuje vztlak na zadní nápravě až o 60 %.
Závěr a cena
BMW řady 3 GT je chytrým autem, designem sice nemusí zaujmout každého, ale je vidět, že při jeho vývoji někdo přemýšlel. I když prošlo před rokem modernizací, ta nebyla nijak zásadní. Jednoduše to totiž nebylo potřeba. Tím, čím je řada 3 GT nejzajímavější, je bohatý vnitřní prostor a praktičnost. Potěší i nabídkou motorizací, která nabídne výkony od 110 kW (318d GT) až po 240 kW (340i GT).
Ceník startuje částkou 1 062 100 Kč, za níž je k dispozici vznětové BMW 318d GT, nejlevnější zážehovou verzí je 320i GT za 1 068 600 Kč. V případě testovaného auta byla základní cena vyšší díky pohonu všech kol xDrive, tedy v základu 1 133 600 Kč, ale také o automatickou 8° převodovku, za níž je třeba připlatit dalších 58 266 Kč.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Praktická karoserie,Motoru občas pocitově chybí výkon
Bohatý vnitřní prostor,Vyšší spotřeba paliva
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,320i GT (Gran Turismo)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,135 kW/184 koní v 5000 ot./min
Točivý moment:,270 Nm v 1350 – 4600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.4 s
Maximální rychlost:,224 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.1 / 5.7 / 6.6
CO2:,151 g/km
Objem palivové nádrže:,60 litrů
Délka:,4 824 mm
Šířka:,1 828 mm
Výška:,1 508 mm
Rozvor:,2 920 mm
Pohotovostní hmotnost:,1750 kg
Objem zavazadlového prostoru:,520 / 1600 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]