Test-2021-BMW_118i

Test BMW 118i (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 3. 2021


Současná generace BMW řady 1 a řady 2 přešla na novou podvozkovou platformu, která přinesla revoluční změnu. V interiéru je více místa, ale poháněna je jiná náprava. V rámci testu jsme vyzkoušeli BMW 118i, které má pod kapotou tříválec pohánějící přední kola.

Generace plná změn

Už vás slyším, jak si pod vousy říkáte, že BMW s pohonem předních kol a tříválec je svatokrádež. Tříválec už jste mohli mít i pod kapotou předchozí generace řady 1, také tam ale mohl být i šestiválec. Ten už však nová generace mít nemůže, ta si musí vystačit jen s tříválci a čtyřválci, ačkoliv vrcholné BMW M135i xDrive si rozhodně na nedostatek výkonu stěžovat nemůže.

Tou zásadní změnou je ale nová podvozková platforma, kvůli níž jedničkové BMW přišlo o pohon zadních kol. Byla to jen otázka času, kdy se to stane, předpovědělo to už před mnoha lety BMW řady 2 Active Tourer, které stejnou platformu (z modelů MINI) použilo jako vůbec první BMW. Standardně je tedy jednička s pohonem předních kol, na přání může mít pohon všech kol.

Test-2021-BMW_118i- (5)

Kvůli oběma těmto novinkám se výrazně proměnil i design, ovšem nejen z pohledu celkového designového jazyka, jehož vnímání je čistě subjektivní věcí, ale zejména profilu. Kabina je totiž nyní blíže k předku, kde není potřeba mít tolik místa pro dlouhý řadový šestiválec, čímž pádem je v interiéru mnohem více místa pro posádku.

Tohle je tříválec?

Když jsme před pár lety poprvé testovali tříválcové BMW řady 1, příliš nadšení jsme z něj nebyli. Tehdy měla jednička s tříválcem vcelku hrubý projev, vibrovala a ani z pohledu dynamiky nijak neoslnila. To vše ale v současné generaci zmizelo a pokud pojedete klidně, vlastně ani nebudete vědět, že máte pod kapotu jen tři válce. Motor prakticky nevibruje a je vcelku dobře odhlučněn.

Že jde o tříválec poznáte bezpečně až v horní části otáčkoměru. Tam se ale dostanete až ve chvílích, kdy začnete výrazněji šlapat na plynový pedál. V tu chvíli překvapí nejen převodovka – v našem případě sedmistupňový dvouspojkový automat – ale i ochota motoru zrychlovat. V nízkých otáčkách se sice tříválec moc nepředvede, ale jakmile se dostanete ke dvěma tisícům, svým zátahem překvapí. Ve výrazně vyšších otáčkách mu ale opět dech dochází, takže točit jej k červenému poli nedává příliš smysl.

Test-2021-BMW_118i- (18)

To, že jde o dynamicky vcelku schopné auto, ostatně dokazují i technické údaje, které výrobce udává. Turbodmychadlem přeplňovaný 1,5litrový tříválec nabídne výkon 103 kW/140 koní (4200–6500 ot./min) a točivý moment 220 Nm (1480-4200 ot./min). Překvapí ale také zrychlení z místa na stovku. Čekali byste, že touto rychlostí pojedete už za 8,5 sekundy od startu? Zrychlování pak může pokračovat až k 213 km/h.

Automobilka slibuje, že s BMW 118i s automatem budete jezdit v rámci kombinovaného provozu za 6,1–6,4 l/100 km, a my jsme si v rámci testu vyzkoušeli, že do 7 l/100 km je to i s trochu dynamičtějším stylem jízdy.

Klikaté okresky?

Projev motoru ani jeho dynamika tedy špatné nejsou, ale co zbytek auta? Auto jsme vyzkoušeli nejen ve městě, ale i na okresních silnicích i na dálnici. Na dálnicích je auto příjemně tiché, do interiéru neproniká prakticky žádný hluk – od motoru, kol, ale ani ten aerodynamický.

Test-2021-BMW_118i- (16)

Jízda ve městě ale ukázala, že tříválec má i hrubý projev. To pokaždé, když ho systém Start/Stop opět startoval. V tu chvíli se auto otřáslo a ozval se poměrně drsný zvuk. Po nastartování už ale problém nebyl. I tak jsme ale systém Start/stop vypínali.

A konečně výjezd z města znamenal překvapení. Lehký motor nad přední nápravou znamenal fakt, že auto skvěle zatáčelo a na pokyny volantem reagovalo radostně. Nelíbila se nám ale určitá nervozita kolem středové polohy volantu, ale ta v zatáčkách zmizela a auto se jimi proplétalo velmi ochotně. Žádná velká zábava to ale nebyla, pořád jde o obyčejnou předokolku.

Podvozek naladil výrobce spíše komfortněji, ačkoliv jistota mu – tím spíše na 18″ kolech testovaného kusu – nechybí. Kola, i přestože jsou poměrně velká, drží na asfaltu a neodskakují.

Test-2021-BMW_118i- (4)

Závěr a cena

Nové BMW řady 1 přijelo v poslední generaci jako zcela revoluční model. Automobilka díky tomu snížila výrobní náklady, navíc podle průzkumu ani většina majitelů BMW řady 1 nevěděla, kterou nápravu má jejich auto poháněnou. Ostatně když to funguje u konkurence v podobě Audi a Mercedes-Benz, mělo by to fungovat i u BMW. A vlastně funguje, protože BMW řady 1 se prodává poměrně dobře. Sice ztratilo svou jedinečnost, ale získalo vnitřní prostor, který ocení většina zákazníků. Vpředu je na šířku o 42 mm více prostoru, vzadu je to 13 mm. Cestující na zadních sedadlech mají současně o 33 mm více místa pro nohy a o 19 mm nad hlavou. Zavazadlový prostor narostl o 20 na celkových 380 litrů.

Testovaná verze BMW 118i má pohon předních kol a tříválcový motor, přesto nejde o žádnou ostudu. Motor je dobře odhlučněn, dynamika ani pružnost mu nechybí a agilita v zatáčkách také ne. Nakonec ani spotřeba paliva není špatná.

118i není úplným základem nabídky BMW řady 1, je to „až“ druhá motorizace, za kterou zaplatíte od 651 300 Kč. Testovaný kus byl s příplatkovou výbavou o něco dražší. Zajímavostí ale je, že BMW Financial Services nabízí BMW 118i formou operativního leasingu se smlouvou na 48 měsíců a nájezdem 15 000 km ročně za 9679 Kč (7999 Kč bez DPH) měsíčně.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,118i
Motor:,zážehový tříválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,100 kW/136 koní při 4200–6500 ot./min
Točivý moment:,220 Nm při 1480-4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,213 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1–6.4 / 4.3–4.7 / 6.1–6.9
Emise CO2:,157-139 g/km
Objem nádrže:,42 litrů
Délka:,4319 mm
Šířka:,1799 mm
Výška:,1434 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1395 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / 1200 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru