Největší SUV v nabídce ingolstadtské značky prošlo v loňském roce modernizací. A nešlo jen o nějakou kosmetiku, ale o poměrně velké změny. A to jak v exteriéru a interiéru, tak i na technice. V rámci redakčního testu jsme otestovali Audi Q7 50 TDI quattro.
Doba displejová
Od uvedení současné, druhé generace Audi Q7 na trh v roce 2015, ušel design Audi obrovský kus cesty. Audi Q7 sice zvenku nijak zastarale nevypadala, jiné to ale bylo v interiéru. Původní Q7 před modernizací měla palubní desku ještě podle starého receptu. Výsuvný displej multimédií na vrchu palubní desky a klasická tlačítka na ovládání klimatizace teď vystřídala dvojice velkých dotekových displejů s (volitelnou) haptickou odezvou, s čímž poprvé přišlo Audi A8.
Interiér tak vypadá o poznání modernější a „čistěji“, ovšem ovládání displejů může odvádět pozornost od řízení, protože je třeba se jich dotknout přesně. Nelze je ovládat podle zvyku a intuice. Ovládání je ale promyšlené, existuje spousta fíglů, takže nastavení některých funkcí je rychlejší než dříve. Líbí se mi hlavně zadávání cíle do navigace, kdy lze psát písmena na spodním displeji nepřetržitě, není potřeba čekat na potvrzení každého z nich. Audi je postupně čte a na konci z nich vytvoří požadovanou adresu.
Na spodním displeji – podobně jako u všech ostatních modelů, které toto řešení používají (A6, A7 Sportback, A8 a Q8) – si lze uložit nejpoužívanější nebo nejoblíbenější funkce, které tu budou v záložce. Výběru se meze nekladou a uložit si sem lze prakticky cokoliv. Individualizace tím ale zdaleka nekončí, protože i na horním displeji lze segmenty upravovat přesně tak, jak chcete. Funguje to stejně jako dnešní chytré telefony. Výborná je citlivost i rychlost celého systému, stejně jako velmi jemná grafika.
Interiér má samozřejmě místo kapličky přístrojů před řidičem digitální displej. Ten má podobně jemnou grafiku a nabízí několik možností zobrazení, mezi nimiž je možné jednoduše přepínat tlačítkem na volantu.
Z noci den
Uvnitř Q7 vypadá velmi podobně jako Q8 a inspirace tímto modelem je znát i zvenku. Stačí se podívat na světlomety, respektive jejich grafiku. Nově jsou v nabídce navíc přední světlomety Matrix LED s laserovým přisvětlením pro dálková světla. Poznáte je podle modrých detailů na lampách a na rozdíl od ostatních značek ukazuje Audi na palubní desce samostatnou ikonku ve chvíli, kdy laserové světlomety svítí. Rozsvěcují se v rychlostech nad 60 km/h a v neosvětlených oblastech. Ikonku ale nepotřebujete, protože rozsvícení laserových světel poznáte sami. Na světelnou houkačku ale nefungují, to se rozsvěcují jen LEDky.
Vzhledem k ceně této příplatkové výbavy bych vám laserové světlomety bez debat doporučil. Oproti „běžným“ Matrix LEDkám, za které chce Audi necelých 35 tisíc korun, zaplatíte za Matrix LED s lasery jen o 22 tisíc víc.
Pro přední i zadní světlomety je samozřejmostí fullLED technologie, žárovka v Audi Q7 není ani jedna. Nikde. Všechny ukazatele změny směru jsou dynamické, při odemknutí i zamknutí auta navíc s povedenou animací.
Povedený motor
Pod kapotou Audi Q7 můžete mít jakýkoliv motor v případě, že to bude šestiválcový třílitr: dva z nich jsou naftové, jeden benzinový. A pak je tu ještě Audi SQ7 TDI s naftovým motorem V8. Výkonově se motory pro Q7 pohybují od 170 kW/231 koní a 500 Nm pro verzi 45 TDI do 250 kW/340 koní a 500 Nm v případě 55 TFSI (benzin).
Testované 50 TDI je přesně uprostřed a nabídne 210 kW/286 koní a 600 Nm. A to jsou hodnoty, které i dvě a čtvrt tuny těžkému a opravdu velkému SUV dodají velmi příjemnou dynamiku. Pěkná je hodnota, kterou sice asi nikdy v praxi nevyužijete, ale jde o zrychlení z 0 na 100 km/h trvající jen 6,5 sekundy. V praxi spíše oceníte pružnost motoru, který se může opřít o točivý moment, protože jeho maximum je dostupné od 2250 – 3250 ot./min. Občas tedy převodovka nemusí vůbec podřazovat, ale když už je to potřeba, je to rychlé.
Největší překvapení na testovaném Audi Q7 bylo výrazné zkrácení prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu, na které jsme si stěžovali u většiny nedávno testovaných šestiválcových Audi. Tentokrát byla reakce motoru na změnu pozice plynového pedálu bez výraznějšího zpoždění, vlastně srovnatelná s ostatními modely. Nepříjemné zpoždění ale zůstalo při velmi výrazném sešlápnutí plynu, jako by snad auto čekalo na to, jestli to řidiči opravdu myslí vážně.
A spotřeba? Ani ta není špatná, ačkoliv někteří konkurenti to umějí lépe. Dostat se k 8 l/100 km jde, vyžaduje to ale defenzivní jízdní styl nebo málo městských kolon. Pokud budete jezdit normálně, pak počítejte s hodnotami začínajícími devítkou. Díky palivové nádrži s kapacitou 85 litrů (standardně 75 litrů, na přání bez příplatku 85 litrů) to ale na slušný jízdní dojezd vystačí.
Komfort i jistota
Standardně vyjíždí Audi Q7 na obyčejném podvozku, za příplatek 60 tisíc korun je k dispozici adaptivní pneumatický podvozek. A tím bylo testované auto vybaveno. Výbava S-line má totiž sériově adaptivní pneumatický podvozek sport. Ten oproti normálnímu vzduchovému podvozku snižuje světlou výšku o 15 mm. Světlá výška auta se ale mění i v rámci jednotlivých jízdních režimů (-30 mm až +60 mm).
Pokud se podíváte do galerie, můžete si všimnout, že testované auto mělo poměrně velká kola. Šlo o ty největší příplatkové 22″ disky, obouvající vcelku nízké pneumatiky 285/35 R22. To, že jsou kola velká a pneumatiky nízké, sice vzduchový podvozek zamaskovat nedokázal, ale i tak se dalo mluvit o překvapivém komfortu. Hmotnost na kolech, tedy na neodpružené hmotě je pro jízdní vlastnosti to nejhorší, přesto si s tím v Audi vážně skvěle poradili. Q7 byla sice méně komfortní, než o něco později testovaný Mercedes-Benz GLE, ale na rozbité silnici byla jistější.
V autě je působivý klid a ticho. Hluk od motoru, od kol, ale i aerodynamiku prakticky neslyšíte. Může za to nejen skvělé standardní odhlučnění, ale i příplatková Dvojitá akustická skla. Platí to jak pro městské rychlosti, tak i pro ty dálniční, „německé“.
Překvapení ale přišlo ve chvíli, kdy jsme nasadili rychlejší tempo a sportovní režim. V tu chvíli auto ztuhlo a proplétalo se zatáčkami tak, jako by šlo minimálně o třídu (spíše ale dvě…) menší auto. Může za to nejen naladění podvozku, ale hlavně i příplatkový systém dynamického řízení všech kol (respektive natáčející se zadní náprava). Pokud by to přeci jen nestačilo, nabízí automobilka ještě paket podvozku advanced, který přidává mimo jiné i aktivní stabilizátory.
Závěr
Modernizace Audi Q7 byla opravdu výrazná, jakkoliv je na pohled decentní. Obrovská změna se odehrála v interiéru, který se dostal na úroveň nejnovějších modelů. Je moderní, digitalizovaný a navíc plný kvalitních materiálů, díky kterým si opravdu připadáte jako na palubě prémiového modelu.
Testovaný výkonnější vznětový šestiválec má více než dostatečný výkon a nabízí nadprůměrnou dynamiku. Rozhodit se Q7 nenechá ani v zatáčkách, kde jde navzdory pohotovostní hmotnosti a rozměrům o až nečekaně jisté a rychlé auto.
Za kvalitu se platí, takže testovaný kousek byste pořídili za bez pár tisícovek tři miliony korun s daní. Je to ale kus s mnoha příplatkovými prvky. Základní cena Audi Q7 45 TDI quattro (pohon všech kol i automatickou převodovku mají všechny verze bez výjimky) startuje na 1 771 900 Kč s DPH v základní výbavě, respektive na 1 902 900 v lépe vybavené a sportovněji se tvářící verzi S-line. Testovaný motor 50 TDI je za příplatek 60 tisíc korun s daní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,Q7 50 TDI quattro
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2967 ccm
Plnění motoru:,přeplňovaný
Palivo:,nafta
Pohon:,stálý 4×4 (quattro)
Výkon:,210 kW/286 koní při 3500 – 4000 ot./min
Točivý moment:,600 Nm při 2250 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,241 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.6 – 6.8
Emise CO2:,175 – 199 g/km
Objem nádrže:,85 litrů
Délka:,5052 mm
Šířka:,2212 mm
Výška:,1741 mm
Rozvor:,2994 mm
Pohotovostní hmotnost:,2240 kg
Objem zavazadlového prostoru:,865 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]