Často jen pár písmenek stačí k tomu, aby člověk věděl, že auto, které před ním stojí, je speciální. U Alfy Romeo jsou to písmenka dvě: „Q“ a „V“, která dohromady prozrazují, že se při řízení toho konkrétního auta rozhodně máme na co těšit.
V redakčním testu už jsme před pár týdny měli sedan Alfa Romeo Giulia QV, tentokrát do něj dorazilo SUV, které se jmenuje po jednom moc pěkném průsmyku italských Alpách. Otestovali jsme totiž Alfu Romeo Stelvio QV.
Sportovní SUV: Jde to?!
Sportovní SUV… Zní to hodně zvláštně a spousta lidí tvrdí, že to nemůže fungovat. Některé jiné značky ale dokazují, že může. Vždyť se stačí podívat na SUV z divizí BMW M nebo Mercedes-AMG…
Na papíře na to jde Alfa Romeo hodně podobně, minimálně co se koncepce týká. Pod přední kapotou je poměrně velký a opravdu výkonný motor, který svou sílu přenáší přes automatickou osmistupňovou převodovku ZF na všechna čtyři kola s preferencí těch zadních, mezi kterými je navíc aktivní diferenciál. Po zkušenostech z Giulie QV vím, že pohonné ústrojí je povedené, ale trochu se obávám toho, jestli právě pohon všech kol auto nezkazí.
Pojďme se na techniku podívat trochu detailněji. Motor je stejný jako u Giulie QV, tedy 2,9litrový celohliníkový vidlicový šestiválec s rozevřením válců v 90°, který přeplňuje dvojice turbodmychadel. Jeho výkon je 375 kW/510 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm! Jde o důkladně přepracovaný motor Ferrari F154 CB V8, který lze nalézt třeba pod kapotou Ferrari California T. Aby pasoval pod kapotu modelů QV Alfy Romeo, přišel ale o dva válce.
A vlastně to nevadí, protože dynamika je stále fantastická. Vždyť udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je pouhých 3,8 sekundy (Alfa Romeo nemá launch control) a maximální rychlost je 283 km/h. Že to nic nedokazuje? A co třeba čas na Nürburgringu, kde je Alfa Romeo Stelvio QV vůbec nejrychlejším SUV? Vždyť okruh objel Fabio Francia se Stelviem QV za 7:51,7! Fungovat by tohle auto tedy vážně mělo…
Je hlučná!
S velkým očekáváním třímám v ruce klíč a těším se, až vyřídíme nezbytné papírování před předáním auta a budu se do něj moci posadit. Zajímavé je, že auto po nastartování nedělá žádný velký hluk (tedy dělá velký hluk, ale ne tak velký, jako po zahřátí motoru), a to ani pokud nastartuji v režimu Race, v němž jsou otevřené klapky ve výfuku. A ty fungují tak, že pokud výfuk běží v „tichém“ režimu, výfukové plyny procházejí pouze dvěma vnitřními koncovkami, v hlučném režimu Race se k tomu přidávají právě ty vnější. Mimochodem výfuky by brzy měly být otevřené nejen v režimu Race, ale i v Dynamic.
A věřte mi, že po zahřátí je tohle auto vážně hlučné. Ne nepříjemně, ale pokud budete jezdit v režimu Race a na plynový pedál budete šlapat hodně, okolí o vás bude vědět pořádně daleko. Zvuk je přitom pěkný. U Stelvia se mi líbí víc než u Giulie… Přijde mi to od takového auta prostě a jednoduše větší „úchylárna“.
Na rozdíl třeba od BMW ale modely Alfa Romeo QV nedoprovází výfuk tolika dalšími zvuky. Z výfuku střílí jen málo, ačkoliv o poznání hlučněji, a i při ubrání plynu tolik neprská. Škoda? Ne, i tak jde o parádní divadlo!
Jezdí vážně rychle
Další klišé říká, že SUV možná umí jezdit rychle, ale jen rovně. Nesmysl, který u Stelvia QV neplatí. Tohle auto dokáže krouhat zatáčky takovými rychlostmi, že z toho budou vyplašení i řidiči těch nejlepších hot-hatchů. Na rozdíl od Giulie QV na to ale musí mít mnohem tvrdší podvozek. Karoserie je totiž vyšší a tím pádem se bude i víc naklánět. Přesto jsou tlumiče naladěny tak, že kola neodskakují ani na opravdu rozbitých cestách a za všech okolností se drží podkladu. Navíc se do interiéru nedostane od kol ani od náprav žádný pazvuk.
Reakce na plynový pedál se zdá ostřejší než u Giulie QV, ale vlastně to dává smysl. U Stelvia QV si s přívalem newtonmetrů i koní totiž čtyři hnaná kola poradí lépe než jen dvě u sedanu. I přesto, že je kladen důraz hlavně na zadní nápravu, přes mezinápravovou spojku Magna Steyer se podle potřeby připojuje ta přední.
Stabilizace se nedá v režimech „DNA“ nijak omezit ani zcela deaktivovat, takže pokud nepřepnete do režimu Race, nehrozí velké „nebezpečí“ smyku. Ani v režimu Race se ale nic zásadního nestane – pokud opravdu neuděláte nějakou blbost. Auto není nedotáčivé, ale ani zbytečně přetáčivé. Je naladěno vlastně neutrálně. Pokud do zatáčky vjedete tak, že zadek začne utíkat, velmi rychle se přidává přední náprava a auto zklidní. Navíc jsou tu větší kola a širší pneumatiky, které stabilitě také pomohou. To si ostatně můžete prohlédnout na konci tohoto videa.
Ovšem na pohon všech čtyř kol se dá u Alfy Romeo Stelvio QV dívat několika optikami. Tou jednou, že je méně zábavné. Pohodit zadkem umí, ale rozhodně je na to potřeba větší rychlost a hlavně větší odvaha než u Giulie QV. Tou druhou je ale pohled praktický. Pohon všech čtyř kol přenese ty stovky koní a newtonmetrů na silnici mnohem jistěji a bezpečněji. Navíc je auto použitelnější i v opravdu špatných podmínkách, kdy bude na silnici stát voda anebo dokonce sníh.
Potěšilo mě to, jak Stelvio QV brzdí. I když mělo obyčejné železné brzdy a ne příplatkové karbon-keramické, dokáže vyvinout opravdu masivní přetížení. I se svou pohotovostní hmotností 1830 kilogramů. Na rozdíl od Giulie QV nebylo potřeba je tolik zahřívat a i studené brzdily. Na opravdu ostrých brzdách je ale auto neklidné a speciálně na vodě se mu rozvlnila záď, s největší pravděpodobností za to ale mohly již ojeté pneumatiky.
Na každý den?
V ostrém tempu tohle auto funguje parádně, ale co když zvolníte a pojedete do práce? Vypněte režim Race a hluk z výfuku je pryč. Motor pak příjemně brumlá, dává o sobě svůj potenciál vědět, ale jen tak zlehka. Reakce na plyn také trochu zjemní a pokud je hladká silnice, vlastně to je docela normální auto.
Jenže pokud je silnice rozbitá, pak se budete muset připravit na to, že o všech nerovnostech budete vědět. A to i přesto, že podvozek je adaptivní. Kola jsou totiž velká, pneumatiky nízké a karoserie vysoká.
Zajímavá je automatická převodovka, respektive její odstupňování. Už dlouho se mi nestalo, abych ve 130 km/h zařadil nejvyšší rychlost a motoru se to nelíbilo. Převodovka má 8 rychlostí a ty jsou opravdu dlouhé. Je tu samozřejmě také možnost manuálního řazení. K tomu jsou tu velké páčky za volantem. Ty však nejsou na volantu, ale přímo na sloupku řízení. Jsou vážně velké, ale řadit lze pouze s rovnými koly. Technicky je to při ostré jízdě vlastně správně, ale při té pomalé a klidné by člověk občas chtěl řadit i v zatáčce, což nejde.
A co spotřeba? No… Nízká úplně není. Pokud budete motor opravdu ždímat, pak počítejte s tím, že vám 64litrová nádrž nevydrží ani dvě stovky kilometrů. V klidu počítejte také minimálně s 15 l/100 km.
Závěr a cena
Alfa Romeo Stelvio QV je auto, které se mi opravdu líbilo. Je až překvapivě rychlé, stabilní a poutá pozornost. Jízdu navíc může v režimu Race doprovodit vážně hlučným zvukem výfuku, který se dostatečně silně dostane i do interiéru. Potěšila mě jistota vedení při opravdu ostré jízdě, pružnost a celková dynamika motoru i skvělé brzdy.
Alfa Romeo chtěla těmito novými modely vystoupat opět na výsluní. Prodejně se to sice zatím nedaří, ale z pohledu řidiče mají (hlavně) její modely QV rozhodně co nabídnout. Jsou brutální, opravdu rychlé a cílí na emoce. Ovšem ne vždy jsou dotažené k dokonalosti, kterou by zákazník za jejich cenu právem mohl očekávat. Displej multimédií je malý, obraz z couvací kamery se zobrazuje jen na jeho části, navíc v tristním rozlišení, hlavice řadící páky má ostrý plast a pár dalších věcí by se ještě našlo.
Naprosto chápu, že vývoj nebyl jednoduchý a stál opravdu hodně peněz, ale pokud ve světle ceny postavím Alfu Romeo Stelvio QV třeba proti Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC kupé (GLC prošlo modernizací, takže ceny už mercedes na webu nemá), který jsme testovali před pár měsíci, jehož cena v době testu startovala na 2 562 780 Kč, kvalitou zpracování se obě auta zdaleka srovnat nedají. Ceník pro Alfa Romeo Stelvio QV začíná na 2 437 500 Kč. A to je podle mě prostě moc…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Alfa Romeo
Typ:,Stelvio QV
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2891 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,375 kW/510 koní při 6500 ot./min
Točivý moment:,600 Nm při 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.8 s
Maximální rychlost:,283 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,12.3 / 8.4 / 9.8
Emise CO2:,227 g/km
Objem nádrže:,64 litrů
Délka:,4687 mm
Šířka:,1903 mm
Výška:,1648 mm
Rozvor:,2818 mm
Pohotovostní hmotnost:,1830 kg
Objem zavazadlového prostoru:,525 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]