Různé statistiky výsledků z STK už několikrát ukázaly, že elektromobily Tesla nepatří úplně k autům, která by při technických kontrolách excelovala. Spíše naopak, odjíždějí s mnoha problémy. A potvrzuje se to i tentokrát, kdy vychází další TÜV Report.
V rámci nejnovějších výsledků se totiž ukázalo, že na STK neprošlo 14,2 % Tesel Model 3 ve stáří do tří let, tedy prakticky nových aut. To znamenalo ve statistikách poslední 111. příčku. Ve stáří od 4 do 5 let neprošlo technickou kontrolou až 19,7 % vozidel, což opět znamená statisticky poslední místo, tentokrát až 113. místo.
Možná si myslíte, že Němci jsou až příliš důslední a jejich STK přísné, ale tak to úplně nebude. Ony totiž Tesly dopadají špatně i v dalších evropských zemích. Například v Dánsku neprojde STK 23 % Tesel Model 3 vyrobených po roce 2020.
Omoc lepší to není ani v Nizozemsku. Tady bylo pro Teslu Model 3 vydáno celkem 61 613 registračních značek, ale jen 55 610 z nich již prošlo místní STK. Výsledek? Kontrolou neprošlo 18 874 vozidel, tedy 34 % aut!
A důvody, proč auta v Nizozemí neprošla na STK? Až 2787 z nich mělo sjeté pneumatiky a 1890 kvůli mělo poškozené pneumatiky. Jednoduše řečeno, majitelé Tesel si myslí, že se o svá auta nemusí starat. Dalšími důvody bylo v 2706 případech nesprávné nastavení mlhových světel, v 7588 případech nesprávné nastavení potkávacích světel, v 362 případech nefunkční osvětlení registrační značky, v 1253 případech špatně fungující stěrače anebo ve 295 případech třeba nefungující nebo špatně fungující ostřikovače. 350 Tesel ale z nizozemských STK technici vyhodili i za silně zkorodované brzdové kotouče a 431 vozidel kvůli problémům s kulovými čepy řízení.
Jasně, jsou to věci, které primárně nesouvisí s autem a jeho technikou, jako spíš s jeho majiteli, ale je to filozofie toho, že Tesly prý nepotřebují pravidelně servisovat. Potřebují, protože pokud se to neděje, dopadá to takto. Jasně, pneumatiky se sjíždějí více, protože elektromobily jsou těžké. Jasně, kotouče jsou zrezlé, protože elektromobily hodně brzdí rekuperací, ale tradiční značky si s tím umějí poradit lépe a brzdové kotouče nechávají autonomně čas od času „obrzdit“.
Jak si stojí Tesla oproti konkurenci?
Tesla Model 3 zdaleka není jediným elektromobilem na trhu, a proto se nabízí srovnání s konkurencí. Podle TÜV Reportu dopadl výrazně lépe například Volkswagen e-Golf, který se umístil na opačném konci žebříčku. V přehledu je na 9. místě mezi nejspolehlivějšími modely.
Nebo například Renault Zoe, který měl ve věkové kategorii 2 až 3 roky podíl vážných závad na úrovni 8,9 %, což je nejen lepší než v případě Tesly Model 3, ale navíc stále nad celkovým průměrem. Nejčastější problémy se u Renaultu týkaly bateriového managementu a elektroniky, přičemž některé komponenty vykazovaly větší opotřebení, než by se dalo očekávat.