Dálnice D1 je nejvytíženější českou dálnicí, kde časté zácpy nebo zpomalení provozu způsobují předjíždějící kamiony. Tomu by ovšem mohl být brzy konec, protože přesně o tom přemýšlí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Ministerstvo dopravy ČR a policie.
O tom, že na dálnici D1 by měly mít kamiony takřka v celém úseku mezi Prahou a Brnem zakázané předjíždění, se mluví už od léta. Tento plán ovšem nabral zpoždění kvůli náročné administrativě.
Zákaz předjíždění kamionů bude vyřešen dopravními značkami, kterých má být po celém úseku na pět stovek. Značky by měly být prakticky po celém úseku D1 mezi 21. až 178. kilometrem v obou směrech. „Zákaz předjíždění nákladních vozidel na celé D1 chceme osazovat během podzimu a zimy. Speciálně mezi 21. a 178. kilometrem,“ řekl pro TN.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Zákaz předjíždění by neměl platit prakticky pouze v úsecích, kde jsou tři pruhy, to je prakticky pouze ve stoupání.
Úřady chtějí zpřísnit tresty pro předjíždějící se kamioňáky. Ty současné moc nefungují
Takový zákaz bude mít samozřejmě velké zastání u řidičů osobních aut, protože řidiči kamionů často začínají předjíždět bezohledně nebo nebezpečně, a také jedou velmi pomalu, což zpravidla způsobí kolonu. Řidiči kamionů ale naopak z takového zákazu radost nemají, protože pokud narazí na nějakého pomalu jedoucího kolegu, může se jim cesta z Prahy do Brna protáhnout i o desítky minut. Jak je ovšem na silnicích častým zvykem, někteří řidiči kamionů zákazy předjíždění ani tak nedodržují a předjíždějí i v úsecích, kde se to nesmí. Policie tak bude mít s kontrolou dodržování tohoto zákazu hodně práce, ale v poslední době se na porušování tohoto zákazu zaměřuje.
Uvědomte si jednu věc co je a co není předjíždění!! Pokud v pravém pruhu bude kolona kamionů a v levém pruhu bude kolona osobáků, protože se nebudou moci zařadit mězi kamiony, pak každý kamion může legálně „předjíždět“. Souběžná jízda v obou pruzích není podle zákona předjíždění. To by tam musela být zákazová značka že v daném pruhu je zákaz vjedzu náklaďáků.
Dokážu si představit, že se vysílačkama dohodne pár kamioňáků a začnou předjíždět kolonu kamionů levým pruhem. V tu chvíli se jedná o souběžnou jízdu a není to předjíždění. Nikde jsem nenašel od kolika aut za sebou se definuje souběžná jízda? dva. tři …..? Poruší tím nějaký zákaz?? Podle mě ne.
Jendo,zkuste nastudovat co je to souběžná jízda po dálnici mimo obec. Není naškodu si jednou za čas přečíst zákon zákon č. 361/2000 Sb.
Už se nedivím, že jsou za provozu takové problémy, když profesionál vůbec nezná pravidla :D
Zdravím.Konečně názor zkušeného řidiče.Sám jsem za volantem nákladu byl více,než 40 let,z toho 20 let na TIR. Každý z těch rychlíkú by si to měl na půl roku zkusit. Zdenek.
Ale na D5 se ze tří pruhů dělají dva aby to bylo ještě složitější
Když bude platit zákaz předjíždění pro kamióny skoro po celém úseku dálnice D-1 tak se jisto jistě utvoří kolony nákladních vozidel za sebou jedoucích zvláště v pondělí až pátek, o čtvrtku nemluvím co jistě bude síla protože se kamionáci vracejí domů a v pondělí jedou do světa a jak to bude při sjíždění z dálnice. Bude někde mezera na vjetí mezi kamióny a následné sjetí.
A jak to dělají na Slovensku?
Na Slovensku to dělají normálně, velmi dobře se mi tam jezdí. Kamiony v levém pruhu nezdržují. A protože jsou Slováci podobní řidiči jako my, funguje na ně jen bič. A jelikož se ten využívá častěji než u nás, jezdí se tam víc v pohodě. Když je kupříkladu mezi Bratislavou a Sencem rychlost 110, tak se tam prostě jezdí 110. Nebo 120. Ale žádných 150.
První a naprosto zásadní problém je absence tří jízdních pruhů na této nejvytíženější dálnici,měly tam být už 20 let.
Potom by se daly řešit další věci, které pálí jak řidiče kamionů, tak osobáků…
Začal bych vážením přetížených vozidel, které brzy zase zničí právě opravené dálnice….
Po dlouhém čekání se dá vjet i do pravého pruhu, aniž by vám to vymlátilo zuby a autu podvozek…
To by snad zařídit šlo, myslím, že by se na to policie měla zaměřit mnohem více, než třeba na vybírání pokut za překročení povolené rychlosti o 5 nebo 10 kilometrů někde na konci obce nebo i na dálnici.
Kdo pořád hypnotizuje tachometr,těžko potom může věnovat plnou pozornost provozu kolem sebe a řízení…
Bylo by toho víc, ale všichni normální řidiči vědí…
Šťastnou cestu všem….
ŘSD a Policie ČR by se nad sebou měla zamyslet. Každodenní kolony – tzn.: To, že je D1 každý den jedno velké parkoviště, zato nemohou řidiči kamionů, ale především bezohlední senioři a bezohlední sváteční řidiči v osobákách, co jedou na dálnici pomalu rychlostí např.: 60km/h, tudíž nemají na dálnici dle zákona č. 361/2000 Sb. co dělat. Nikdo si neuvědomuje, že na vytvoření kolony ve špičce bohatě stačí, když před nákladním autem pojede pomalu bezohledný senior, či sváteční řidič rychlostí 60km/h a řidič nákladního auta ho kvůli zákazu nemůže předjet, musí se za nim pomlalu táhnout a za chvíli je z dálnice jedno velké parkoviště. Bohužel, pomalu jedoucích bezohledných seniorů a bezohledných svátečních řidičů jezdí každý den ve špičce na dálnici spousta. Co se týče Policie ČR – krom zahraničních řidičů kamionů by se měla zaměřit a pokutovat bezohledně pomalu jedoucí seniory a sváteční řidiče.
Hledáte minoritu, abyste zdůvodnil proč to nejde, ale to máte smůlu, seniorů je na dálnici docela málo a pomalu jedoucích ještě míň. Já za poslední roky ani jednoho jedoucího pod 90
Prosím vás, kde jste viděl mimo kolony, zácpy a podobné stavy vynucené vnějšími okolnostmi jet na dálnici osobní auto méně než 80km/h?
Já se už po dálnicích u nás pohybuju v autě mnoho let a na takový případ jsem nikde nenarazil.
I když vezou koně, tak si to s nimi drandí okolo 100 km/h.
bude následovat souvislá pomalu jedoucí kolona z Prahy až do Brna a vznikat nebezpečné situace na sjezdech a nájezdech to bude tuto , řidič lt lv pl jedoucí 75 km h na rovině 40 km h do kopecka joooo už se těším jak na cestu do Ostravy a zpět budu potřebovat místo cca 14az 16 h tři dny oooo to bude krása budem se kochat krajinou a srat řidiče oa ještě víc
Bude stačit, když pčr současně se zákazem předjíždění bude kontrolovat dodržování zákonných rozestupů mezi náklaďáky
Není dobrý házet všechny kamioňáky do jednoho pytle,někteří řidiči osobáku se taky chovají jako by jim silnice patřila a ještě přitom dokážou nasrat spoustu lidí. Já zažil jako nejhorší řidiče Poláky,a hlavně mne štve,že jim to je úplně jedno,nebo přetížený kamiony,taky je jim to jedno…Češi v kamionech nejsou zdaleka problém,ale ten jeden chybějící pruh,tak to opravdu problém je,ale protože by museli politici přiznat chybu,tak to radši hodej na ty co se nemůžou bránit…
To trvalo… Kňučet budou pouze ti kamioňáci, kteří se na silnicích chovají jako dobytek… Ti, kteří se chovají slušně, už nyní sami od sebe předjížděli jiné kamiony pouze na místech k tomu konstrukčně přizpůsobených – 3 pruhové úseky a těch se toto opatření netýká… Upřímně? Dálnice by měla pro kamiony vezoucí zboží, které nepodléhá rychlé zkáze (tedy zboží nepotravinové) zásadním způsobem zdražit, aby se přepravovalo po železnici… Toto zboží nemá na dálnicích co pohledávat (vyjma přepravy z nejbližšího nákladního nádraží do místa určení)… Mimochodem… On je zákaz předjíždění kamionů už nyní, bez jeho vysloveného zdůraznění zákazovou značkou… Jen by museli policisté vymáhat a hlavně dokazovat současné předpisy o předjíždění… Předjíždějící nesmí omezit ani ohrozit auta jedoucí za ním… A co kamion dělá???? Omezuje… Tedy porušuje předpis… A to je přesně to, co je rozdílné v ČR a na Západě… Švýcarsko nepotřebuje vyslovený zákaz předjíždění kamionů, policie si takové „zdržovací“ předjíždění vyhmátne, neboť jsou tam kontroly a hlídky na každém kroku (vlastní zkušenost)… Nikdo si ve Švajcu takovou jízdu nedovolí, neboť dobře ví, že pokuty jsou až ve výši ceny přepravovaného zboží…
Jak můžeš srovnávat jablka a hrušky.
Ty seš ale pacient…
Vznikne kolona náklaďáků, kterou nebude možné předjet, takže se bude táhnout jak had za sebou.. třeba za prvním, který pojede jen 50km/h, prootže bude naložený a z aním bude mnohokilometrová kolona.. uvažuje někdo nad tím, než vypustí takovou hloupost do světa? takže pak tuto práci nebude chtít nikod dělat, jak už nyní. Takže až budou lidé křičet, proč není to, nebo ono včas, ať zauvažují..
Meles hlouposti. Kamion co jede 50 nema na dalnici co delat
Zkuste si přečíslení zákony, které se k silniční dopravě vztahují, zkuste chvíli přemýšlet, a pak svůj příspěvek napište ještě jednou.
O minimální rychlosti na dálnicích v těch ustanoveních není ani slovo. Jediné omezení je v tom, že až na zvláštní výjimky, které se netýkají běžného provozu, na dálnici nesmí vjet vozidlo, jehož maximální konstrukčních rychlosti je nižší, nežli 80km/h.
§ 36 Odst. (2) Dojde-li během jízdy na vozidle nebo nákladu k závadě, pro kterou nelze dosáhnout na rovině rychlosti nejméně 80 km.h-1, musí řidič dálnici opustit na nejbližším výjezdu.
A opravdu si myslite, ze D1 je pouze rovina? Nebo dokazete pouzit mozek aby jste si uvedomil, ze v tahlem kopci o celkove vaze 40t nelze dosahnout 80kmh pri prumernem vykonu tahacu 500 konskych sil? Ano jsou i silnejsi stroje, pro nadmerne prepravy, ktere jsou vsak taky drazsi a pro prepravce lepe placene.
ty budeš asi mlynář…
40 tun v kopci,tak to bychom měli asi lítat,ne?
vrať se do autoškoly a zkus ještě jednou prostudovat zákon 361,
než něco vybleješ…
A za co ku…va budem platit mýto když nemůžu předjet ani avii co pojede 70
Vy, kteří nás tolik proklínáte, nastudujte si termín „Just in time“ a pojem termín dodání na „okno“. Měli by jste si aspoň jeden,dva dny tuto práci vyzkoušet. Ale na to nemáte „koule“…
Dobrý den. Jezdím kamiónem Švýcarsko a Itálii. Běžte se prosím podívat tam, jak skutečně vypadá demokracie nejen na silnici. Minimální zákazy předjíždění, minimální zákazy vjezdu nákladním vozům. My, na rozdíl 90% řidičů osobních vozů jsme v pracovním procesu, vy zdržení doženete, my ale nikdy. To chcete takto rozhýbat hospodářství? Nevím, proč v jiné zemi jde všechno, u nás nic. Je to na odchod…
A nemaji ve Svycarsku 3 pruhy? Kdyz tou pleckou predjizdis 5 minut na 2proudovy dalnici tak ta dalnice v podstate stoji.
No, já osobně jsem kamion nikdy neřídil.
Jen po nějakých dvou milionech km v osobacich a dodávkách, a hlavně po pětatřiceti lety za volantem už mám jistý nadhled.
Takže už spolknu nadávku, když přede mnou začne kamioňák předjíždět kolegu. Většinou to trvá tak půl minuty. Holt mne to ve výsledku zdrží o cca deset sekund. A když fakt spěchám, tak příští minutu nejedu 130, ale 135. Já to snesu, jenže ten chlap, který má povinné zastávky a pár dalších omezení řeší jiný problém. Třeba to, zda bude v cíli v pondělí ráno, nebo se do toho okna nevejde a půl hodiny od cíle si bude muset udělat den volna.