Evropská komise chce přísnější kontroly aut, dotkne se to starších ojetých aut i elektromobilů. Návrh, který Evropská komise představila ve čtvrtek 24. dubna 2025, se týká bezpečnosti silničního provozu, ale třeba i registrace vozidel. Cílem těchto chystaných opatření je zvýšit bezpečnost na evropských silnicích, zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň reagovat na technologický pokrok a rostoucí počet elektromobilů na silnicích.
Pravidelné a přísnější technické kontroly
Jedním z hlavních pilířů návrhu je zavedení pravidelných technických kontrol pro elektromobily, které dosud ve většině států nemají vlastní pravidla. Nová pravidla zároveň počítají s rozšířenými kontrolami pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (ADAS), jež jsou dnes běžnou součástí moderních vozidel.
Evropská komise také navrhuje, aby osobní automobily a lehké užitkové vozy starší deseti let musely na STK častěji. Technické kontroly by měly absolvovat každý rok. Tím by tak došlo ke sjednocení pravidel napříč celou EU. V současnosti totiž například v Německu je platnost technické kontroly dva roky bez ohledu na stáří auta, stejně jako třeba v ČR, ale některé jiné země už roční kontroly pro starší vozidla mají dnes.
Znamenalo by to tedy, že na pravidelnou každoroční technickou kontrolu by museli už třeba i majitelé vozů, jako je Škoda Octavia třetí generace, která byla představena v roce 2012.
V rámci úpravy technických kontrol se mluví i o zpřísnění testování emisí. To má být schopné odhalit vozidla s vysokou mírou kouřivosti a celkového znečišťování ovzduší, včetně aut s nelegálně upraveným výfukem nebo vyřazenými filtry pevných částic. Současná pravidla totiž podle Evropské komise řeší problematiku hluku a znečištění ovzduší nedostatečně.
Inspekce silniční dopravy nasazuje chytrá vozidla: přestupky kamionů odhalí i na dálku
Nové digitální nástroje
Komise v návrhu také plánuje zavedení digitálního osvědčení o registraci vozidla a vytvoření společné digitální platformy, která by umožnila přeshraniční výměnu údajů o technických kontrolách a stavu najetých kilometrů. Tato opatření by měla usnadnit mobilitu občanů v rámci celé Evropské unie a omezit byrokracii při prodeji ojetého auta mezi jednotlivými zeměmi.
Ambiciózní cíle: méně nehod a čistší vzduch
Evropská komise očekává, že nové předpisy by mezi lety 2026 a 2050 mohly zachránit až 7 tisíc lidských životů a předejít přibližně 65 tisícům vážným zraněním. „Evropská unie je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 procent,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. „Dnešní iniciativa představuje významný krok k tomu, aby byly naše silnice bezpečnější, vzduch čistší a občané měli snadnější život.“
Návrh čeká projednání
Navrhovaná legislativa přitom zahrnuje revizi tří stávajících směrnic – o pravidelných technických kontrolách vozidel, o registračních dokladech a o silničních kontrolách užitkových vozidel. Návrh nyní zamíří k projednání v Evropském parlamentu a Radě EU, kde budou zástupci členských států diskutovat o jeho konečné podobě. Zda změny projdou v plném rozsahu, bude záležet na vyjednávání v Bruselu – a možná i na odporu veřejnosti.