Tatra T600 - Tatraplan

Tatru poháněl naftový motor už v 50. letech minulého století. Byl pod kapotou Tatraplanu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Tatra, wikipedia.org - 24. 7. 2021


V dřívějších dobách se naftovým motorům příliš nevěřilo, bývali jsme k nim skeptičtí. Tatra ale předběhla dobu a do svého automobilu jej integrovala již v 50 letech. Šlo ovšem pouze o prototypy.

Proudnicová karoserie a vzduchem chlazený zážehový plochý čtyřválec uložený za zadní nápravou. Přesně tak vypadala Tatra T600, jež vešla ve známost pod přezdívkou Tatraplan. Tatra právě v tomto modelu experimentovala se vznětovým motorem a postavila tři prototypy.

Slibný začátek a konec s Vítězným únorem, takový byl Tatraplan

Vznětové motory začaly být populární až v 70. letech

V 70. letech přišla ropná krize a díky tomu se staly dieselové agregáty v osobních automobilech populárnější. V letech 50., kdy spatřil světlo světa Tatraplan, bylo něco takového ještě stále považováno za odvážný kousek. Mercedes-Benz 170D, Borgward Hansa 1800 či Fiat 1400D s dieselovými motory byly v té době považovány za unikát.

Co rozšíření dieselového pohonu napomohlo? Dieselové motory zaujaly nízkou spotřebou, kromě toho také pokročila technologie. Svět už nadále netrápila větší technická složitost, hlučnost ani vyšší hmotnost dieselových motorů.

Tatraplan byl dieselovým motorem osazen kvůli úspoře nákladů

Tatra T600 dostala vznětový motor s označením T913 zejména kvůli snížení nákladů. Zachovala se původní hlava, tuhá kliková hřídel a ojniční ložiska. V počátku zůstal nepřímý vstřik s komůrkou (komůrka místo vložky pro zapalovací svíčku), čerpadlo se dalo do klikové skříně místo ventilátoru. Chlazení pak řešily dva malé axiální ventilátory. Místo benzinové pumpy se použilo čerpadlo na naftu.

V průběhu dalšího testování se tato architektura upravovala. Tatra experimentovala s tvary komůrek, měnila zapuštění ventilů do hlavy i kompresní poměr.

Do sériové výroby to naftový prototyp nedotáhl

Výkon 30,9 kW v 3300 otáčkách, rychlost vyšší než 100 km/h, na dlouhých dráhách dokonce 130 km/h. Spotřeba se pohybovala okolo 8,5-9 l na 100 km. Ve stoupáních byl výkon slabší a nad 60 km/h byla trápením hlučnost motoru, Tatra se nikdy nerozhodla tyto problémy začít řešit. Místo toho měla na práci vývoj luxusní Tatry 604 a nákladních vozidel T111. Tatraplan s nápisem Diesel na předním blatníku tedy zůstal pouze prototypem. Prototypem, jenž předběhl dobu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

1 názor na “Tatru poháněl naftový motor už v 50. letech minulého století. Byl pod kapotou Tatraplanu”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru