vystava-tatra-forum-nova-karolina-ostrava-tatra_700- (2)

Tatra 700 v dobovém testu Auto Moto Revue: Je hlučná, nemá ABS a ve vyšších rychlostech je nestabilní

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Tatra, wikipedia.org, youtube.com - Foto: Pavel Srp - 13. 3. 2021


V socialistickém Československu vznikala spousta automobilů. Od těch pro běžný lid to byly i limuzíny pro papaláše. Ty ve výrobě vydržely bez výraznější změny dlouhé desítky let. Poslední limuzínou byla Tatra 700, která už ve své době neměla příliš čím zaujmout.

Osobní automobily Tatra u nás byly určeny pro ty nejdůležitější zástupce komunismu, na což nakonec doplatily. Tatrou nechtěl jezdit ani prezident Václav Havel, protože mu to připomínalo doby, kdy ho komunisté pronásledovali. Nemění to ale nic na faktu, že šlo o – zejména v dobách 603 – technicky skvělá auta s velkými motory a opravdu pohodlnými jízdními vlastnostmi. Jak už to tak ale bývá, tehdejší doba se snažila vytěžit maximum z minima a podobně jako u škodovek, kdy Škoda 1000 MB byla přelomovým autem, ale její koncepce s drobnými změnami vydržela až do začátku 90. let, se recept původní 603 z 50. let 20. století držel až k přelomu milénia. Jenže tehdy už nedokázal držet krok s dobovou konkurencí, ale cenově jí odpovídal.

A je to škoda, protože i Tatra 700, což byla vlastně taková labutí píseň, vypadala skvěle. Vyráběla se pouze mezi lety 1996 až 1999 a designově odkazovala na 613 ze sedmdesátých let. Vyrobeno bylo jen 72 vozů, přičemž šlo především o kusy na objednávku tehdejší politické reprezentace.

Uspořádání pohonu bylo stejné. Vzadu uložený vzduchem chlazený motor V8 poháněl přes pětistupňovou manuální převodovku zadní kola. Motor vychází z toho v 603, ale dostal elektronicky řízené vstřikování paliva, což zlepšilo kulturu chodu, průběh točivého momentu a snížilo spotřebu paliva.

Galerie z roku 2017: V ostravském obchodním centru jsou vystaveny veterány Tatra

Původně tu byl motor s objemem 3,5 litru s výkonem 148 kW/201 koní, který byl později vyměněn za větší 4,4litrový osmiválec s výkonem 172 kW/234 koní. Akcelerace z 0 na stovku byla u slabšího motoru, který má i auto z videa, otázkou 10,8 sekundy a maximální rychlost činila 230 km/h, ale podle redaktorů je těžké této rychlosti dosáhnout. Výkonnější verze prý jezdila až 250 km/h.

Podle dobového testu v Auto Moto Revue nebylo auto kvůli motoru vzadu nijak nebezpečně přetáčivé, protože motor byl na nápravě, nikoliv za ní. Jízdní vlastnosti však redaktoři také nijak nechválili. Nejvíce si stěžovali na nestabilitu ve vyšších rychlostech, ale zároveň dodali, že jde o prototyp a technici už mají připraveny nové tlumiče Sachs.

Nelíbila se jim ani absence ABS, která je pro auto této cenové relace tristní. A chyběly také jakékoliv airbagy, což bylo zdůvodněno tím, že Tatra 700 má motor vzadu, kvůli čemuž není jednoduché spočítat přetížení, které je potřeba k tomu, aby se airbagy aktivovaly. Výzkum i vývoj je náročný a drahý a vyžaduje si ke zkoušení drahé nárazové testy.

Tatra 700 bylo obrovské auto. Na délku měřilo 5130 mm, široké bylo 1800 mm a vysoké 1480 mm. Velkorysý byl i rozvor náprav 3130 mm, díky čemuž bylo možné se vzadu opravdu pohodlně usadit. Kvůli těmto impozantním rozměrům i velkému motoru vážila sedmistovka pohotovostních 1840 kg.

Cenově šlo o auto, které stálo přibližně dva miliony korun a postavilo se tak proti tehdejšímu Audi A8 (D2), jehož test si můžete přečíst zde, BMW řady 7 (E38), Jaguaru XJ nebo Mercedes-Benzu třídy S (W140).


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Tatra 700 v dobovém testu Auto Moto Revue: Je hlučná, nemá ABS a ve vyšších rychlostech je nestabilní”

  1. jv6138@gmail.com

    Dobrý večer.T-700 – 1,a později T 700 -2 JE , A BUDE NADÁLE OBDIVOVANÁ. BOHUŽEL KOLIKRÁT VÍCE V ZAHRANIČÍ,NEŽ U NÁS. NEMLUVĚ O NECHARAKTERU NĚKTERÝCH “ NAŠICH“ “ POLITIKŮ“. ČISTÝ A NADČASOVÝ DESIGN , OBDIVUHODNÉ TECHNICKÉ PARAMETRY. ( AKORÁT TEN AIRBAG NEBYL,A ABS ) . PŘESTO HRAVĚ DOKÁŽE ZACHRÁNIT NEJEDEN LIDSKÝ ŽIVOT . JE TO DÁLNIČNÍ KORÁB . A KDO VÍ S ČÍM JEDE.EKONOMIKA PROVOZU HO NEMINE . AŤ NADÁLE JSOU TYTO NÁDHERNÉ VOZY VIDĚT. S POZDRAVEM ZE SEVER.MORAVY V

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru