Tatra je symbolem pro nákladní automobily, které stále vyrábí, ale i pro osobní automobily pro někdejší špičky Československa. To je sice malá kaňka na jejich kráse a schopnostech, ale hravě ji vyváží tehdejší technická vyspělost. Dokazuje to i propagační film z roku 1962.

Spot, který natočil Krátký film Praha, je dlouhý něco přes 12 minut. Začíná tím, že v garážích někdo leští jednu ze zaparkovaných tater a nakonec na ni nalepí samolepku „Šťastnou cestu“. To je navíc název onoho filmu.

Auto pak s trojicí pasažérů vyrazí na poměrně zběsilou jízdu. Do auta se přitom vešlo až šest lidí, tři v takovém případě seděli na přední a tři na zadní lavici. I kvůli tomu je řazení manuální převodovky umístěno na sloupku řízení a nikoliv na zemi. Jízda vypadá, jako by snad v autě jeli nějací mafiáni. Na silnici dělají všemožné psí kusy, porušují rychlost – na třicítce jedou více než stovkou – a ujíždějí policistům, kteří je pronásledují na motorkách, ale pak i v autě.

Kromě mimoměstských silnic se Tatra 603 ve filmu podívá i do úzkých uliček města, kde působí jako slon v porcelánu, aby se nakonec přes off-roadovou vložku a říční brod dostala až k zasněženým vrcholkům hor. V každém z těchto prostředí si ale auto počíná jistě a nezastavitelně.

Přečtěte si také:  Měli jste nehodu v zahraničí? Poradíme, co byste měli dělat a na co byste si měli dát pozor

Konec videa vysvětlí, že nemělo jít o žádnou zběsilou honičku, ale testování právě z toho důvodu, aby šlo o auto, které jen tak něco nezastaví. Komentář říká: „Jsme svědky zkoušek osobního vozu Tatra 603. Vůz je v každé situaci bezpečně ovladatelný. Dokonalé pérování zaručuje pohodlnou jízdu i na špatných cestách. Vzduchem chlazený motor dobře pracuje v nejrůznějších klimatických podmínkách. Vůz Tatra 603 je i za nejtěžších zkušebních a provozních podmínek mimořádně spolehlivý a neobyčejně stabilní. Ano, k takovým vlastnostem, jaké má osobní vůz Tatra 603, nezbývá než blahopřát. Šťastnou cestu!“

Tento film byl určen pro zahraničí, čemuž odpovídají nejen úvodní titulky, ale i fakt, že video bylo natáčeno v Praze, ale i na Slovensku v Tatrách, policisté mají uniformy, které připomínají ty francouzské, a na svých autech nemají ‚Veřejná bezpečnost‘, ale anglický nápis ‚Police‘. Přitom se ve videu mluví česky…. 

7 skvělých aut, která vyrobila Tatra

Mimochodem Tatra 603 nahrazovala starší model Tatra 87, respektive typ 600 Tatraplan, a byla posledním modelem, který měl tzv. proudnicový typ karoserie. Tatra, národní podnik Kopřivnice, auto vyráběla v letech 1955 až 1975, kdy z bran (podle wikipedie) vyjelo 20 422 vozů.

Přečtěte si také:  V rámci oslav 63. výročí modelu 500 představuje Fiat virtuální muzeum Virtual Casa 500

Tatra měla od vlády jasný úkol zaměřovat se zejména na vojenskou techniku a s výrobou osobních automobilů se nepočítalo. Přesto byl v pražské kanceláři osobák natajno vyvíjen. Inženýři neměli povolení od tehdejšího centrálního plánování, což se ale nakonec změnilo a projekt reprezentativního osobního automobilu pro okresní tajemníky i vládu dostal zelenou. To už byl nicméně vůz téměř vyvinut. Hotové auto bylo představeno na světové výstavě Expo 1958 v Bruselu.

“Šestsettrojka” měla na tehdejší dobu poměrně slušnou dynamiku díky osmiválcovému motoru do V s objemem 2545 ccm s výkonem 77 kW/105 koní. Tatra 603 měla podle výrobce jezdit maximální rychlostí až 160 km/h, ale ve skutečnosti díky své aerodynamické karosérii vozy dosahovaly rychlosti i více než 170 km/h. Motor byl chlazen vzduchem, byl umístěn vzadu a poháněl zadní nápravu.

Policejní hlídky za dob socialismu neměly slitování – video