V jakých barvách si kupujeme automobily nejčastěji? Jak na nás jednotlivé barvy působí? A jaké vrstvy vlastně tvoří barevný nátěr karoserie? Pojďte to odhalit. Barvy jsou důležitou součástí našeho života, pomáhají nám rozeznat lidi i předměty a také významně ovlivňují naši psychiku a náladu. Jaký by byl život bez barev? Inu, černobílý. Ovšem i černá a bílá jsou vlastně barvy. V oblasti automobilů dokonce ty nejžádanější.

U vozů ŠKODA dominuje první pětici následující paleta: černá Magic s perleťovým efektem, šedá metalíza Quarz, bílá Candy, stříbrná metalíza Brilliant a bílá metalíza Moon. Až na šestém místě je první „barva“: modrá metalíza Race. Platilo to za celý rok 2017, nic se nezměnilo ani v první polovině roku 2018. Přitom Škoda Auto patří mezi výrobce s nejširší škálou barevných odstínů. Základní nabídku tvoří 15 barev, když se sečtou všechny laky na přání pro jednotlivé modely, dojdeme k číslu 67. Třeba Škoda Superb jich nabízí 60.

Že je to zbytečný luxus? Ale kdepak, barvy na nás působí víc, než se může zdát. A u auta mohou samozřejmě sloužit také k odlišení. Chcete unikátní vůz, jaký se vyrobí nanejvýš jeden za rok? Pak v nabídce značky Škoda Auto vybírejte odstíny jako fialovou Lilac nebo zelené Mint či Malachite. Právě tyto tóny si totiž v roce 2017 zvolil vždy pouze jeden zákazník a to ještě u různých modelů. To na voze Škoda Octavia v růžové Pink se shodli hned dva noví majitelé nebo majitelky.

Je všeobecně známým faktem, že ženy mají pro barvy lepší cit. Potvrzuje to i neurofyziolog, profesor František Vyskočil z Fyziologického ústavu Akademie věd České republiky. „Ženy mají překrývání spekter lepší a jsou schopné popsat velmi jemné detaily barev. Asi to souvisí s tím, že se od pravěku musely umět rozhodnout, jestli nějaká potravina je zralá, nebo nezralá, jestli nějaké jídlo je poživatelné,“ vysvětluje. Ženy mají také lepší periferní vidění, muži zase lépe odhadují vzdálenost a perspektivu.

O vlivu barev na psychiku se mluví už od starých Řeků. Již v 5. století před Kristem řecký lékař Hippokratés, autor členění temperamentů na sangvinika, flegmatika, cholerika a melancholika, přisuzoval jednotlivým povahám různé barvy. Dodnes se barevná škála používá v psychologii k osobnostním testům podle toho, jaké odstíny kdo preferuje. Pesimisté a častěji muži inklinují k tmavším barvám, ženy a optimisté volí světlejší tóny.

Přečtěte si také:  Elektrická budoucnost značky Škoda startuje, zahájen předprodej elektrifikovaných modelů CITIGOe iV a SUPERB iV

A jaké jsou nejoblíbenější barvy jednotlivých modelů dle zákazníků? U modelů Fabia, Rapid a Citigo je to Bílá Candy. U malého SUV Karoq vede šedá Quartz, u modelu Kodiaq Stříbrná Brilliant. Modely Superb a Octavia pak zákazníci nejčastěji objednávají v barvě Černá Magic.