V posledních letech se trh s rychlými SUV výrazně proměnil. Jsou to auta, která mají sice vyšší stavbu karoserie, ale zároveň mají takovou výbavu, že jsou schopna držet krok i s některými čistokrevnými sportovními modely. V tomto přehledu se ale zaměříme čistě na to, jak moc rychlá budou například na německé dálnici.
Tahle pětice značek vás pravděpodobně nepřekvapí, ale možná vás překvapí to, jak rychlá některé jsou. Čekali byste na prvním místě to SUVéčko, které tam je, nebo třeba nějaké jiné?
Porsche Cayenne Turbo GT E-Hybrid – 305 km/h
Největší SUV od Porsche se dostalo do žebříčku ve své nejvýkonnější verzi Cayenne Turbo GT E-Hybrid s aerodynamicky zaměřenou karoserií „Coupé“. Pohání jej plug-in hybridní systém s dvěma turbodmychadly přeplňovaným čtyřlitrovým motorem V8 se 414 kW, kterému pomáhá elektromotor s dalšími 130 kW. Výsledkem je kombinovaný výkon až 544 kW/739 koní a maximum točivého momentu 950 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,6 sekundy.
Bentley Bentayga Speed – 306 km/h
Luxusní Bentayga se při svém debutu v roce 2015 stala nejrychlejším SUV. Její mohutný, dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor W12 produkoval 447 kW/608 koní a maximální rychlost tehdy překročila magickou třístovku (301 km/h). To bylo tehdy nevídané, ale doba mezitím šla dopředu…
Muselo tak přijít ještě výkonnější Bentley Bentayga Speed, která původních 301 km/h opět překonala. Pod kapotou má stejný motor, ale byl posílen na 467 kW/626 koní. Točivý moment je masivních 900 Nm. Maximální rychlost poskočila až na 306 km/h. Z celé pětice aut v přehledu je ale tenhle mastodont nejpomalejší ve zrychlení z 0 na 100 km/h, to mu totiž trvá 3,9 sekundy.
Může za to i fakt, že ani nejostřejší verze Bentaygy neztratila nic ze svého původního luxusu. Interiér nabízí nejlepší materiály, včetně ručně vyráběného koženého čalounění a dřevěných obkladů, ale i spoustu komfortní výbavy. A to se samozřejmě projeví i na hmotnosti.
Ferrari Purosangue – 310 km/h
Chybět samozřejmě nemůže ani první SUV od Ferrari. Ferrari Purosangue ovšem pojalo koncept SUV tak trochu po svém. Z celé pětice má totiž k pravému supersportu nejblíž. Rozměry karoserie jsou 4923 mm na délku, 2028 mm na šířku a pouze 1589 mm na výšku. Díky tomu je nejmenším a zároveň nejširším autem v žebříčku.
Pod kapotou se nachází atmosférický 6,5litrový motor V12 s výkonem 533 kW/715 koní a s točivým momentem 716 Nm. Motor vychází z agregátů používaných v supersportech italského výrobce v čele s 812 Superfast či SP3 Daytona. Převzatý z jiných modelů je i pohon všech čtyř kol (mělo ho Ferrari GTC4 Lusso) a propracovaný podvozek s vyspělou elektronikou. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,3 sekundy a zastaví se až u 310 km/h.
Aston Martin DBX707 – 310 km/h
Nachlup stejné hodnoty má i první SUV od britského Aston Martinu. Ta nejvýkonnější verze se jmenuje DBX707 a pohání ji dvakrát přeplňovaný 4,0litrový motor V8 z dílny Mercedes-AMG. Výkon je 520 kW/707 koní (odkud pramení číslovka v názvu) a točivý moment vrcholí 900 Nm. Díky těmto parametrům dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a maximálku zvládne také 310 km/h. Mimochodem, je cenově dostupnější než Purosangue…
Lamborghini Urus SE – 312 km/h
A tím nejrychlejším SUV je další italské SUV: Lamborghini Urus SE s plug-in hybridním pohonem. Používá stejný dvakrát přeplňovaný 4,0litrový motor V8 jako základní Urus a Urus S, ale v tomto případě doplněný o elektromotor s výkonem 141 kW/192 koní. Kombinovaný výkon dosahuje 589 kW/800 koní a vrchol točivého momentu je 950 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,4 sekundy, tedy pomaleji než předchozí dvě SUV, ale ujede jim o 2 km/h v absolutní rychlosti. Maximálku má tohle vysoké „lambo“ až 312 km/h.