Za poslední roky ušla bezpečnost v automobilovém průmyslu doslova mílové kroky. Zatímco ještě před pár lety byl vrcholem pokroku airbag, dnes máme auta prošpikována spoustou kamer, radarů a senzorů, které se mají starat o bezpečnost nás, řidičů, ale i bezpečnost ostatních přímých či nepřímých účastníků silničního provozu. Jedním z takových systémů jsou i kamery a senzory hlídající případné nečekané chodce, kteří mohou bez varování vstoupit jedoucí vaše auto.
Má je drtivá většina nových aut, ovšem ne ve všech funguje tak, jak by asi výrobci chtěli. Americká obdoba Euro NCAP, tedy organizace IIHS se rozhodla, že vyzkouší hned 11 současných SUV, aby zjistila, jak na tom s ochranou chodců jsou. A bohužel ne všechna dopadla dobře.
Test se skládal ze tří zkoušek. První zjišťovala, jak bezpečnostní systémy reagují na vstoupení dospělé osoby do vozovky. Druhá se zabývala vběhnutím dítěte a třetí zase řešila chodce, který jde po krajnici. Každá zkouška se prováděla v různých rychlostech, přičemž systémy měly vždy 2 sekundy na reakci.
Nejprve si ukážeme ty modely, které získaly vynikající ocenění. Jsou jimi Subaru Forester, což ale není překvapením, protože Subaru usilovně pracuje na tom, aby se stalo nejbezpečnější automobilkou na světě. Subaru na to jde ale jinak než ostatní výrobci. To používá systém EyeSight, což je dvojice kamer. Ostatní automobilky to řeší kombinací kamer a radarů. Kromě Subaru si ocenění odnesla Toyota RAV4, Volvo XC40 a Honda CR-V. Hned za nimi s taktéž velmi dobrým hodnocením se umístily modely Hyundai Kona, Mazda CX-5, Kia Sportage, Chevrolet Equinox a Nissan Rogue, který u nás známe pod jménem X-Trail.
Pak už to tak veselé nebylo. Pouze průměrné hodnocení si odneslo Mitsubishi Outlander, ovšem nejhůře dopadlo BMW X1. Podle výsledků testování totiž X1 srazila během všech testů všechny figuríny. Navíc se prý systémy ani nepokoušely srážce nějak zabránit. Prostě nereagovaly vůbec. O výsledcích už bylo BMW prý informováno a teď je na něm zjistit, co se stalo a jak tomu do budoucna předejít. Vždyť je to i bezpečnost, co přiměje případného zákazníka, aby si koupil to jedno určité auto. A BMW jistě o zákazníky přijít nechce, takže věříme, že tento bezpečnostní systém dá brzy do pořádku.