Osmá generace BMW řady 5 je na českých silnicích velmi horkým zbožím, přestože její prodeje odstartovaly teprve před pár dny. A my jsme se poprvé krátce posadili za její volant. Pár kilometrů jsme strávili v elektrické i5 eDrive40 a v naftové 520d xDrive.
Nejširší nabídka pohonů
V novém BMW řady 5 je k dispozici dosud největší nabídka druhů pohonů. Zatímco předchozí generace mohla mít benzinové a naftové motory doplněné o plug-in hybrid, tak nová generace přidává ještě čistě elektrický pohon. BMW tak jde jinou cestou než její nejbližší konkurence, protože Mercedes-Benz má spalovací modely (a plug-in hybridy) a ty čistě elektrické oddělené, u Audi na to půjdou obdobně.
Aktuálně nejsou dostupné zatím všechny motorizace, ale pětkové BMW startuje se spalovacími pohonnými jednotkami 520i (benzinový čtyřválec, mild-hybrid), 520d (naftový čtyřválec, mild-hybrid), plug-in hybridy 530e a 550e a s čistě elektrickými verzemi i5 eDrive40 a i5 M60 xDrive. Převodovky jsou výhradně automatické a poháněna jsou u slabších verzí zadní kola, u těch výkonnějších všechna čtyři kola.
Jediným šestiválcem v nabídce je zatím benzinový plug-in hybrid 550e, který kombinuje třílitrový šestiválec s elektromotorem. Čistě benzinový šestiválec se ale v Evropě neobjeví. Fanoušci naftového šestiválec ovšem mohou jásat, protože v příštím roce do nabídky přijde oblíbená verze 540d, kterou bude pohánět twin-turbo šestiválcový naftový třílitr. Později ještě dorazí vrcholné BMW M5 v karosářských variantách sedan i kombi. Ten bude pohánět plug-in hybridní 4,4litrový osmiválec, který už známe z BMW XM.
Moderní a prostorné
Jak by se dalo čekat, vypadá nové BMW řady 5 zvenku i uvnitř moderně, což znamená prakticky nulovou přítomnost fyzických ovladačů. Skoro vše se ovládá dotekem – od displeje infotainmentu až po ovladače na středovém tunelu. To ostatně není žádná novinka, protože to tak mají všechna nová BMW. Nová pětka dostala i nejnovější generaci infotainmentu iDrive 8.5, v němž můžete hrát i hry a o kterém si detailně můžete přečíst v tomto článku.
V kabině je dostatek místa vpředu i vzadu a pokud se rozhodnete při objednávání auta otevřít svůj bankovní účet o něco víc, můžete si užívat vyhřívaných i odvětrávaných sedadel, ale také jejich masážní funkce. K tomu je tu povedené ambientní osvětlení, které prochází celou přední částí interiéru v široké a vysoké liště. Ta funguje i pro další funkce jako jsou výstražné blikače a podobně. Barev je v nabídce spousta, vybere si zcela jistě každý.
V prodeji je zatím pouze sedan a je jasné, že u něj primárně o velikost kufru nepůjde. Objem je přesto velmi slušných 520 litrů pro spalovací verze i pro plug-in hybridy, stejně jako pro zadokolky i pro čtyřkolky. Menší kufr mají pouze elektrické verze, tam ovšem naložíte jen o 30 litrů méně (490 litrů). Kombík, který BMW tradičně označuje jako Touring, dorazí na jaře 2024.
První kilometry
V rámci krátkého prvního seznámení jsme vyzkoušeli dvojici aut. Tím prvním bylo čistě elektrické BMW i5 eDrive40 s pohonem zadních kol, tím druhým naftové 520d xDrive. V obou případech šlo o parádně vybavená auta, kterým nechyběl adaptivní podvozek ani natáčení zadních kol.
BMW i5 eDrive40
Když k tomuto auto přicházíte, na první pohled si nemusíte všimnout, že je to elektromobil. Má sice „elektrické“ registrační značky, ale má tradiční ledvinky jako masku i prakticky stejné nárazníky jako naftová pětka stojící vedle. Mimochodem, maska může mít svítící obrysy, které podle BMW nahrazují chrom. Ten už mnichovský výrobce nepoužívá, protože jeho výroba je energeticky velmi náročná. V některých případech jej nahradil hliníkem. Rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí nejsou ani uvnitř.
Aktivace auta se provádí úplně stejně jako byste startovali nafťák, šlápnete na brzdu a stisknete startovací tlačítko. Auto vám o tom, že je připraveno k jízdě, dá vědět nejen akusticky, ale také tím, že digitální přístrojová deska se rozsvítí na „klasické“ budíky. Pak už stačí jen zařadit maličkým ovladačem na středovém tunelu a auto se neslyšně rozjede. Odhlučnění je perfektní – vyzkoušeli jsme jízdu po vsi, okresních silnicích, ale i na dálnici a ve všech případech si zvuková izolace zaslouží pochvalu.
Velkou zásluhu na tom má samozřejmě fakt, že elektromotor je ze své podstaty tichý, protože se v něm nezapaluje směs. Vydává ale specifické „pískání“, které na palubě pětkového BMW není slyšet. Ve vyšších rychlostech už na auto začnou působit aerodynamické odpory a odvalující se pneumatiky také začnou vydávat vyšší hluk, ale i tak se toho k posádce přenáší minimum. Pokud byste přeci jen v interiéru něco slyšet chtěli, můžete si samozřejmě pustit audiosystém anebo aktivovat „BMW Iconic Sounds“, tedy umělý zvuk, na němž s BMW spolupracoval i Hans Zimmer. A to je člověk, který má za sebou spoustu úspěchů. Je to autor filmové hudby, oceněný dvěma Oscary, cenou Grammy a dvěma Zlatými Glóby.
BMW i5 eDrive40 pohání jeden elektromotor na zadní nápravě. Jeho špičkový výkon je 250 kW/340 koní (trvalý výkon po dobu 30 minut je 105 kW/143 koní) a hodnota točivého momentu je 400 Nm. To na zadní kola přenáší jednostupňová převodovka, díky čemuž je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou rovných šesti sekund a maximální rychlost je 193 km/h. Dynamika není vůbec špatná, ba právě naopak. Pocit, že by vám nějaké koně nebo newtonmetry chyběly, byste mít neměli. Na plynový pedál reaguje auto ochotně a bez zpoždění a vpřed vyráží velmi ochotně.
Energii ukládá do baterie s využitelnou kapacitou 81,2 kWh, což má podle technických údajů vystačit na dojezd 498–582 podle dodatečné výbavy, která ovlivňuje hmotnost i aerodynamiku. Spotřebu elektrické energie udává BMW mezi 15,9 až 18,9 kWh na 100 km. Nabíjení je možné maximálně 11 kW střídavým proudem, respektive až 205 kW stejnosměrným proudem. V takovém případě byste auto za ideálních podmínek měli podle výrobce dobít z 10 na 80 % za půl hodiny.
Auto, kterým jsme se vozili, mělo adaptivní podvozek a natáčecí zadní nápravu. I přesto, že podle technických údajů váží kolem jedné a čtvrt tuny, působí lehčím dojmem. Do zatáček není potřeba tento 5060 mm dlouhý a skoro dva metry široký sedan nijak přemlouvat. Nová pětka (spalovací i elektrická verze) může být vybavena i aktivními stabilizátory, které potlačí i naklánění karoserie v zatáčkách a průjezd zatáčkou dále vylepší.
BMW 520d xDrive
A co naftová pětka? Ačkoliv zatím nemůžete mít šestiválec, potěší čtyřválec odhlučněním motoru i tím, že je prost jakýchkoliv vibrací na místě i při jízdě. Přesto takovému autu bude jistojistě šestiválec slušet více.
BMW 520d si můžete pořídit s pohonem zadních kol nebo s pohonem všech čtyř kol xDrive. Pod kapotou je čtyřválcový mild-hybridní dvoulitr se 145 kW/197 koňmi a 400 Nm, jemuž pomáhá startér/generátor . U čtyřkolky se z místa na stovku rozjedete za 7,3 sekundy a maximální rychlost je 228 km/h. Motor je plochý, zrychluje v celém spektru otáčkoměru prakticky stejně, což je pro běžnou jízdu ideální naladění.
Naftové auto mělo o palec menší kola než elektrické, kterým jsme jezdili předtím (19″ oproti 20″) a navíc už mělo i zimní pneumatiky a na komfortu jízdy to bylo znát. Naftová pětka byla komfortnější a po silnici se nesla lépe. Na nerovnostech tlumiče a pružiny pracovaly tak dobře, že je téměř vyhladily a na palubě panovala pohoda. Od podvozku je navíc ticho a do auta se nepřenášejí ani žádné rázy.
BMW udává, že verze 520d xDrive spotřebuje 5,5 až rovných šest litrů nafty na sto ujetých kilometrů a že nádrž má objem 60 litrů. To by mělo vystačit na velmi dlouhý dojezd bez nutnosti tankování.
A praktičnost? Pětice cestujících se do auta vejde docela bez problémů, ačkoliv pohodlně budou cestovat jen čtyři cestující. A s sebou si budou moci vzít hodně zavazadel, protože BMW 520d xDrive dokáže uvézt náklad o hmotnosti až 630 kilogramů. A pokud by to nestačilo, na tažném zařízení uveze až dvoutunový brzděný vlek.
Závěr a cena
Nové BMW řady 5 vypadá o poznání uhlazeněji než nová generace BMW řady 7. A je to nasnadě, protože tohle auto musí uspokojit jak extravagantní mladé řidiče, tak i lékaře a právníky v téměř důchodovém věku. Pokud ale chcete, pak pro vás samozřejmě BMW umí dodat i díly M Performance Parts, s nimiž auto výrazně přiostříte. Jde navíc o velmi chytré a moderní auto, které má spoustu pokročilých aktivních jízdních asistentů, včetně autonomního řízení úrovně 4, při němž už při jízdě vůbec nemusíte držet ruce na volantu. To ovšem z legislativních důvodů není zatím v České republice aktivní.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější je zadokolka BMW 520i, jejíž cena začíná na 1 467 700 Kč (1 212 975 Kč bez DPH), za naftovou zadokolku 520d zaplatíte minimálně 1 524 900 Kč (1 260 248 Kč bez DPH). Za čtyřkolku dáte něco přes šedesát tisíc korun. A co elektrické modely? Slabší i5 eDrive40 startuje na 1 749 800 Kč (1 446 116 Kč bez DPH) a vrcholné elektrické „eMko“ s 601 koňmi vyjde minimálně na 2 523 300 Kč (2 085 372 Kč bez DPH). Aktuálně je to ta vůbec nejdražší verze v nabídce.