Co se vám vybaví jako první, když se řekne Subaru? Vsadíme se, že kromě pohonu všech kol to bude jejich typ motoru s protiběžnými písty, kterému se říká boxer. Jenomže zatímco pohon všech kol možná zůstane, s tímto typem motoru se budeme muset u Subaru časem rozloučit. Stejně, jako s každým jiným spalovacím motorem, protože i Subaru během několika let přejde výhradně na elektromobilitu.
Důvod je prostý a totožný jako u jiných značek, které čím dál tím víc tlačí elektromobilitu do popředí. Jsou jím stále přísnější emisní limity, které nastavuje EU. Ovšem zpřísňují se limity i mimo Evropskou unii, celý svět prostě touží po čistém ovzduší. Jenomže na to jde hodně tvrdě, automobilky platí obrovské pokuty za každé auto, které limity nesplní. A ty se samozřejmě, byť ne v plné výši, promítají do konečné ceny auta, kterou musejí zaplatit zákazníci. Dá se tedy zjednodušeně říct, že na ty přísné emisní limity nakonec doplácí hlavně majitelé aut sami.
První kilometry za volanty Subaru Forester a XV s motory e-Boxer
A přesně tomu se musí přizpůsobit i japonské Subaru a to tak, že se prostě zcela vzdá spalovacích motorů. Podle agentury Reuters se zavázalo, že do roku 2030 bude ze 40 % nabízet jen elektromobily. Od roku 2035 se pak stane výhradně elektromobilní značkou. Bude to pro Subaru dlouhá cesta, při které bude hlavní, aby na ni byli ochotni přistoupit zákazníci. Těm by se asi nelíbilo, kdy ta změna přišla hned, proto Subaru začíná elektromobilitu ukazovat postupně.
Prvním náznakem přechodu na čistější mobilitu bylo loňské uvedení hybridních motorů. Pokračovat to bude letos a to spoluprací s Toyotou, když si od ní vypůjčí hybridní technologii, kterou upraví dle svého a použije ve svých modelech. Následovat pak bude plná elektromobilita, zpočátku opět ve spolupráci s Toyotou. Dobrou zprávou pro tradičně založené fanoušky značky je to, že Subaru se rozhodně nehodlá vzdát svého typického pohonu všech kol. To už by bylo až moc změn najednou.