V polovině května to bude 54 let od doby, kdy japonská značka Subaru poprvé představila motor typu boxer. Toho už za ta léta vyrobila více než 20 milionů kusů. Člověk by řekl, že jde o agregát, který v dnešní přetechnizované a stále modernější době už nemá místo, ale není to pravda. Důvodů, proč Subaru tento typ motoru stále používá, je celá řada a všechny jsou více než logické. To ale neznamená, že by se Subaru snad stranilo modernizací, které si dnešní doba žádá. Právě naopak.

Nejprve trocha historie. Tento typ motoru s protiběžnými písty si nechal patentovat Karl Benz a to už v roce 1896. Od té doby ušel dlouho cestu, během níž se dostal do mnoha auta – Volkswagenu Brouk, Porsche, ale i modelů Tatra, která ploché dvouválce používala v modelech Tatra 11 a 12, čtyřválce pak třeba v modelu Tatra 600.

Test Subaru BRZ s prvky STI (2019)

Fyzikální zákony v praxi

U Subaru byl motor typu boxer představen v roce 1966, když jím byl osazen model Subaru 1000. Důvodů, proč si jej japonská značka nechala až do dnešních dnů, je několik. Jedním z nich je fakt, že právě tento typ konstrukce motoru znamenal, že Subaru mohlo (a stále může) používat symetrický pohon všech kol. To proto, že ve chvíli, kdy motor není umístěn do tvaru písmene V, jak tomu standardně bývá, nabídne více místa. Třeba právě pro všechny součásti pohonu všech kol.

Japonská značka tedy používá motor, ve kterém jsou písty umístěny v rovině proti sobě. Při práci tak vypadají, jako kdyby spolu boxovaly, proto to označení „boxer“. 🙂

Jak už jsme nakousli výše, volný prostor kolem jednotky a její samotná velikost hrají při tomto uspořádání velkou roli. Motor je umístěn o něco níž a není tak vysoký, což pomáhá snížit těžiště celého auta. Malá délka zase pomůže motor lépe do auta umístit a je možné lépe rozložit hmotnost mezi nápravami. Už chápete, proč jsou třeba modely WRX STI nebo BRZ označovány za ta řidičsky takřka dokonalá? Motor typu boxer a jeho umístění na to má obrovský vliv. Krom toho ale má tento typ agregátu také ideální vyvážení, díky čemuž má hladší chod s minimem vibrací.

Přečtěte si také:  Toyota RAV4 už vznikla v 5 generacích. Podívejte se, jak šel čas

To potvrzuje i Zdeněk Zikmund z českého zastoupení značky Subaru: „Motor s protiběžnými písty je pro Subaru základní technologií zapadající do koncepce jízdních vlastností a bezpečnosti. Boxer se dá v motorovém prostoru zabudovat níže, celkové těžiště vozu je tak snížené, a proto i v karoserii typu SUV jsou jízdní výkony, malé naklánění, celková stabilita a bezpečnost průjezdů zatáček příkladné. A to je jeden z důvodů, proč Subaru a boxer patří k sobě.“

Hezké vysvětlení toho, jak motor vlastně funguje, ukázala sama automobilka ve vtipném videu: 

Nová elektrifikovaná doba

Už jsme to naznačili, technologie tohoto typu motoru sice není nová, ale Subaru ji během loňského roku výrazně modernizovalo. Tou modernizací ale rozzlobilo pravověrné fanoušky značky, kteří spolu drží jako jedna velká rodina. Vzhledem k tlaku na snižování emisí a spotřeby byla značka nucena své motory elektrifikovat.

Jako první přišla tato změna u modelů Forester a XV. Ty tak pohání benzinový dvoulitr typu boxer, na tom se nic nemění, ale nově mu sekunduje také elektromotor. Ten je umístěný v převodovce Lineartronic, konkrétně na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Lithium-iontová baterie má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Benzinový dvoulitr disponuje 150 koňmi a točivým momentem 194 Nm. Elektromotor pak přidává dalších 17 koní a 66 Nm. Automobilka tak docílila průměrné kombinované spotřeby 7,2 litru na 100 ujetých kilometrů a emisí oxidu uhličitého 165 g/km.

Test mild-hybridního Subaru Forester e-Boxer (2020)