stellantis-peugeot-synteticka_paliva

Stellantis potvrzuje, že syntetická paliva jsou vhodná pro všechny jejich evropské motory

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Stellantis - 8. 9. 2023


Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014, což představuje 28 milionů vozidel v provozu, je připraveno používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek. Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších integrovaných energetických a chemických společností na světě.

Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Použití nízkouhlíkového syntetického paliva by mohlo potenciálně snížit emise oxidu uhličitého u stávajících vozů se spalovacími motory během celého jejich životního cyklu ve srovnání s tradičními palivy nejméně o 70 %.

Ned Curic, technologický ředitel skupiny Stellantis, prohlásil: „Naší prioritou je nabídnout mobilitu s nulovými emisemi pro všechny, se zvláštním důrazem na elektrifikaci. Naše spolupráce se společností Aramco představuje důležitý a doplňující krok pro vozidla, která jsou již v provozu. Zkoumáme veškerá řešení, abychom dostáli naší ambiciózní strategii stát se do roku 2038 uhlíkově neutrální společností. Syntetická paliva typu ‚drop-in‘ mohou mít obrovský a téměř okamžitý dopad na snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Našim zákazníkům nabízejí snadný a cenově dostupný způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu. Stačí si jen vybrat jiné palivo na čerpací stanici, bez nutnosti dalších úprav vozů.“

Stellantis společně s automobilkou Mercedes-Benz zahajují provoz první gigafactory na výrobu baterií ACC

Amer Amer, hlavní technolog společnosti Aramco pro dopravu, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat se skupinou Stellantis, jedním z předních světových výrobců automobilů, na posouzení výkonnosti našich palivových směsí, které jsou připraveny tak, aby měly vlastnosti syntetického paliva dokonale vyhovujícího motorům jejich stávajících vozidel. Výsledky těchto testů nás utvrzují v přesvědčení, že palivo eFuels může být pro stávající vozový park řešením. Pokud jsou tato paliva vyráběna nízkouhlíkovým postupem, mohou hrát důležitou roli při snižování emisí uhlíku v odvětví dopravy a správným způsobem podpořit energetickou transformaci.“ 

Skupina Stellantis si prostřednictvím svého strategického plánu Dare Forward 2030 klade za cíl snížit do roku 2030 svou uhlíkovou stopu na polovinu ve srovnání s rokem 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality. Skupina Stellantis odhaduje, že používání nízkouhlíkových paliv eFuels ve 28 milionech jejích evropských vozidel by mohlo v letech 2025–2050 snížit emise CO2 v Evropě až o 400 milionů tun. Testy alternativních syntetických paliv, které skupina Stellantis provedla, se týkaly emisí ve výfukových plynech, schopnosti nastartovat, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, hadic a palivového filtru a také výkonu paliva při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách.

Společnost Aramco má v současné době dvě demonstrační zařízení na zkoumání výroby nízkoemisních syntetických paliv. V Saúdské Arábii pracuje společně se společností ENOWA (vodohospodářská a energetická společnost skupiny NEOM) na výrobě syntetického benzinu pro osobní vozy. Ve španělském Bilbau současně společnosti Aramco a Repsol zkoumají výrobu nízkoemisní syntetické nafty a leteckého paliva pro automobily a letadla. A konečně společnost Aramco také spolupracuje s týmy ze světa motoristického sportu na testování a demonstraci potenciálu nízkouhlíkových paliv jako záložního řešení pro snížení emisí uhlíku z vozidel se spalovacími motory.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

2 názory na “Stellantis potvrzuje, že syntetická paliva jsou vhodná pro všechny jejich evropské motory”

  1. Jsem plně ochoten testovat eFuels po dobu 5-10 let, ideálně ve voze Dodge Challenger 5,7 R/T. Tank s palivem bychom dali do místního JZD.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru