Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014, což představuje 28 milionů vozidel v provozu, je připraveno používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek. Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších integrovaných energetických a chemických společností na světě.
Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Použití nízkouhlíkového syntetického paliva by mohlo potenciálně snížit emise oxidu uhličitého u stávajících vozů se spalovacími motory během celého jejich životního cyklu ve srovnání s tradičními palivy nejméně o 70 %.
Ned Curic, technologický ředitel skupiny Stellantis, prohlásil: „Naší prioritou je nabídnout mobilitu s nulovými emisemi pro všechny, se zvláštním důrazem na elektrifikaci. Naše spolupráce se společností Aramco představuje důležitý a doplňující krok pro vozidla, která jsou již v provozu. Zkoumáme veškerá řešení, abychom dostáli naší ambiciózní strategii stát se do roku 2038 uhlíkově neutrální společností. Syntetická paliva typu ‚drop-in‘ mohou mít obrovský a téměř okamžitý dopad na snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Našim zákazníkům nabízejí snadný a cenově dostupný způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu. Stačí si jen vybrat jiné palivo na čerpací stanici, bez nutnosti dalších úprav vozů.“
Amer Amer, hlavní technolog společnosti Aramco pro dopravu, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat se skupinou Stellantis, jedním z předních světových výrobců automobilů, na posouzení výkonnosti našich palivových směsí, které jsou připraveny tak, aby měly vlastnosti syntetického paliva dokonale vyhovujícího motorům jejich stávajících vozidel. Výsledky těchto testů nás utvrzují v přesvědčení, že palivo eFuels může být pro stávající vozový park řešením. Pokud jsou tato paliva vyráběna nízkouhlíkovým postupem, mohou hrát důležitou roli při snižování emisí uhlíku v odvětví dopravy a správným způsobem podpořit energetickou transformaci.“
Skupina Stellantis si prostřednictvím svého strategického plánu Dare Forward 2030 klade za cíl snížit do roku 2030 svou uhlíkovou stopu na polovinu ve srovnání s rokem 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality. Skupina Stellantis odhaduje, že používání nízkouhlíkových paliv eFuels ve 28 milionech jejích evropských vozidel by mohlo v letech 2025–2050 snížit emise CO2 v Evropě až o 400 milionů tun. Testy alternativních syntetických paliv, které skupina Stellantis provedla, se týkaly emisí ve výfukových plynech, schopnosti nastartovat, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, hadic a palivového filtru a také výkonu paliva při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách.
Společnost Aramco má v současné době dvě demonstrační zařízení na zkoumání výroby nízkoemisních syntetických paliv. V Saúdské Arábii pracuje společně se společností ENOWA (vodohospodářská a energetická společnost skupiny NEOM) na výrobě syntetického benzinu pro osobní vozy. Ve španělském Bilbau současně společnosti Aramco a Repsol zkoumají výrobu nízkoemisní syntetické nafty a leteckého paliva pro automobily a letadla. A konečně společnost Aramco také spolupracuje s týmy ze světa motoristického sportu na testování a demonstraci potenciálu nízkouhlíkových paliv jako záložního řešení pro snížení emisí uhlíku z vozidel se spalovacími motory.
Jsem plně ochoten testovat eFuels po dobu 5-10 let, ideálně ve voze Dodge Challenger 5,7 R/T. Tank s palivem bychom dali do místního JZD.
proc to nechces testovat ve vasi zemedelske technice?