Každá automobilka, která chce svá auta prodávat v Evropské unii, musí splnit (nejen) velmi přísné bezpečnostní požadavky. Jejich splnění ovšem není jednoduché a už vůbec ne levné. Ovšem třeba v Japonsku existují velmi malá městská auta, tzv. Kei Cars. Ta jsou levná na výrobu, nemají tolik bezpečnostních ani komfortních asistentů, ale zato mívají různé slevy na mýtném a zaberou málo místa při parkování. Koncerny Stellantis s Renaultem by rády taková auta vyráběly., ale to bez úpravy regulí EU nepůjde.
John Elkann ze Stellantisu a dnes už bývalý generální ředitel Renaultu Luca de Meo otevřeli téma dostupnějších elektromobilů. Ty by sice neměly armádu různých asistentů, zato by nebyly tak moc drahé, jak dnes elektromobily stále jsou.
„Asi 25 % z týmu našich vývojářů se věnuje jen bezpečnostním asistentům. To je drahé. A není důvod, proč by Evropa neměla mít elektromobil. Japonsko má vozy Kei car, které představují 40 % trhu,“ řekl před nedávnem de Meo a dodal, že je přesvědčen o tom, že jezdit každý den v elektromobilu vážícím 2,5 tuny, je ekologický nesmysl. „Jediné, co chceme, je diferenciovaná regulace pro malá auta. Dnes existuje jen ohromné množství pravidel pro velká a drahá auta, takže ta malá nemůžeme za současných podmínek vyrábět tak, abychom byli v zisku,“ dodal pro Reuters.
Spolu s ním je o tom přesvědčen také koncern Stellantis. Obě strany zdůrazňují, že jim nejde o to nějak upravovat testy Euro NCAP nebo vyrábět nebezpečná auta, ale spíše o to, že malé městské elektrické auto opravdu nepotřebuje asistent jízdy na dálnici, chytrý tempomat nebo automatické brzdění ve vysokých rychlostech.
Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje v Euro NCAP uvedl pro Reuters, že s tím nesouhlasí. Podle něj je myšlenka toho, že se malé městské auto nemůže dostat do nehody na dálnicích, mylná. Argumentuje největším strašákem současných šéfů všech evropských automobilek, tedy Čínou. „Číňané do Evropy přivážejí vozy, které od Euro NCAP konzistentně získávají pětihvězdičkové hodnocení. Ačkoli hodnocení nemají právní váhu, spotřebitelé je berou v úvahu a mnoho firemních vozových parků si nekoupí auta s méně než pěti hvězdičkami. Změna předpisů s cílem snížit některé bezpečnostní požadavky by mohla menším evropským vozům ponechat dvou – nebo tříhvězdičkové hodnocení. Je jisté, že testy zůstanou beze změny,“ popsal.