V posledních desítkách let se svět výrazně zmenšil. Může za to zejména internet a jednoduchost, s níž se lze dostat z jedné strany světa na druhou (ačkoliv v posledním roce se nám to trochu zkomplikovalo). V různých částech světa se tak prodávají stejná auta, která ale nakonec tak úplně stejná nejsou. V některých „neevropských“ modelech byste totiž úplně bourat nechtěli.
Organizace Global NCAP dělá nárazové testy automobilů, takže má spoustu zajímavých statistik, z nichž nakonec vychází i fakt, že „pokud zákazník víc zaplatí, dostane také lepší auto“. Co si pod tím představit? Třeba to, že pokud se nějaký automobilový model prodává v Evropě za nějakou cenu a v Asii za výrazně nižší, ten rozdíl se musí někde projevit. Někdy to může být právě na úkor aktivní (různé jízdní asistenty), respektive pasivní bezpečnosti (deformace při nárazu apod.).
Podle automobilek jsou takové rozdíly v nárazových testech způsobeny tím, že pro některé části světa neplatí tak přísné bezpečnostní předpisy jako pro jiné. Auta se tak vyrábějí vždy tak, aby splnila pravidla toho kterého trhu.
Takto děsivě vypadá crash test auta, které dostalo nulové hodnocení
Podle organizace Global NCAP na světě zemře každý rok následkem dopravních nehod až 1,3 milionu lidí. Zároveň dodává, že až 90 % úmrtí se odehrává v rozvojových krajinách. A podle Global NCAP to není jen tím, že provoz a celkově doprava není v takových zemích úplně organizovaná, naopak je chaotická, ale spíše tím, jak jsou auta pro tamní trhy vyráběna. Podle této bezpečnostní organizace by měly být předpisy po celém světě sjednoceny.
Global NCAP mluví o některých automobilech konkrétně, přičemž zmiňuje rozdílné podmínky pro Evropu, USA, Jižní Ameriku, Japonsko, Afriku i některé části Asie. V některých rozvojových zemích je tak možné pořídit nový automobil i bez jediného airbagu (například Maruti Suzuki Swift nebo Volkswagen Polo), přičemž třeba v Evropské unii jsou airbagy i spousta jízdních asistentů povinné.
Konkrétním příkladem je také rozdílná konstrukce elektromobilu Renault Kwid. V přiloženém videu si můžete prohlédnout nárazové testy verzí pro Brazílii a Indii. „Pokud se blíže podíváte na konstrukci modelu Kwid, zjistíte, že brazislká verze má víc výztuh a pevnější A-sloupky než verze pro Indii,“ říká technický ředitel Global NCAP, Alejandro Furas. Brazilská verze je ale upravená, protože v prvních brazilských nárazových testech příliš neoslnila. Mimochodem z tohoto modelu vychází i nejnovější elektromobil Dacia Spring.
Global NCAP chce, aby se nelišila konstrukce aut a po celém světě platily stejné standardy. Zároveň bojuje také za to, aby konkrétně v Indii byly povinné některé bezpečnostní prvky – například pro zabránění kolizí s cyklisty a chodci, kterých je v rozvojových zemích výrazně více. Otázkou ale je, jak by to ovlivnilo tamější trhy, protože prodejní ceny by asi nemohly zůstat beze změny.